تاب آوری اقتصادی ابزار مهم در برابر تحریم

اخوان گفت: با توجه به اینکه تحریم بر روی اقتصاد ملی ایران سایه انداخته است، هر گونه اقدام برای افزایش تاب آوری به انفعال این مسئله کمک می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه گفتگوی سیاسی رادیو گفت‌وگو با موضوع نگاهی به ابزارهای قدرت سیاسی ایران در منفعل کردن غرب در موضوع برجام و با حضور دکتر محمد جواد اخوان، پژوهشگر اندیشکده گفتمان به روی آنتن رفت.

محمدجواد اخوان با بیان این که برای جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با غرب در موضوع برجام می‌تواند چهار ابزار را شناسایی کند، گفت: ابزار نخست ابزار فنی است که تاکنون نیز از آن استفاده شده است و در این راستا غنی‌سازی و افزایش درصد آن به عنوان یک ابزار می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به این که طرف غربی تاکنون بدعهدی کرده است، می‌توانیم از این ابزار که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی نیز است استفاده کنیم. روی این موضوع باید صورت جدی و بیش از گذشته کار شود و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند می توان حتی غنی‌سازی را تا 60 درصد نیز ادامه داد.

وی با بیان اینکه قدرت منطقه‌ای ایران نیز یک ابزار مهم محسوب می شود عنوان کرد: قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران امکان ابتکار عمل سیاسی و استراتژیک را در غرب آسیا فراهم کرده است و همین مسئله باعث عقب راندن مثلث عبری، عربی و غربی شده است. اگر تحولات 48 ساعت اخیر یمن را بررسی کنید نشان می‌دهد ظرفیت زیادی در محور مقاومت وجود دارد.

پژوهشگر اندیشه گفتمان با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی نیز یک ابزار و عنصر مهم برای ایران محسوب می‌شوند اظهار کرد: با توجه به اینکه تحریم بر روی اقتصاد ملی ایران سایه انداخته است، هر گونه اقدام برای افزایش تاب آوری و بازدارندگی اقتصادی که در بسته کلی سیاست های اقتصاد مقاومتی تعریف شده است می‌تواند به توان اقتصادی ایران کمک کند و طرف مقابل را منفعل کند.

اخوان اقدامات دیپلماتیک را به عنوان چهارمین ابزار جمهوری اسلامی ایران تعریف کرد و گفت: اقدامات دیپلماتیک برای تعامل با برخی از کشورها همسایه و کشورهای مستقل دیگر که خارج از ابتکار آمریکا عمل می کنند و همچنین بعضی از اعضای 4 بعلاوه یک مانند روسیه و چین ضروری است و می تواند وحدت غربی را علیه جمهوری اسلامی ایران تضعیف کند.

وی افزود: از طریق پیمان های دوجانبه و توافقات بین المللی می توان مسیر دور زدن تحریم‌ها را طی کرد که این مسئله قطعاً انفعال دشمن را در پی خواهد داشت.

کد خبر 1035910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha