درختکاری؛ سنتی حسنه با فرهنگ انسانی

درختکاری یک سنت حسنه در اعتقاد دینی و یک فرهنگ انسانی در جوامع مختلف نهادینه شده که برای جامعه ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، کاشت درخت یک فرهنگ برای توسعه جوامع و هدیه به طبیعت به شمار می رود که منجر به سلامت و نشاط برای جامعه خواهد بود و از این رو برای این مقوله باید فرهنگ سازی شود.

 

درختکاری یک سنت حسنه در اعتقاد دینی و یک فرهنگ انسانی در جوامع مختلف نهادینه شده که برای جامعه ضرورت داشته و باید نگاه عمیقی برای این موضوع داشته باشیم.

 

اختصاص یک روز از تقویم با عنوان روز درختکاری، بر فراگیری این فرهنگ اثر گذاشته و نتایج آن را در جامعه دیده ایم و البته باید این موضوع فراگیر شود.

 

کاشت درخت فارغ از مثمر و غیرمثمر ارزشمند است اما باید اتفاق غلط قطع آن را جلوگیری شود تا اینکه اثراث سازنده آن را شاهد باشیم و از صدمه های جبران ناپذیر آن جلوگیری کرد.

حضور رهبر معظم انقلاب و بسیاری از شخصیت های مهم توصیه های اکید دین اسلام در موضوع درختکاری، اهمیت این موضوع را بیشتر برای همگان آشنا می کند و پاسخ صحیحی را برای جامعه خواهد داشت.

 

*فعالیت رسانه ای برای درختکاری

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: رسانه های برای ترویج فرهنگ درختکاری نقش خود را ایفا و این موضوع را نهادینه کنند.

 

حجت الاسلام «محمد قطبی» با بیان اینکه درختکاری یکی از برنامه های جذاب و قابل پذیرش برای مردم است، تصریح کرد: رسانه ها این فرهنگ را بیش از گذشته و با نگاه جامع و هدفمند گسترش دهند.

 

وی ادامه داد: مکان های عمومی برای کاشت درخت وجود دارد و مسئولان نیز چنین پیش بینی هایی را انجام می دهند و از طرفی نیز برخی از باغ و مراکز خصوصی دارند که به این کار می پردازند.

 

*درختکاری به یاد شخصیت ها

 

اقدامی نوآورانه و زیبایی که توام با درختکاری شده، ماندگاری و توسعه این فرهنگ را به دنبال خواهد داشت که در روز درختکاری به یاد شهدا، مدافعان سلامت و شخصیت ها درخت بکاریم.

شهرداری اصفهان این سال ها علاوه بر توزیع رایگان درخت برای مردم و طرح هایی مثل درخت تلفنی که با تماس شهروندان یک اصله نهال برای آن ها آورده می شود، درختکاری به نام شهدا و شخصیت ها را اجرا می کند که کاشت درخت به یاد شهدای سلامت امسال انجام شد.

 

شهردار اصفهان پیرامون این موضوع گفت: درختکاری امسال شهر اصفهان به یاد مدافعان سلامت انجام شد که این برنامه در اقدامی نمادین در منطقه پرتو صورت گرفت.

 

«قدرت الله نوروزی« ادامه داد: 50 هزار اصله نهال به این مناسبت و نیت در منطقه غرب اصفهان و همچنین منطقه 2 اصفهان کاشته شده که برای تنفس مردم و کاهش آلایندگی ها نقش دارد.

 

وی اضافه کرد: حق آلایندگی که به شهرداری اختصاص پیدا می کند نیز در راستای رفع چالش و مشکل این حوزه مصرف می شود.

*جای خالی درختکاری در مساجد و بین کانون های مساجد

 

درختکاری یکی از سنت های عجین شده با توصیه های دینی است و بسیاری بر این موضوع تاکید شده اما جای خالی این برنامه در بسیاری از کانون های فرهنگی و هنری مساجد و مراکز دینی دیده می شود.

برنامه ریزی برای چنین اقدامی نه تنها منجر به یک اقدام حسنه خواهد شد بلکه فرهنگ دینی و انسانی را در جامعه گسترش و توسعه می دهد.

کد خبر 1034338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha