۹۰۰ هزار گیلانی در اولویت تزریق  واکسن/ شیوع خوشه ای کرونا در بین خانواده ها رو به افزایش است

حیدرزاده با بیان اینکه شیوع خوشه ای بیماری کرونا در بین خانواده های گیلانی رو به افزایش است گفت: در گیلان ۹۰۰هزار نفر نیازمند واکسن بوده و در اولویت تزریق هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «آبتین حیدرزاده» امروز(دوشنبه، 11 اسفند) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با محوریت "شیوع کرونا و آغاز واکسیناسیون" با اشاره به یک‌سالگی کرونا در کشور که نیمه اسفند سال گذشته به اوج خود رسید و روزانه حدود 500 بیمار در مراکز درمانی استان بستری شدند گفت: گیلان در اسفند سال گذشته شرایط بسیار ناگواری داشت و تاکنون هیچ یک از استان های کشور با چنین حجمی از بستری‌های روزانه مواجه نشده و آن را تجربه نکردند.

 

معاون بهداشتی و سخنگوی ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه با همت کادر درمان پیک کرونا فروردین سال جاری کنترل شد افزود: بر خلاف سایر استان‌ها، خوشبختانه گیلان پیک واضح دیگری در ابتلا به کرونا نداشت گرچه در خرداد، تیر و مهر با افزایش ابتلا مواجه بودیم.

 

وی با اشاره به وضعیت شکننده استان در شیوع کرونا و وجود کرونای انگلیسی تصریح کرد: این ویروس وحشی، جهش‌های مختلفی داشته و در گیلان نیز نوع انگلیسی آن مشاهده شده و ممکن است با کوچکترین غفلت شاهد شیوع مجدد آن باشیم.

 

حیدرزاده با تشریح عملکرد بهداشت و درمان استان طی یکسال گذشته و بیان اینکه حدود ۱۱۵ هزار نفر در این مدت مورد آزمایش کرونا قرار گرفتند اظهارداشت: در مجموع ۳۱ هزار و ۲۴۶ فرد در مراکز درمانی استان بستری شدند که از این مجموع ۱۹ هزار و ۱۳۳ فرد مبتلا، بهبود یافته و متاسفانه حدود هزار و ۵۰۰نفر فوت شدند که امیدواریم با مشارکت مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعداد فوتی ها که هم اکنون در سیر نزولی است، کاهش بیشتری یابد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه در ماه های اخیر شاهد شیوع کرونا به صورت خوشه‌های خانوادگی هستیم خواستار مشارکت بیشتر مردم در شناسایی بیماران مبتلا به کرونا شد تا بتوان زنجیره انتقال بیماری را قطع کرد.

 

سخنگوی ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به ورود واکسن کرونا در استان به تشریح چگونگی توریع آن پرداخت و گفت: در جریان توزیع واکسن کرونا سه معاونت دارو و غذا، بهداشتی و درمان مشارکت دارند که توزیع درست و رعایت استاندارد لازم برای ثبت آن در سامانه های دولتی برعهده معاونت دارو و غذا، دریافت و انتقال آن در شرایط استاندارد و نظارت بر دریافت واکسن و انتقال آن به مراکز درمانی و شبکه های بهداشت بر عهده معاونت بهداشتی و شناسایی افراد دارای اولویت تزریق بر عهده معاونت درمان است.

 

وی با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا در ۱۶شهرستان بر عهده شبکه بهداشت است و همه شهرستان ها آماگی لازم جهت تزریق آن را دارند ابراز کرد: تزریق واکسن از ۲۱ بهمن در استان آغاز شده و در مرحله آزمایشی ۱۳۰ دوز واکسن به داوطلبان کادر درمان تزریق و نقاط ضعف در این فرایند شناسایی شد.

 

حیدرزاده اولویت تزریق را بیماران دارای ریسک بالای ابتلا و کارکنان بخش آی سی یو دانست و اعلام کرد: در فاز اول ورود واکسن کرونا به گیلان هزار و ۴۲۵ دوز وارد شده که در حال تزریق به سالمندان تحت پوشش مراکز تحت نظارت بهزیستی، معلولان ذهنی و جانبازان و ایثارگران شیمیایی و ریوی است.

 

وی با بیان اینکه در فاز دوم واکسن به سالمندان خارج از مراکز بهزیستی که دارای بیماری های زمینه ای هستند تزریق می شود اذعان کرد: در فاز سوم سایر افراد دارای بیماری های زمینه ای که شناسایی شدند در نوبت دریافت قرار می گیرند.

 

حیدرزاده کرونای جهش یافته ایرانی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه هیچ خبری مبنی بر ویروس جهش یافته ایرانی اعلام نشده است ادامه داد: آمادگی کامل برای واکسیناسیون کل جمعیت گیلان را با ۲۵۰ هزار دوز واکسن را داریم.

 

وی تاکید کرد: در گیلان ۹۰۰هزار نفر نیازمند واکسن بوده و در اولویت تزریق هستند که از این تعداد ۳۳۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال، ۸۰ هزار بیمار زمینه ای و ۲۰ هزار پرسنل بهداشت و درمان است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه تاکنون حتی یک خبر دروغ در خصوص بیماری در استان منتشر نشده است افزود: ممکن است برخی خبرها که موجب ناامیدی مردم می شود نظیر آمار فوتی ها را ارائه نکنیم.

 

وی با ابراز خرسندی از اینکه امروز آمار بستری شدگان در استان ۲۹۰نفر است این کاهش از ۶۰۰ نفر در ماه های اول را نتیجه تلاش‌های گروهی با مشارکت مردم دانست و متذکر شد: بیماری در استان به دلیل گردشگرپذیر بودن و تراکم جمعیت بالا در جریان است و روزانه حدود هزار نفر مورد تست کرونا قرار می گیرند که نتیجه حدود 400 نفر مثبت می شود اما همه نیاز به بستری شدن ندارند. با همه نظارت ها باز بیماری در گردش است و اگر مدیریت نشود شعله ور خواهد شد.

 

حیدرزاده با اشاره به کرونای انگلیسی که شیوع بین ۳۰ تا ۷۰ درصد دارد اعلام کرد: کسانی که مبتلا به ویروس وحشی شدند احتمال ابتلا به کرونای انگلیسی را دارند و این درمان را با چالش مواجه می کند، بدین دلیل مدل‌های پیگیری را سخت‌گیرانه تر اعمال می‌کنیم.

 

وی عدم مراجعه دیرهنگام بیماران به مراکز درمانی را از چالش های دیگر در این مسیر عنوان کرد و گفت: باید از تجمعات و دورهمی‌ها پرهیز شود زیرا همه کسانی که در تماس با بیمار هستند به این ویروس مبتلا می شوند.

 

سخنگوی ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شناسایی ۱۷۰ هزار خانه در گیلان با سکونت موقت در اجرای طرح سردار سلیمانی خبرداد و خاطرنشان ساخت: این افراد در گیلان سکونت دائم ندارند و در تعطیلات وارد استان می شوند در نتیجه امکان مسدود شدن مبادی ورودی استان به طور کامل وجود ندارد، اما قوانین سختگیرانه تری اعمال می شود و در تعطیلات گذشته شاهد ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به استان های شمالی بودیم.

 

 

کد خبر 1032860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha