بوی نرگس در ایلام پیچید/ دره شهر، قطب تولید گل نرگس در ایلام

برداشت گل نرگس در مناطق مختلف استان ایلام از جمله در شهرستان دره شهر به عنوان قطب اصلی تولید گل نرگس در استان آغاز شده است.

خبرگزاری شبستان- ایلام، رمضان نوری: استان ایلام از جمله مناطقی است که تولید انواع گل و گیاه از جمله گل نرگس در آن رواج دارد و برداشت این گل خوشبو همزمان با آخرین روزهای فصل زمستان انجام می شود و علاوه بر رونق تولید باعث اشتغال صدها نفر شده است.

 

شهرستان دره شهر با دارا بودن ۳۵۰ همتار سطح زیرکشت گل نرگس به عنوان قطب اصلی  گل نرگس در استان ایلام شناخته می شود، طبق گفته مسئولان شهرستان سالانه ۲۰ میلیون شاخه گل نرگس در شهرستان برداشت می شود.

 

 این روز‌ها کاهش شدید قیمت این محصول در بازار باعث شده تا بهره برداران یا محصول را رها کنند و یا با قیمت بسیار پایین به فروش برسانند، راه اندازی صنایع فرآوری، حمایت‌های بیمه‌ای و برنامه ریزی برای صادرات این محصول به خارج از کشور می تواند ضمن درآمدزایی مناسب برای کشاورزان به رونق تولید و اشتغال پایدار هم در این بخش کمک کند. 

 

روییش  یکی از مرغوب ترین گل‌های نرگس کشور در دره شهر

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دره شهر در همین ارتباط ظهار کرد: شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام خاستگاه یکی از مرغوب ترین گل‌های نرگس در کشور است.

«طیار فیلی» شهرستان دره شهر با برداشت سالانه ۲۰ میلیون گل شاخه گل نرگس، به عنوان قطب اصلی تولید گل نرگس در استان ایلام شناخته می‌شود.

 

وی تصریح کرد: سطح زیرکشت گل نرگس در شهرستان دره شهر ۳۵۰ هکتار است که ۱۸۰ نفر در این بخش مشغول به کار هستند، در حال حاضر ۲ تعاونی در سطح شهرستان دره شهر، محصولات گل نرگس را خریداری و در سطح کشور عرضه می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه نداشتن بیمه، امهال تسهیلات، نبود بازار فروش از عمده مشکل نرگس کاران شهرستان دره شهر است، افزود: در حال حاضر برداشت این محصول در شهرستان به اوج خود رسیده است.

 
گل نرگس زمینه اشتغال 400خانوار آبدانانی را فراهم کرده است
گل نرگس به دلیل خاصیت مفید خود در درمان عفونت زخم‌های عمیق بسیار کاربرد دارد، از جمله گل‌هایی است که علاوه بر طراوت و خاصیت زیبایی بخشی به محیط، خواص درمانی شگفت انگیزی نیز دارد.
 
 
از امام رضا (علیه‌السلام) روایت شده است از بوییدن گل نرگس غفلت نکنید، هر روز گل نرگس را ببویید. چنانچه میسر نشد هفته ای یک‌بار، در غیر این صورت ماهی یک‌بار، اگر نتوانستید سالی یک‌بار و حداقل در طول عمرتان حتماً یک‌بار بوی گل نرگس را استشمام کنید زیرا در بدن رگی است که انسان را دچار افسردگی می‌کند و بوی گل نرگس از بین برنده و درمان افسردگی است.

 

«عبدالرضا نوری» یکی از صادر کننده های گل نرگس شهرستان و استان ایلام است که از سال 71 با تشویق دوستان برای اولین بار در سطح شهرستان آبدانان اقدام به کاشت یک هکتار از زمین های کشاورزی به گل نرگس کرده و در حال حاضر به عنوان یکی از صادر کنندگان کشور است.
 
 
نوری در این ارتباط اظهار کرد: سال 71 با تشویق دوستان و بعد از بررسی اینکه آب و هوا و خاک شهرستان برای کشت گل نرگس مرغوب است اقدام به خرید پیازچه و کاشت گل نرگس کردم.

 

مالک این مزرعه یادآور شد: رفته رفته با گسترش این گیاه و البته یافتن بازار مناسب در حال حاضر مزرعه 8 هکتاری گل نرگس به بار نشسته است.

 

وی با بیان اینکه حدود 400تا 500خانوار در این سه سال با خرید پیازچه نرگس به عنوان منبع فروش پیازچه به این کار اشتغال پیدا کرده اند، افزود: در ایام وجین مزرعه، برداشت و فعالیت‌های دیگر بیش از 2هزار نفر هم به صورت مقطعی در این محیط مشغول به کار شده و کسب درآمد می‌کنند.
 
نوری کشت گل نرگس را کار پر ثمر دانست و افزود:کشت این گل نسبت به کشت گندم و جو سودمند تر و کشاورز هزینه زیادی متحمل نمی شود.
 
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۳۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی آبدانان و دره شهر زیر کشت گل نرگس هستند، افزود:اگر در سال های آینده تعداد خانواده های دیگر به این شغل تمایل پیدا کنند بازار فروشی نخواهد بود و مزرعه داران متضرر خواهند شد.
 
 
نوری گفت:با یافتن بازار مناسب فروش به کشور عراق و اربیل عراق و همچنین  در تهران، مشهد، اصفهان و برخی شهرهای دیگر، گل‌های برداشت شده را روزانه برای خریداران ارسال می‌کنیم.
 
 
وی با بیان اینکه سال گذشته استان ایلام دومین مزرعه گل نرگس کشور را داشته است، خاطر نشان کرد:با استقبال مردم از مزارع استان ایلام احتمالا در دو سه سال آینده رتبه اول را از فارس خواهد گرفت.
 
 
نوری، مهم ترین اقدام برای حمایت از کشاورزان نرگس کار را تهیه کارخانه اسانس گیری پیشرفت در استان دانست و گفت:گل های نرگس ما را به کشورهای دیگر صادر می کنند و بعد از اسانس گیری و تهیه روغن با قیمت گزاف به خودمان می فروشند.
 
 
وی در پایان گفت: در زمینه جذب توریست و صادرات گل نرگس که به گفته خریداران کیفیت مناسبی دارد می‌توان کارهای زیادی انجام داد که می‌تواند با اشتغالزایی مناسب موجب درآمدزایی نیز شود و تحقق این امر نیازمند توجه دستگاه‌های ذیربط است.

 

 
 سالانه ۵۲ میلیون شاخه گل نرگس در استان ایلام برداشت می شود
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به اینکه سالانه ۵۲ میلیون شاخه گل نرگس در استان ایلام برداشت می شود، گفت: شهرستان دره شهر دارای بیشترین سطح اراضی کشت گل نرگس در استان است.

 

«بابک افراز» اظهار کرد: توسعه کشت گل نرگس در مناطق مختلف استان ایلام طی سال های اخیر رونق گرفته به طوری که هم اکنون این استان جزو ۶ استان برتر کشور در زمینه گل نرگس است.

 

وی با اشاره به تولید سالانه ۵۲ میلیون گل شاخه در استان ایلام، گفت: شهرستان دره شهر دارای بیشترین سطح اراضی کشت گل نرگس در استان است و قطب تولید این گل در استان است.

 

افراز عنوان کرد: در حال حاضر ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام به کشت گل نرگس اختصاص یافته و که متوسط درآمد هر هکتار گل نرگس بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: عمده گل نرگس تولید شده در استان ایلام به استان های مرکزی کشور ارسال می شود.

 

وی گفت: کشت گل نرگس در مناطق مختلف استان ایلام به دلیل نیاز کم به آب، مورد حمایت جهاد کشاورزی است و این دستگاه تسهیلات و آموزش های لازم را به کشاورزان ارائه می دهد.

 

افراز تصریح کرد: توسعه کشت گل محمدی از دیگر سیاست های جهاد کشاورزی استان است که تاکنون ۲۰ هکتار از  اراضی کشاورزی استان به کشت این گل اختصاص یافته است.

 

گفتنی است،  از گل نرگس به واسطه رایحه آن در کارخانه‌های عطر سازی می‌توان استفاده کرد، در صورت اجرای یک مدیریت بسیار هوشمند حتی در شرایط تحریم نیز می‌توان از عطر گل نرگس برای سودآوری بهره برد و جایگزینی برای بخشی از درآمدهای نفتی یافت.

 

اگر از نرگس‌کاران  استان ایلام در قالب‌های مختلف حمایت‌های خاصی صورت گیرد، بی‌شک سطح زیر کشت این گل بی نظیر در استان افزایش می‌یابد.

کد خبر 1029661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha