ایران باید جایگاه خود در تغییر قدرت از غرب به شرق را تعیین کند

سردبیر خبرگزاری مجلس با اشاره به اینکه گرایش به شرق و توجه به آن محور سیاست‌های بین الملل کشورها قرار گرفته است، گفت: ایران باید مشخص کند در فرآیند تغییر قدرت از غرب به شرق چه جایگاهی دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع بررسی لزوم سیاست نگاه به شرق و کشورهای همسایه در سیاست خارجی ایران و با حضور دکتر امیرحسین یزدان پناه، سردبیر خبرگزاری مجلس به روی آنتن رفت.

امیرحسین یزدان پناه با بیان اینکه در حال حاضر شاهد دوران افول غرب هستیم گفت: وقتی از افول حرف می زنیم به معنای یک رویداد و رخداد واقع شده نیست بلکه از یک فرایند صحبت می کنیم، و هنگامی که از قدرت گرفتن شرق هم صحبت می کنیم یک اتفاق بالفعل شده مدنظر نیست بلکه منظور یک فرآیند و روند در حال رخ دادن است.

وی افزود: وقتی از یک فرایند صحبت می کنیم اهمیت افول غرب و قدرت گرفتن شرق اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا ایران در حوزه بین‌الملل و در بخش‌های مختلف آن تلاش می کند سهمی از فرایند قدرت گرفتن شرق به دست بیاورد.

سردبیر خبرگزاری مجلس در ادامه آینده و شرایط بین الملل را غیرقابل تحلیل دقیق دانست و اظهار کرد: با توجه به شرایط کرونایی شاهد هستیم بخش زیادی از آینده پژوهان دانشگاهی در تحلیل رویدادهای پیش رو دچار تردید هستند و کسانی که در حوزه شرق‌شناسی کار می کنند معتقد هستند شرق گرایی و توجه به محور آسیا و اوراسیا شدت بیشتری گرفته است.

وی با اشاره به آمریکا و شرایط آن عنوان کرد: از دوران اوباما تقابل با چین آغاز شد اما در دوره ترامپ این تقابل گرایی و توجه به شرق به اوج خود رسید و حتی وقتی بایدن هم به قدرت رسید توجه و تمرکز خود را در تقابل با شرق به ویژه چین و روسیه قرار داد.

یزدان پناه تقابل با چین توسط آمریکا را یک سیاست و همچنین از روی ناچاری دانست و عنوان کرد: برخی کارشناسان این اقدامات آمریکا را یک سیاست و راهبرد می دانند و بعضی از کارشناسان نیز معتقد هستند آمریکا از روی ناچاری چنین اقداماتی را انجام می دهد، زیرا آمریکا افزایش قدرت شرق را در تقابل با ابرقدرتی خود می داند.

وی افزود: اگر در چنین شرایطی ایران نتواند تحلیل درستی از اتفاقات دنیا داشته باشد دچار عقب ماندگی می شود. در حقیقت ا

کد خبر 1032388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha