رییس جمهور کاستن از ساختارهای دینی دولت را ممنوع کرده است

فقهی زاده گفت: دعوت به وحدت عملی را از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت مکرم و صحابه بزرگوار ایشان یاد بگیریم و پا در مسیر وحدت عملی بگذاریم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، عبدالهادی فقهی زاده در دیدار با فعالان قرآنی اهل تسنن استان سیستان و بلوچستان گفت: دعوت به وحدت عملی را از پیامبر اکرم و اهل بیت مکرم و صحابه بزرگوار ایشان یاد بگیریم و پا در مسیر وحدت عملی بگذاریم.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وحدت عملی راهی است که همه مصلحان دینی به آن اندیشیده اند و در آن مسیر عمل کرده اند.

 

وی با بیان اینکه نیاز اساسی جامعه امروز در سراسر جهان کوشش عملی در تحقق وحدت است، خاطرنشان کرد: در عرصه های جهان اسلام دشواری هایی برای پیروان مذاهب اسلامی وجود دارد که آرزو داریم به ساحل وحدت عملی برسند.

 

فقهی زاده خاطرنشان کرد: پیش از این مرکز توسعه فعالیت های قرآنی فعالیت می کرد و امروز با نام معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختار ارتقا یافته و نام آن تغییر کرده است و تلاش می کنیم نوعی حضور شبکه ای در معاونت های دیگر وزارت ارشاد داشته باشیم.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قرآن در تمام جهان و سایر کشورهای اسلامی قریب است و در هیچ کشوری از کشورهای اسلامی شان و منزلت قرآن مانند ایران رعایت نمی شود.

 

وی با بیان اینکه عمده تفکر ما درگیر فعالیت های قرآنی است در حالی که هدف تقویت فرهنگ قرآنی است، تصریح کرد: فرهنگ قرآنی فرهنگی است که در اندیشه حضور یافته و در عرصه رفتار متجلی می شود، منش به وجود بیاورد و روش را تغییر می دهد.

 

وی با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد ایجاد و راه اندازی شده اند، افزود: در حال حاضر 25 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور فعالیت می کنند و برادران اهل سنت در گلستان، کردستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و برخی از استان ها که درصدی از ترکیب جمعیتی را اهل سنت تشکیل می دهد، باید از این فضا استفاده کنند.

 

فقهی زاده تصریح کرد: رییس جمهور کاستن از ساختارهای دینی دولت را به شدت ممنوع کرده است.

 

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از اسلامی ترین وزارتخانه ها در کشور است، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان حج و زیارت و ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

 

فقهی زاده با بیان اینکه مردمی بودن را در فعالیت های قرآنی نباید سلب کنیم، گفت: تقویت اعتماد ملی و سرمایه های اجتماعی یکی از اهداف اصلی ما باید باشد.

 

وی با اشاره به اشتراکات موجود بین اهل سنت و تشیع گفت: در مواد کمی بین شیعه و سنی اختلاف وجود دارد و این اختلاف، فرهنگی است که باید گفت و گو کنیم و برادرانه بر اشتراکات تاکید کرده و درباره اختلافات با هم گفت و گو کنیم. برجسته کردن اختلافات کار درستی نیست.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید با نگرش وحدت عملی و دینی برادران اهل سنت و تشیع در کنار هم فعالیت کنند.

 

وی در خصوص حمایت های مادی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت های فرهنگی و قرآنی در مناطق اهل تسنن گفت: در شش ماه اخیر 12 موسسه رسمی قرآن و عترت ویژه اهل سنت در استان کردستان مجوز دریافت کرده اند.  

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در این مجموعه نگاه توسعه ای در فعالیت های قرآنی و فرهنگی در استان های اهل سنت وجود دارد و در صدور مجوزها با رویکرد شیعه و سنی انجام نمی شود بلکه مطابق با شرایط و استانداردهای موجود مجوز موسسه قرآنی صادر می شود.

 

فقهی زاده از برگزاری دوره آموزشی الکترونیکی خاص خبر داد و گفت: یک دوره آموزشی الکترونیک ویژه موسسه های قرآن و عترت ویژه اهل سنت در سال 1400 برگزار شود.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به هر موسسه کمتر از یک میلیون و 500 کمک هزینه پرداختی در طی امسال انجام شده است البته میزان این حمایت ها بسیار کم است و از آن راضی نیستیم. در حال حاضر میزان کمک های مالی موسسات قرآنی دارای مجوز را چهار برابر افزایش داده ایم.

کد خبر 1032921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha