اجلاس تبیین اندیشه های امام (ره) در حوزه فرهنگ  و هنر افتتاح شد

اجلاس تبیین اندیشه های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر با سخنرانی دکتر سلگی رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، اجلاس تبیین اندیشه های امام (ره) در حوزه فرهنگ  و هنر  چهارشنبه 29 بهمن با حضور دکتر محمد سلگی رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، حجت الاسلام محمدعلی خسروی دبیر علمی اجلاس و داریوش مطلبی معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات افتتاح شد.

 

در این مراسم بعد از قرائت قرآن کریم و پخش سرود ملی ایران اسلامی، داریوش مطلبی گفت: عزیزان زیادی برای برگزاری این اجلاس همکاری کردند. امیدوارم که بحث و گفت و گوهای عزیزان حاضر در این اجلاس مفید و مثمرثمر باشد. اندیشه های امام (ره) چراغ راه ما بوده است برای اینکه در این چهل سال به مردم و جامعه فرهنگ و هنر بیشتر خدمت کنیم. پرداختن به اندیشه های امام که بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران هستند در هر دوره و برهه ای ثمربخش است. هیچ دولتی بدون اندیشه های امام (ره) برنامه های خود را عملی و عملیاتی نمی کند. امیدوارم که اندیشه های ژرف امام چراغ راه همه مدیران کشور باشد.

 

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اشاره به چهار کارگروه تخصصی در اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر اظهار داشت: چهار گروه تخصصی برای این اجلاس در نظر گرفته شده است. اگر تعاملات حجت الاسلام خسروی دبیر علمی اجلاس نبود به یک نتیجه مناسب و خوب نمی رسیدیم و جا دارد که در اینجا از ایشان تشکر کنم. کارگروه فضای مجازی بر عهده دکتر محمدرضا بهمنی است. مهندس محمد مهدی حیدریان، مدیر کارگروه هنر و سینما، مدیریت کارگروه فرهنگ و عمومی بر عهده دکتر سید محمد رضا مبادی زاده است. محمد خدادادی نیز مدیریت کارگروه رسانه و مطبوعات را بر عهده دارد.

 

وی با بیان اینکه کارگروه های اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر همزمان برگزار می شود، عنوان کرد: برای اینکه زمان طولانی نشود، تصمیم گرفتیم کارگروه ها را همزمان تشکیل دهیم و به محض اتمام اجلاس، همکاران نظرات و نتیجه را جمع آوری و منتشر می کنند و ما نتیجه حاصله را به دست عزیزان می رسانیم. گفت و گو و سوالات در کارگروه ها مطرح می شود و امیدواریم که به همه نکات پرداخته شود. در حقیقت این کارگروه ها به نوعی گفت و گوی دو طرفه است..

 

مطلبی با اشاره به برگزاری اختتامیه اجلاس تبیین اندیشه های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه امروز ساعت 15 و 30 دقیقه در حرم حضرت امام (ره) برگزار می شود. دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حاج سید حسن خمینی و دکتر سید سعید رضا عاملی در این مراسم سخنرانی می کنند. مدیران استانی ارشاد نیز به طور مجازی در این مراسم شرکت خواهند کرد و در خدمت این عزیزان خواهیم بود.

 

بر اساس این گزارش، دکتر «محمد سلگی» در این مراسم با بیان اینکه این اجلاس ماحصل تفاهم نامه بین تولیت حضرت امام (ره) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف و انگیزه بازخوانی و مرور اندیشه های امام (ره) در خصوص فرهنگ و هنر است.، افزود: هنر و سینما در اندیشه امام (ره)، نقش مردم در سلامت حکومت از نظر امام و ظرفیت فضای مجازی برای تحقق آن منظومه فکری امام (ره) در خصوص رسانه و مطبوعات، جایگاه فرهنگ عمومی در اندیشه امام (ره) با توجه به اهداف جمهوری اسلامی ایران چهار محور تشخیص داده شده برای اجلاس تبیین اندیشه های امام در حوزه فرهنگ و هنر است. در مورد محورهای این اجلاس بحث طولانی بین تولیت امام (ره) و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات صورت گرفت و از این حیث چهار محور به عنوان محورهای فکری این اجلاس انتخاب شد. این اجلاس به تعویق افتاد و قرار شد در مناسب ترین زمان یعنی دهه فجر برگزار شود اما از این حیث که اخبار در دهه فجر زیاد است، مناسب دیدیم که یک هفته بعد از دهه فجر آن را برگزار کنیم.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مرور و بازخوانی اندیشه های امام در چهارچوب تحولات زمانی، عصری و نگاه روزآمد به اندیشه های ایشان را ضروری دانست و گفت: کارگروه هایی تشکیل شد و جزوه هایی برای هر گروه تهیه شد که به نوعی دستور کار است. برای اینکه استفاده کنیم از نظر مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجلاس را در دو بخش صبح و بعد از ظهر برگزار می کنیم. پس از افتتاحیه از ساعت 10 کارگروه ها شروع به کار می کنند. مباحث محتوایی در چهار محور ذکر شده طرح می شود. مدیران کارگروه ها را اداره می کنند و یکی دو متخصص و کارشناس در حوزه مربوطه دعوت شدند که طرح مسئله به خوبی صورت گیرد.

 

حجت الاسلام محمد علی خسروی تبیین اندیشه های امام (ره) را بر همه کارگزاران جمهوری اسلامی ایران از جمله مدیران ارشاد در سراسر کشور و مجموعه های وابسته واجب دانست و عنوان کرد: حضرت امام (ره) قبل از اینکه مبارزه را شروع کند، 60 سال با نفس خود مبارزه کرد. اولین کتاب خود را با عنوان شرح دعای سحر در زمینه عرفان و اخلاق در 28 سالگی نوشت. بعد از آن کتاب 40 حدیث را به رشته تحریر درآورد و همزمان با آن کتاب جنود عقل و جهل را نوشت. همه اینها نشان می دهد که دغدغه امام (ره) خودسازی، تهذیب نفس و زدودن اخلاق رذیله بود. اگر می بینیم حضرت امام قیام و مبارزه می کند به این دلیل است که در همه مراحل هدفش این بود که با از بین بردن موانع و تشکیل جمهوری اسلامی ایران زمینه تعالی و رشد روحانی انسان ها را فراهم کند. اگر می بینیم امروز در جامعه از این جهاد عقب افتادیم، برای این است که امام را خوب نشناختیم.

 

دبیر علمی اجلاس تبیین اندیشه های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر قانون مداری را یکی از ویژگی های مهم امام (ره) برشمرد و تصریح کرد:  امام (ره) معتقد بود رعایت قانون وسیله و راهی برای خودسازی است، برای اینکه جامعه زودتر بتواند به هدف نهایی برسدتبیین اندیشه های امام یعنی بتوانیم واقیعیت هایی را که بود و امام بر مبنای آن انقلاب را پایه گذاری کرد، بیان کنیم. امروز شرایط در جامعه پیچیده است. فضای مجازی همه جا است و نباید غفلت کنیم. اگر غفلت کنیم آسیب های جدی متوجه جامعه می شود، همان طور که به بخش هایی از جامعه این آسیب وارد شده است. امروز عزیزان در کارگروه ها و جلسات مشارکت کنند، از آسیب ها و چاره جویی ها بگویند تا از طریق این اجلاس و سندی که تهیه می شود، بتوانیم بیشتر به جامعه خدمت کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه امام (ره) نه راه را گم کرد و نه هدف را، گفت: در جامعه متنوع و مکثری زندگی می کنیم که جز با اندیشه فراگیر امام نمی شود آن را هدایت کرد. یک جامعه دینی جز این نیست که همه شهروندان با انصاف و عدالت هدایت شوند. امروز دوستان در کارگروه های هنر، سینما، فضای مجازی، رسانه و مطبوعات و فرهنگ عمومی مباحث مفیدی را مطرح خواهند کرد. چیزی که امروز باید زیاد بر آن تاکید شود، اسلام ناب و بدون تحریف است و حق آزادی، تاکید بر اخلاق فردی و اجتماعی، اصلاح آن، وحدت و انسجام جامعه، پرهیز از مناقشات و حق انتخاب در تعیین سرنوشت، اینها باید در کنار مباحث اجتماعی پردازش شود. امیدواریم که نتیجه مطلوبی از این اجلاس حاصل شود.

 

گفتنی است، کارگروه های اجلاس تبیین اندیشه های امام (ره) در حوزه فرهنگ و هنر در چهار محور هنر و سینما با مدریریت محمد مهدی حیدریان، فضای مجازی با مدیریت محمد رضا بهمنی، رسانه و مطبوعات با مدیریت محمد خدادای و فرهنگ عمومی با مدیریت سید محمد رضا موللی زاده بعد از افتتاحیه، از ساعت 10 امروز به طور همزمان آغاز به کار کردند.

 

 

کد خبر 1028436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha