۳ گام تبدیل شدن حوزه علمیه خواهران به محور تخصصی زن و خانواده

حجت الاسلام بهجت پور گفت: براساس هدفی که برای حوزه های علمیه خواهران در افق ۱۴۱۴ دیده شده، این نهاد باید به محور تثبیت یافته و تخصصی زن و خانواده تبدیل شود و برای رسیدن به این هدف باید سه گام برداشته شود که هر گام پیش نیاز گام بعدی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «عبدالکریم بهجت پور» در نشست تبیین سیاست های کلان منابع مالی و پشتیبانی حوزه های علمیه خواهران که در سالن شهید آوینی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: براساس هدفی که برای حوزه های علمیه خواهران در افق 1414 دیده شده، این نهاد باید به محور تثبیت یافته و تخصصی زن و خانواده تبدیل شود.

وی با بیان این که وظیفه مدیران سازمان است که مجموعه را به سمت این افق هدایت کنند، افزود: اگر کوتاهی صورت بگیرد رسیدن به افق 1414 قابل تحقق نخواهد بود و این امید به آرزو تبدیل می شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: برای این که حوزه های علمیه خواهران به این افق برسد و به محور تثبیت یافته و تخصصی زن و خانواده تبدیل شود سه گام 5 ساله از 1400 تا 1414 طراحی شده که هر گام پیش نیاز گام بعدی است.

وی با بیان این که در برنامه ۵ ساله اول باید توانمندسازی درونی با رفع نواقص و آسیب ها و همین طور ایجاد اقدامات تمهیدی تا تامین استانداردها صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: تلقی‌ای که باید از حوزه های علمیه خواهران بعد از 5 سال صورت بگیرد، این است که این مجموعه توانایی اجرای برنامه های علمی، فرهنکی، تبلیغی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: اگر در 5 ساله اول برنامه افق پیش رو با موفقیت ظاهر شدیم، صاحب نظر و کارشناس در اسلام و اندیشه های ناب محمدی به ویژه در عرصه زن و خانواده خواهیم شد و این می تواند ما را برای پیمودن صحیح گام سوم یعنی توانمندشدن در عرصه تولید اندیشه و علم اسلامی برساند.

وی افزود: اگر این سه گام برداشته شود جریان متعالی و پیش رو در ارائه جامع و متقن اسلام ناب در افق ملی و فراملی با محوریت فهم، تبیین و ترویج اندیشه ناب اسلامی به ویژه در عرصه زن و خانواده محقق خواهد شد و می توانیم به محور تثبیت یافته و تخصصی زن و خانواده تبدیل شویم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: در برنامه 5 ساله انتظار داریم آرایشی که برای پیشرفت و تعالی امور، برنامه ریزی شده عملیاتی شود و معاونت منابع مالی و پشتیبانی حوزه های علمیه خواهران باید در این راستا حرکت کند و با شناسایی آسیب ها در حوزه های مختلف کاری، استانداردها را محقق نماید.

وی «مدرسه محوری»، «استقلال حوزه»، «ارتقای جایگاه زنان در حوزه»، «رعایت استانداردهای علمی» و «استقلال علمی» را 5 راهبرد حوزه های علمیه خواهران برای پیشرفت عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تمرکز بر 3 راهبرد در معاونت منابع انسانی و پشتیبانی و بخش اداری مالی حوزه های علمیه خواهران در کنار فعالیت های جاری را ضروری دانست و بیان داشت: راهبرد اول این است که هیئت امناء و مؤسسین مدارس باید به بنیه قوی مالی برسند تا بتوانند مدارس را به خوبی اداره کنند که این موضوع نیازمند ایجاد و تقویت منابع پایدار، تقویت وجوهات برای حوزه های علمیه خواهران و رایزنی های قوی است.

وی راهبرد دوم را ایجاد محیطی آرام، زیبا، بانشاط و فرح بخش برای خواهران حوزوی عنوان کرد و گفت: مدل خدمتی که ما در حوزه های علمیه خواهران داریم با حوزه های برادران بسیار متفاوت است و باید تلاش کنیم فضایی ایجاد شود تا خواهران حوزوی و حتی خانم های مذهبی اشتیاق به حضور در حوزه ها و مدارس علمیه را داشته باشند و برنامه های خود را در این مکان ها دنبال کنند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که سومین راهبرد وصل مدارس علمیه به مرکز مدیریت است، تصریح کرد: باید کادر مدارس به مرکز مدیریت وصل شوند تا برخی از مشکلات آنها برطرف شوند و بتوانند با آرامش خاطر به فعالیت های علمی و تربیتی خود در مدارس بپردازند.

وی با تأکید بر این نکته که باید نسبت بین مرکز، استان و مدارس کاملا نسبت اعتمادساز باشد، افزود: انتظار داریم فعالیت ها در سطح مدارس و مدیریت های استانی طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و به صورت دقیق و کامل انجام شود تا هیچ گونه شائبه ای در درون و بیرون مجموعه ایجاد نکند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در پایان خلق ثروت و ایجاد قدرت اقتصادی مناسب را بخشی از ساختارهای قوی و نیازهای حوزه های علمیه خواهران در آینده برشمرد و گفت: هر چه در این زمینه کوتاهی شود به ضرر سازمان خواهد بود؛ لذا انتظار می رود معاونت منابع انسانی و پشتیبانی با قدرت و قوت در این مسیر حرکت کند.

 

کد خبر 1028061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha