دولت بخش قابل توجه ای از ایرادات و اشکالات به لایحه اولیه بودجه را رفع کرد

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات و اشکالاتی که مجلس به لایحه اولیه بودجه وارد دانست، گفت: دولت در لایحه اصلاحی بخش قابل توجه ای از این اصلاحات را رد کرد.

مجتبی یوسفی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به اصلاحاتی که دولت در لایحه بودجه 1400 اعمال کرد، گفت: از جمله مشکلاتی که در لایحه اولیه دولت وجود داشت، این بود که بحث فروش نفت دو میلیون و 300 هزار بشکه در نظر گرفته شده بود و درآمد حاصله 199 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که خیلی ها معتقد بودند این عملا محقق نمی شود چرا که در حال حاضر فروش نفت ما زیر یک میلیون بشکه به دلیل تحریم های ظالمانه است.

 

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مورد اتکای بودجه به نفت بر اساس برنامه ششم توسعه باید تا پایان برنامه اتکای بودجه به نفت به زیر 30 درصد برسد، این در حالی بود که در لایحه اولیه دولت اتکای بودجه به نفت نزدیک به 45 درصد بود. همچنین تراز منفی عملیاتی 320 هزار میلیارد بود.

 

وی ادامه داد: کسری بودجه حدود 175 هزار میلیارد تومان و برداشتی را دولت از صندوق توسعه ملی به صورت غیر قانونی پیش بینی کرده بود. بر اساس قوانین بالادستی دولت در فروش نفت باید 38.5 درصد را به صندوق توسعه ملی برای آیندگان واریز کند.

 

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در بحث انتشار اوراق اسلامی نیز دولت 178 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود یعنی انتقال بدهی از این دولت به دولت های بعدی صورت می گرفت و نیمی از بودجه دولت های بعدی را دولت می خواست و همین سال 1400 اوراق مشارکت به فروش رود و اینها اشکالاتی بود که به لایحه اولیه بودجه وارد بود. دولت در لایحه اصلاحی که به مجلس ارایه کرد، بخش قابل توجه ای از این ایرادات و اشکالات را رفع کرد.

 

یوسفی گفت: دولت نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان را از اوراق مشارکت را کاهش داد و این اوراق به 128 هزار میلیارد تومان رسید. در بحث فروش نفت نیز یک و نیم میلیون بشکه را در نظر گرفت و قیمت آن را واقعی کرد و نفت را 50 دلار در نظر گرفت. در بحث کاهش هزینه ها نیز 40 درصد صرفه جویی پیش بینی کرده بود. با همه این اتفاقات مجلس با لایحه اصلاحی دولت موافقت کرد و انشاالله ما اصلاحاتی را نیز در صحن خواهیم داشت.

کد خبر 1029383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha