خام فروشی از اشکالات حوزه معادن است

قالیباف گفت: درصد کمی از ظرفیت معادن کشور استفاده شده و از اشکالات موجود در حوزه معادن خام فروشی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی (19 اسفندماه) در جریان سفر به کردستان ضمن حضور در شهرستان بانه از معدن طلای زرکوه این شهرستان بازدید و به خبرنگاران اعلام کرد: معادن از ظرفیت‌های بسیار خوب کشور است که اقدامات خوبی در زمینه کانی‌ها و فولاد انجام شده و شاهد وقوع شتاب خوبی  در این بخش هستیم.

 

وی افزود: استفاده کم از ظرفیت معادن کشور و خام فروشی در حوزه معادن از اشکالات معادن است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در زمینه فراوری مواد معدنی استخراج شده از معادن کشور در تلاش هستیم تا این مواد پس از فرآوری وارد بازارهای داخلی و خارجی شود و اقدامات خوبی تاکنون در این زمینه صورت گرفته است.

 

وی اضافه کرد: در کردستان در زمینه سنگ آهن و فولاد اقدامات و برنامه ریزی خوبی صورت گرفته و معدن طلای شهرستان قروه نیز یکی از فرصت های مناسب استان محسوب می شود هرچند معدن طلای کردستان ۲ دهه غیرفعال بوده اما چند سالی است فعالیت خود را آغاز کرده و یکی از بهترین معادن از نظر حجم استخراج و کیفیت است.

 

تجارت مرزی توسط مرزنشینان قاچاق نیست

محمدباقر قالیباف همچنین در دیدار با فعالان اقتصادی و کولبران بانه با بیان اینکه تبادلات مرزی برای مرز نشینان است، اظهار داشت: معیشت مرزنشینان و جامعه مرزنشینی از  راه مرز تامین می‌شود و باید تعریف شده و ضابطه‌مند شود و نباید هر کسی از هرجای کشور برای منفعت بیشتر خود  کالا را به صورت غیرقانونی وارد یا خارج کند و نفع آن به جای مرزنشین به افراد دیگر که نیازمند نبوده یا ساکن مرز نیستند، برسد.

 

وی با بیان اینکه باید کاری کنیم که مرزنشینان منفعت اقتصادی این اقدامات را کسب کنند، اضافه کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما هم موضوع کولبران برای مرز نشیینان را قاچاق نمیدانیم بنابراین با رسمی کردن بازارچه‌ها و ایجاد منطقه اقتصادی این مشکل حل خواهد شد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: تجارت مرزی که توسط مرزنشینان وارد می شود قاچاق محسوب نمی‌شود و به اقتصاد کشور ضربه وارد نمی‌کند و قاچاق یعنی با دور زدن قانون  کالایی وارد کشور شود.

 

قالیباف ظرفیت‌های استان کردستان در حوزه کشاورزی، توریستی، گردشگری و صنایع فرآوری شده را ظرفیت‌های موثری دانست و اضافه کرد: برای توسعه بیشتر در حوزه صنعت و تولید باید از واردات کالاهای غیر ضروری جلوگیری کنیم و مواد اولیه صنایع را وارد کنیم.

 

رییس مجلس به استان کردستان در سفر ۲ روزه خود به برخی از شهرهای کردستان همچون سقز، مریوان، بیجار، قروه و سنندج می‌رود و ضمن بازدید از این شهرستان‌ها در جریان آخرین وضعیت پروژه‌های این استان قرار می‌گیرد و  همچنین قرار است دیداری با فعالان فرهنگی و اجتماعی کردستان داشته باشد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی در روز دوم سفر خود به استان کردستان در جلسه شورای اداری استان نیز شرکت می‌کند تا مسائل و مشکلات کردستان با حضور وی مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 1036161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha