بیمارستان سینا تنها مرکز دانشگاهی استان همدان در جراحی چشم

معتقد گفت: تنها مرکز دانشگاهی استان همدان در زمینه جراحی چشم، بیمارستان سینا است و این مرکز با رویکرد ارائه خدمات به روز و مناسب به مراجعان همواره رویکرد ارتقاء و توسعه را در پیش گرفته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان،‌ بیمارستان بزرگ و قدیمی استان همدان که روزی با تکیه بر پزشکان بیگانه ارائه خدمت  می‌کرد، حالا مامنی است برای تربیت پزشکان معروف وطنی، از غرب کشور نیز بیمار می‌پذیرد و به عنوان قدیمی‌ترین و دومین بیمارستان بزرگ دانشگاه علوم پزشکی همدان در میان مراکز درمانی و جامعه پزشکی شاخص است.

 

بیمارستان 96 ساله کشور در مرکز شهر همدان قرار دارد که با دکتر مهیار معتقد، رییس این بیمارستان به گفتگو نشستیم که در پی می‌خوانید:

 

در تاریخچه بیمارستان سینا( فرشچیان) می‌گوید: اين مركز در سال 1302 و تحت سرپرستي شهرداري همدان فقط براي پذيرش بيماران روانپزشكي تاسيس گرديد و جزء يكي از اولين بيمارستان‌هاي اختصاصي روانپزشكي كشور مي‌باشد. از سال 1324 با حضور و قبول مسئوليت اداره بيمارستان توسط پزشكي علاقمند در حوزه كاري روانپزشكي بناي بيمارستان مورد مرمت و توسعه قرار گرفت ودر سال 1335 طبق موافقت نامه‌اي بين وزارت كشور و وزارت بهداري مسئوليت بيمارستان به وزارت بهداري واگذار شد و در آن سال‌ها بود كه رسماً به مركز روانپزشكي بوعلي تغيير نام يافت.

 

رئیس مرکز آموزشی درمانی سینا(فرشچیان) همدان افزود: اين مركز با توجه به قدمت ساختمان‌هاي آن با طول عمر بيش از نيم قرن تا حدود سال‌هاي 1350 به كار خود ادامه داد تا اينكه زميني همجوار بيمارستان با وسعت 31000 متر مربع خريداري و از سال 1352 عمليات ساخت با زيربناي حدود 16000 متر مربع در دوطبقه با پيش بيني 5-4 بخش روانپزشكي با ظرفيت 200 تخت و ساير قسمت‌ها نظير كاردرماني، روانشناسي، گفتار درماني و اداري آغاز و در سال 1364 اتمام و مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

 

 «مهیار معتقد»  گفت: در سال 1368 بر اساس تصميمات متخذه سازمان منطقه‌اي بهداري همدان همسو با تصميمات وزارت بهداشت مبني بر وجود بخش‌هاي روانپزشكي دربيمارستان عمومي جهت تغيير نگرش مردم، اين مركز از حالت اختصاصي خارج وتحت عنوان بيمارستان سينا با حفظ موجوديت بخش‌هاي روانپزشكي و اضافه شدن بخش‌هاي ديگر به يك بيمارستان عمومي تبديل شد.

 

وی تصریح کرد: در سال 1383 به همت خيري والامقام بنام حاج محمد علي فرشچيان با تخريب بيمارستان قديم روانپزشكي و انضمام فضاهاي ديگر عمليات ساخت بيمارستان جديد در فضاي بالغ بر 21000 متر مربع وزير بناي 11000 متر مربع آغاز و در ارديبهشت سال 1386 افتتاح گرديد و به پاس خدمات اين خير محترم در اين سال بيمارستان سينا به بيمارستان فرشچيان تغيير نام يافت. در سال 1387 با پيگيرهاي مستمر مسئولين اين مركز بخش اتاق عمل با ظرفيت 3 اتاق عمل و واحدهاي جنبي ساخته و افتتاح گرديد.

 

معتقد خاطرنشان کرد: هم اكنون اين مركز با حدود 370 تخت درمان با بخش‌های درماني که شامل: (بخش‌هاي روانپزشكي زنان، مردان1و2، اطفال و سالمندان، بخش عفونی، بخش نورولوژي، بخش ICU (عفونی و جنرال)، بخش مسموميت_داخلی، بخش جراحي چشم پزشكي، بخش اورژانس، بخش پوست و اتاق عمل پوست) و واحدهاي پاراكلينيكي شامل: راديولوژي، سی تی اسکن، سونوگرافي، آزمایشگاه، پاتولوژی، نوار مغزی، نوار عصب و عضله، گفتار درماني، کاردرمانی، الکتروشوک درمانی و روانشناسي  به فعالیت و خدمات خود ادامه مي‌دهد.

 

به گفته وی، تنها مرکز دانشگاهی استان همدان در زمینه جراحی چشم، بیمارستان سینا است و این مرکز با رویکرد ارائه خدمات به روز و مناسب به مراجعان همواره رویکرد ارتقاء و توسعه را در پیش گرفته است.

 

وی ادامه داد: بیمارستان سینا(فرشچیان) همدان تنها مرکز دولتی شهر همدان جهت انجام اعمال جراحی چشم است که با داشتن  2 بخش جراحی و 3 اتاق عمل فعال جراحی چشم و با اتخاذ تدابیر جدی و موثر و مستمر و رعایت کامل اصول بهداشت و ایزولاسیون علیرغم شرایط ویژه حاکم بر مراکز درمانی و خصوصا بیمارستان سینا در اپیدمی کووید19 در 11 ماه اول امسال بیش از 1600 عمل جراحی چشم در این مرکز انجام شده است.

 

 

کد خبر 1034779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha