ایران آماده تعمیق روابط با جمهوری آذربایجان در حوزه‌های مختلف است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقمند به تعمیق روابط با جمهوری آذربایجان در حوزه‌های مختلف است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، صاحبه غفاراوا در دیدار با "مجتبی ذوالنور" ضمن تاکید بر اینکه ایران و جمهوری آذربایجان دوست و برادر هستند، گفت: ارزش‌های مشترک تاریخی، فرهنگی و مذهبی شرایط بسیار خوبی برای توسعه مناسبات فی‌مابین فراهم کرده است.

 

رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان گفت: روابط دو کشور در آینده بیشتر توسعه می‌یابد و گسترش همکاری‌های همه جانبه تامین کننده منافع دو کشور است.

 

وی ادامه داد: توسعه بیشتر روابط دو کشور در آینده بر مبنای این بستر مشترک و پایدار چشم انداز روشنی دارد.

 

غفاراوا نقش و خدمات "حیدر علی اف" رئیس جمهوری فقید این کشور برای رسیدن روابط دو کشور به سطح بالای فعلی را یاداور شد و گفت : این سیاست در حال حاضر از سوی "الهام علی اف " نیز با موفقیت ادامه دارد.

 

وی همچنین سفرهای متقابل رئیسان جمهوری آذربایجان و ایران و اسناد امضا شده در جریان این سفرها را در بسط روابط دو طرف مهم دانست و افزود: دیالوگ سیاسی پیگیرانه بر تعاملات اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه دو کشور تاثیر مثبت داشته است.

 

صاحبه غفاراوا با ابراز رضایت از روابط بین پارلمانی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران، فعالیت گروه‌های دوستی را قابل تقدیر خواند و بر ضرورت تماس‌های مستمر این گروه‌ها تاکید کرد.

 

 رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان با اشاره به حمایت ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و بخصوص در جریان درگیری‌های اخیر ۴۴ روزه در قره باغ، از طرف خود و به نمایندگی از مجلس ملی جمهوری آذربایجان از دولت و ملت ایران تشکر کرد.

 

ذوالنور: جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت فعال در امور عمرانی آذربایجان است

 

همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران از این دیدار ابراز خرسندی کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به تعمیق روابط با جمهوری آذربایجان در حوزه‌های مختلف است.

 

ذوالنور حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیانیه‌های مسوولان ایران در جریان درگیری‌های اخیر در قره باغ نیز حاکی از این واقعیت است.

 

وی همچنین گفت: ایران برای مشارکت فعال در پاکسازی مین در سرزمین‌های آزاد شده جمهوری آذربایجان، امور عمرانی و نیز بازسازی اماکن دینی آمادگی دارد.

 

در این دیدار همچنین درباره چشم‌انداز روابط بین پارلمانی، گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی و دیگر مسائل مورد علاقه تبادل نظر شد.

 

هیات مجلس شورای اسلامی ایران که روز سه شنبه وارد باکو شد، همچنین با "جیهون بایرام اف " وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان روسا و اعضای کمیسیون‌های امور امنیتی، دفاعی و مبارزه با فساد و نیز روابط بین‌المللی و ارتباطات بین پارلمانی مجلس ملی این کشور دیدار کرد.

 

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران و هیات همراه همچنین در قالب این سفر از نخجوان دیدار و با "واصف طالب" رئیس مجلس عالی این جمهوری خودمختار ملاقات کردند.

کد خبر 1029119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha