نیروهای مسجدی، شوالیه های فرهنگی هستند

حجت الاسلام ناصر خدایاری گفت: نیرو های مسجدی همچون شوالیه های فرهنگی، پیشتاز در عرصه فرهنگ و هنر اسلامی هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، انقلاب اسلامی ایران وقتی به پیروزی رسید مساجد یکی از کانون های مهمی بودند که در نگاه حضرت امام به سنگرهای اسلام تعبیر شدند و توصیه ایشان بر حفظ این سنگرها بسیار به گوش ما رسیده است، مفهوم سنگ نیز کاملاً مشخص است و بر نیست و همه می  دانیم که مساجد هم مرکز شکل گیری هسته های انقلابی بودند و هم مرکز تبیین فلسفه و اهداف انقلاب اسلامی و همچنین مرکز تبلیغ و اشاعه آن نیز محسوب می شدند.

مرکز حضور مومنان و باورمندان به اسلام در جریان انقلاب اسلامی مساجد بودند، پس از آن هم طی مقاطع مختلف بعد از پیروزی انقلاب تا آغاز جنگ و بعد از آن نیز تا امضای عهدنامه ۵۹۸ نقش برجسته ای در تبیین ترویج و توسعه فرهنگ اسلام ایفا کردند.

در دعوت مردم به اسلام از روزهای آغازین صدر اسلام و قرن ها بعد در دفاع از انقلاب اسلامی نقش برجسته و ممتاز مساجد همیشه نمایان بوده است.

نقش مسجد فقط به اینها ختم نمی شود و تاکنون هم نقش های عمده ای را در مساجد کشور شاهد بودیم، هر مسجدی کارکرد های مختلف و متنوعی دارد این مساجد سنگرهای انقلاب اسلامی هستند و باید این سنگرها را حفظ کنیم اما توجه داشته باشید که این سنگر ها فقط سنگر مذهبی نیستند و کارکردهای مختلفی را در جهت توسعه و ترویج دین و آیین ها از این کانال صورت می گیرد مرکزی برای تعاون و همکاری، بسیج، انسجام، شناخت ظرفیت های مختلف و برای سازماندهی آنها و استفاده بهینه از توان نیروهای متدین و متعهد در مسیر اهداف انقلاب اسلامی حرکت کردند.

با توجه به فرا رسیدن ۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفتگوی کوتاهی داریم با «حجت‌الاسلام ناصر خدایاری»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی:

 

شبستان: دیدگاه شما درباره تاسیس کانون های فرهنگی و هنری در کشور چیست؟

جواب: آنطور که به نظر میرسد علاوه بر نهادها و دستگاه‌های فرهنگ و هنر در کشور که به صورت عام و گسترده مقوله فرهنگ هنر و رسانه را در کشور، بدون اختصاص آن به قوم و مذهب و زبان خاص فعالیت دارند، دایره فرهنگ و هنر بسیار وسیع است و شامل ساکنان یک واحد سیاسی و جغرافیایی میشود و همه اینها را بدون تفاوت در دین و آیین خاصی، کانون های مساجد مدیریت می کند، همچنین وقوع انقلاب اسلامی ایجاد می کرد که در ذیل همین دستگاه عام فرهنگ و هنر (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) یک دستگاه دیگری نیز در نظر گرفته شود که بیشتر توجه و تمرکز خود را به فرهنگ و هنر با خاستگاه مساجد معطوف کند. فرهنگ و هنر  نه در سپهر عمومی بلکه در کلیت کلان یک جامعه که همه آحاد یک ملت را در بر بگیرد و این فرهنگ با آبشخور و خاستگاه صرفاً دینی و حتی مذهبی مدیریت شود و کانون های مساجد تا امروز به درستی توانستند در این مسیر حرکت کنند.

 

شبستان: به نظر شما چرا این کانون ها در جوار مساجد شکل گرفتند؟

جواب: ۹۸ درصد مردم ایران مسلمان هستند ائم از شیعه و سنی مساجد برایشان کانون‌های اصلی عبادت محسوب می‌شوند در مساجد ما بهترین نیروهای انسانی و کارآمد ترین آنها مجال حضور و فعالیت پیدا می‌کنند پس بهترین مکان برای تاسیس کانون هایی که قرار است برای مردم کاری انجام دهد بدون شک مساجد بودند.

 

شبستان: به نظر شما کانون های مساجد تا چه حد می توانند در تربیت نیروهای مسجدی و ولایی حرکتی مستمر و بهینه داشته باشند؟

جواب: اگر ما بتوانیم با استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های مساجد به تربیت نیروهای انسانی مسلمان و در عین حال هنرمند و فرهیخته بپردازیم آنها را در مسیر اهداف و نیازهای انقلاب اسلامی پرورش دهیم و با شناسایی علایق، کشش ها و تمایلات فرهنگی هنری و استعدادهایشان آنها را متناسب با نیازهای فرهنگی هنری کشور همسو کرده و به تربیت نیروی متدین و مسجدی همت گمارده و آنها را به پیکری جامعه تزریق کنیم، کاریبسیار برجسته و شایسته‌ای را انجام دادیم در طول این مدت کانونهای مساجد این مهم را ثابت کردند که در مسیر پرورش نیروهای مسجدی به زیبایی درخشیدند.

 

شبستان: به‌نظر شما پرورش نیروهای مسجدی برای آینده فرهنگی و اجتماعی جامعه ما چه ضرورتی دارد؟

جواب: زمانی که نیروهای متعهد و کارآزموده با بن مایه فرهنگ و هنر اسلامی تربیت کنیم و این نیروهای شاخص شایسته و فاخر برای نمایش، سینما، موسیقی، هنرهای تجسمی، ساخت و ساز عروسک‌های متناسب با ارزشهای اسلامی ما و همچنین شاعرانی متعصب به ادبیات اسلامی و ده‌ها مقاله دیگر پرورش دهیم آن موقع می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم، یعنی اگر یک پای نیروهای هنری از مسجد باشند و از آنجا تغذیه شوند و از آنجا تربیت شوند و از آنجا از ریشه رشد پیدا کنند می توان امیدوار به وجود سینما و تئاتر، موسیقی و ادبیات متناسب با ارزش های انقلاب اسلامی داشته باشیم و این همان فلسفه تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد است که در یک سیر تکاملی مرحله به مرحله در مقاطع گوناگون در حال  رشد و باروری است، تربیت شدگان این مسیر با روح مسجدی و با توان بالا و روحیه معنوی می توانند فضای فرهنگ و هنر و یا بخش مهمی از آن را به خود اختصاص دهند و بخش مهمی در شکل محتوای فرهنگ و هنر به وجود آورند.

 

شبستان: آیا کانونهای مساجد در طول این مدت توانسته است به هدف نهایی خود نزدیک شود؟  

جواب:تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری هدف نیست بلکه مقدمه ای است که ما را در نهایت به مرحله تربیت و پرورش نیروی لازم در فاز فرهنگ و هنر و تزریق آن به پیکر جامعه برساند و این بهترین غایتی است که در ستاد کانون های مساجد دنبال می شود مهمترین هدف آنها ترویج فرهنگ دینی است که از رسالت های مهم این کانون ها به شمار می آید لازمه هر تربیتی ابتدا آموزش و بعد قدرت بیان است که سپس توسعه دادن آن فرهنگ نیز از اهداف مهم و اساسی عنوان می‌شود.

 

شبستان: به نظر شما برای تربیت نیروهای ارزشی و فاخر در کانونهای مساجد چه باید کرد؟

جواب: کادرسازی از اقدامات بسیار مهم به شمار می رود، یعنی تربیت نیروی ماهر. سخت ترین کار در دنیا تربیت انسان است برای تربیت یک مکانیک با یک دوره شش ماهه همه چیز را یاد می گیرد اما وقتی بحث تربیت انسان  است کار بسیار سخت می شود، اولین قدم در مسیر تربیت نیروهای فاخر و ارزشی ابتدا تربیت مربی شایسته است چرا که یک مربی ابتدا باید خودش غنی و تربیت شده این مکتب باشد. «حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه اشاره می کند کسانی که می‌خواهند تربیت کنند خودشان باید تربیت یافته باشند»؛ کادرسازی یعنی ساختن انسان هایی که قد و قواره ی فکر و اندیشه آن ها، اخلاق و رفتار و کردارشان و برخورد و روابط شان و همچنین توان تعامل آنها متناسب با چیزی باشد که اسلام می‌گوید. یعنی نمونه باشند، الگو باشند، ساختن این چنین افرادی که بشود از آنها برای آینده استفاده کرد. فرضا اگر در یک پست مدیریتی قرار بگیرند خیانت نمی کنند، دزدی و کم‌کاری و سوء استفاده نمی کنند آن زمان می توانیم بگوییم که یعنی ما موفق شده ایم که امیدواریم یک روز شاهد مدیریت این افراد در جامعه باشیم.

 

شبستان: به نظر شما چه انتظاراتی از یک نیروی مسجدی در جامعه وجود دارد؟

جواب: یک نیروی مسجدی باید توانمند و دانا باشد تا جایی که توانایی و دانایی در اسلام بارها و بارها مورد تاکید قرار گرفته است یک مدیر ولایی و مسجدی هم باید دانش داشته باشد و هم بتواند دانش را به کار بگیرد خیلی ها باسواد هستند ولی نمی توانند موفق باشند، سواد شرط لازم است اما شرط کافی نیست. توان نیروهای مسجدی را باید آنقدر بتوانیم بالا ببریم که در جامعه همچون خورشیدی تابان بدرخشند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نیروهای مسجدی «شوالیه‌های فرهنگی» می‌گوید شوالیه یک انسان برجسته و توانمند است و این یعنی جامعه نیازمند نیروهای مسجدی دانا و توانمند است که همچون شوالیه های فرهنگی برای نجات فرهنگ و جامعه تلاش کنند.

 

شبستان: برای جذب مردم و مخصوصا جوانان به مساجد چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟

جواب: نباید انتظار داشته باشیم که با توجه به این حجم عظیم از تهاجم فرهنگی مردم با پای خودشان به مساجد بیایند، مساجد اداره نیستند که ساعت منظمی داشته باشد یک نیروی متعهد مسجدی باید شبانه روز با مردم در ارتباط باشد باید آمادگی ایجاد کنیم خودمان سراغ مردم و جوانان برویم و بایذپد از هر طریقی که شده  با ایجاد رفاقت و صمیمیت زمینه های رفت و آمد جوانان و خانواده‌ها را به مساجد فراهم کنیم. باید تک تک به سراغ مردم برویم وقتی می‌گوییم کانون مساجد منظورمان فقط چند نفر حاضر در مسجد و کانون نیستند باید یک محله را مسجد تصور کنیم و این را در نظر بگیریم هر کسی به گونه ای با مسجد در ارتباط است یک کانونی است و برای درخشش و فعالیتش تلاش کنیم.

 

گفتنی است, کانون های مساجد در سال ۱۳۷۱ تاسیس شد و اساسنامه این کانون ها نیز در ۱۸ اسفند ۹۷ به تصویب رسید و ساختار آن کاملاً مشخص شد که این کانون ها در زیر نظر ارشاد اسلامی با تکلیفی مشخص فعالیت می کنند دستگاه های مختلفی نیز برای پیشبرد اهداف آن ها دست یاری به سوی شان دراز کردند.

گفتگو از زیبا کیومرثی

کد خبر 1035163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha