کتاب «رضا نام تا رضاخان» ترکیبی از بیوگرافی و تاریخ است

رنجبر کرمانی با بیان اینکه ویراستار حق ندارد در افکار نویسنده دست ببرد، گفت: وقتی در مورد شخصیت تاریخی می نویسیم نمی توان فقط زندگینامه نوشت بلکه باید از زمانه و تاریخ او نیز مطالبی بنویسیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «علی اکبر رنجبر کرمانی» در نشست معرفی و بررسی کتاب رضانام تا رضاخان نوشته هدایت الله بهبودی که در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: همه اهالی فرهنگ در مورد شغل ویراستاری اطلاع دارند. ویراستار حق ندارد در افکار نویسنده دست ببرد. ویراستار یک موسسه باید معیارها و استانداردهایی لحاظ کند. تاکنون ویراستار چندین موسسه و همچنین دایره المعارف بزرگ اسلامی بودم. ویراستار مسئولیت اش تا قبل از انتشار کتاب است. تا قبل از انتشار کتاب هر چقدر خواست می تواند با نویسنده کلنجار رود و بحث کند.

 

سر ویراستار «رضا نام تا رضاخان» ادامه داد: بعد از چاپ کتاب کار ویراستار تمام می شود. آقای بهبودی اگر می خواست توضیحات بیشتری در کتاب «رضا نام تا رضاخان» بیاورد، حجم کتاب خیلی بالا می رفت. یکی از این اشکالاتی که در این جلسه بر کتاب گرفته شد، نقل قول هایی است که در آن آمده است. این نکته را مد نظر داشته باشیم که کتاب «رضا نام تا رضاخان» بین بیوگرافی و کتاب تاریخی است. برای یک شخصیت اثرگذار نمی توان فقط بیوگرافی نوشت. وقتی در مورد شخصیت تاریخی می نویسیم باید از زمانه و تاریخ او نیز مطالبی بنویسیم.

 

وی خاطرنشان کرد: موسسه ای که کتاب «رضا نام تا رضاخان» را منتشر کرده است، معیار ویژه ای ندارد که بخواهد چیزی را بر نویسنده و حقیقت تحمیل کند. ویراستار این موسسه هستم و هرگز چنین چیزی به من نگفتند که حقیقت را کتمان کنم. هیچ یک از کتاب های این موسسه مطلبی ندارد که با حقیقت در تضاد باشد. در حقیقت این موسسه سیاست خاصی را دنبال نمی کند که آن سیاست بخواهد بر روایت حقیقت اثر بگذارد.

 

رنجبر کرمانی کتاب «رضا نام تا رضاخان» را کتاب قابل قبولی دانست و افزود: عمده انتقادهایی که به این کتاب در این جلسه وارد شد به گونه ای نیست که به اساس و هویت کتاب لطمه بزند. اینکه چرا از مدرس در این کتاب نیاوردیم علت خاصی ندارد. مدرس روزی از وثوق الدوله دفاع کرد. افراد زیادی مثل ملک الشعرای بهار هم طرفدار وثوق الدوله بودند. تایید وثوق الدوله از سوی مدرس نقطه ضعف مدرس محسوب نمی شود و نیاوردن اسم مدرس در کتاب عمدی نیست.

 

بر اساس این گزارش، هدایت الله بهبودی در این مراسم به مقدمه رشید یاسمی در رساله آیین نگارش تاریخ اشاره کرد و گفت: رشید یاسمی، ادیب و مورخ  گفته است«بعضی از ظرفا تاریخ را تاریک گفته‌اند. اگر تاریخ تاریک است فلسفه تاریخ، تاریک در تاریک است؛ ظلمات بعض‌ها فوق بعض. بعضی از ظرفا تاریخ را تاریک گفته‌اند از جهت این که دسترسی به اخبار واقعی آن نیست و جوینده باید در ظلمات ایام به جست‌وجوی وقایع پراکنده عمری بگذراند. این مشابهت لفظی میان تاریخ و تاریک وقتی قوت می‌گیرد که کسی بخواهد قوانین و قواعدی برای تاریخ کشف کند و مانند سایر علوم نوامیس اصلی تاریخ را بیابد و بشناسد.»

 

این نویسنده و پژوهشگر اظهار داشت: بنده به این جلسه آمدم که در مورد کاستی ها و نواقص کتاب بشنوم تا بتوانم آنها را جبران کنم و در تالیف های بعدی نکات مطرح شده را مورد توجه قرار دهم.

 

گفتنی است، کتاب «از رضا نام تا رضا خان» به زاویه کمتر شناخته شده پهلوی اول یعنی سال‌های پیش از قدرت او پرداخته و پس از بررسی چگونگی آن، با وقوع کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ پایان می‌یابد. آثار انقلاب اکتبر روسیه بر ایران، پایان جنگ جهانی اول، قرارداد ۱۹۱۹، ارتقای بریگاد قزاق به دیویزیون، سرازیری مستشاران نظامی و مالی بریتانیا به ایران، استحاله قزاقخانه روسی به انگلیسی و سیاست انگلستان در ایران بین دو جنگ جهانی از موضوعات اشاره شده در این کتاب هستند. همچنین، علاوه بر زندگی رضانام، رضاخان بعدی تا حدی زمانه او هم مورد بحث و نظر قرار می‌گیرد.

 

 

کد خبر 1030176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha