در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ اصلاح ساختار صورت نگرفته است

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ اصلاح ساختار صورت نگرفته و این یعنی به دستور مقام معظم رهبری بی‌توجهی شده است،

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، لطف اله سیاهکلی درادامه جلسه علنی امروز سه شنبه (27بهمن)مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: در اصلاحیه بودجه 1400 اصلاح ساختار صورت نگرفته و این یعنی به دستور مقام معظم رهبری بی‌توجهی شده است، اقدام قابل توجهی برای کاهش کسری بودجه برای سال آینده در این اصلاحیه انجام نشده است، دولت میزان هزینه‌ها را چند برابر درآمد در نظر گرفته که بر این اساس در سال آینده بیشتر از 60 درصد کسری بودجه خواهیم داشت و این یعنی گرانی و تورم و دولت بودجه نداشته را می‌خواهد خرج کند.

 

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بحث مالیات، اتفاق خاصی نیفتاده و نسبت به وضعیت معیشتی مردم هم بی‌توجهی شده است، همچنین وضعیت ارز ترجیحی در این بودجه مبهم است و مشخص نیست که ارز در سال آینده 4200 یا 11000 و یا 17000 هزار تومان محاسبه خواهد شد.

 

وی ادامه داد: همچنین به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری بی‌توجهی شده و به محض تصویب این بودجه ما در سال آینده شاهد یک تورم جدیدی خواهیم بود، در صورتی که مردم دیگر توان افزایش تورم‌ها و هزینه‌های بیشتر را ندارند.

 

وی قاچاق، فرار مالیاتی، عدم دستیابی به درآمدهای پایدار را از جمله بیماری‌های اقتصادکشور عنوان کرد و گفت: : برای رفع این بیماری‌ها باید دولت الکترونیک در کشور ایجاد شود که در بودجه سال 1400 به این موضوع اشاره نشده و متأسفانه دولت‌ها در راستای شفاف‌سازی اقدامی انجام نمی‌دهند و نمی‌دانیم چرا سیستم سنتی را تغییر نمی‌دهند.

 

همچنین سید علی موسوی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: نباید تاکیدات مقام معظم رهبری درمورد  بودجه را فراموش کنیم، چراکه ایشان تاکید کردند که بودجه باید از درآمدهای نفتی جدا باشد، به ویژه هزینه های جاری آن، اما متاسفانه درآمدهای نفتی در بودجه 199 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده ، در حالی که بودجه عمرانی 104 هزار میلیارد تومان است و این به معنای عدم توجه به اشتغال و رفع بیکاری جوانان است.

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم اظهار داشت: شیب بودجه به سمت محرومیت زدایی نیست، در حالی که مقام معظم رهبری در این مورد تاکید دارند؛ در یکی از بندهای اصلاحیه برخی حقوق ها 14 برابر افزایش یافته و باعث افزایش حقوق های نجومی می شود.

 

وی با بیان اینکه در اصلاحیه بودجه به معیشت مردم کمتر توجه شده است، گفت: باید در جنگ اقتصادی توجه ویژه ای به معیشت مردم به ویژه اقشار کم درآمد داشته باشیم و در واقع انتظار داریم نمایندگان با کلیات اصلاحیه مخالفت کنند.

 

الهوردی دهقانی نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه با بیان  اینکه دراصلاحیه  وابستگی بودجه به نفت کم نشده و بیش از 50 درصد لایحه به نفت وابستگی دارد، گفت: بودجه با محوریت مذاکره با آمریکا بسته شده است، نیم میلیون بشکه به میزان فروش نفت افزوده شده که تحقق آن مشخص نیست. 

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید بودجه را واقعی کنیم گفت: چه زمانی باید نسبت به اصلاح بودجه اقدام کنیم، می‌توانیم با ارائه بودجه سه دوازدهم و تصویب آن دولت را به سمت ارائه بودجه حقیقی تشویق کنیم.

 

وی ادامه داد: بی‌عدالتی‌های موجود در لوایح بودجه تکرار شده است، بسیاری از شهرستان‌های محروم آرزو دارند برای پروژه‌های عمرانی مجوز دریافت کنند. ارائه بودجه سه دوازدهم خللی در کشور ایجاد نمی‌کند.

کد خبر 1027979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha