خلقت معنوی بشر از علم و توجه به ولایت دو موضوع مهمی که در مبعث مطرح است

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با اشاره به آیات ابتدایی سوره علق و نیز زیارت امیرالمومنین به عنوان یکی از اعمال شب عید مبعث، گفت:همه ما باید در مبعث یک بعثت و حرکتی در خود ایجاد کنیم که مسیر پیامبر را ادامه دهیم.

آیت الله احمد شیخ بهایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، به مناسبت 27 رجب سالروز مبعث رسول اکرم(ص) راجع به مهمترین مباحث مطرح در خصوص بعثت پیامبر که کمتر به آن پرداخته شده است، نکاتی بیان کرد و گفت: مسائل مختلفی حول مبعث مطرح است.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان بیان کرد: اول اینکه مبعث پیغمبر اکرم از نزول اولین آیات قرآن کریم در سوره علق است و در این آیات چند جور به علم پرداخته شده است.

 

 

 

وی با اشاره به آیات سوره علق، افزود: اول به خلقت انسان اشاره می شود و بعد اکرم بودن پروردگار یعنی کرامت بزرگ پروردگار در این است که انسان را با قلم علم آموخت و آنچه که نمی دانست را به او آموخت پس بحث علم، قلم، تعلیم و ... در حقیقت خلقت معنوی بشر است.

 

 

آیت الله شیخ بهایی با بیان اینکه خلقت مادی بشر از علق است، اظهار کرد: علق  هم به معنای خونِ بسته شده است که اینجا به خلقت مادی بشر اشاره می کند اما وقتی که نوبت به خلقت معنوی انسان می رسد، بحث علم مطرح می شود؛ یعنی انسان با علم انسانیت معنوی خود را پیدا می کند و خداوند متعال با اینکه به انسان علم داده، انسان را تکریم کرده است.

 

 

وی با اشاره به وضعیت علم قبل و بعد از مبعث اظهار کرد: قبل از اسلام کتاب و نوشته خیلی نداریم اما بعد از اسلام شما ببینید در مدت کوتاهی چقدر کتاب نوشته شده و در علوم مختلف شکوفایی اتفاق افتاده است.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان ادامه داد: امیرالمومنین(ع) خود مبدع و مخترع علوم مختلفی است که از پیغمبر فراگرفته و ببینید پیغمبر اکرم(ص) چقدر کار تعلیم و تعلم را جدی گرفته است.

 

 

 

وی گفت: پس ما اگر در انقلاب اسلامی پیشرفت های علمی را مطرح می کنیم و می گوییم جمهوری اسلامی باید به قله های علم برسد و تعداد دانشگاه ها، حوزه های علمیه، پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی خود را با بقیه جاها مقایسه می کنیم و کتاب هایی که نوشته و چاپ شده و مقالاتی که در سطح جهان مطرح شدند، این ها همه سرعت بالای پیشرفت علمی و از آن نقطه شروع است.

 

 

 

آیت الله شیخ بهایی با اشاره به اینکه مبعث شروع انفجار این علم است، بیان کرد: نکته دیگر که در باب مبعث باید به آن اشاره کرد مسئله ولایت امیرالمومنین(ع) است؛ در شب مبعث زیارت امیرالمومنین(ع) سفارش شده است، چرا؟ چون که در غار حراء امیرالمومنین(ع) با پیغمبر همراه و در کنار او است زیرا از کودکی با پیغمبر است.

 

 

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) فرمود «صدای ناله شیطان را از نزول وحی شنیدم و از پیغمبر سئوال کردم که این ناله چیست؟» پیغمبر(ص) فرمود «آنچه را من می بینم تو هم می بینی و آنچه می شنوم تو هم می شنوی جز آنکه تو پیامبر نیستی» پس به شکل مطلق اینکه «آنچه من می بینم تو هم می بینی و آنچه می شنوم تو هم می شنوی» این همان ارجاع به آیه مباهله است لذا سفارش در مبعث به زیارت امیرالمومنین(ع) است.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان به کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» از مقام معظم رهبری اشاره و اظهار کرد: این کتاب سلسله جلسات مقام معظم رهبری در مشهد مقدس که در سال 53 برگزار شده را ارائه کرده است و مقام معظم رهبری در بحث مبعث اشاره می کنند «بعث در عربی یعنی به حرکت در آوردن» کسی که خوابیده بیدارش کنیم و به حرکت درآوریم و کسی که نشسته، کاری کنیم که به حرکت در بیاید.

 

 

وی با بیان اینکه مبعث یعنی برانگیختن؛ خاطرنشان کرد: پیغمبر تا آن زمان ماموریت و مسئولیتی نداشت و گاهی یک ماه به عبادت می پرداخت اما در شب مبعث یک دفعه ماموریت پیدا کرد که کل جهان را باید نجات دهد.

 

 

 

آیت الله شیخ بهایی با اشاره به اینکه زمانی پیغمبر از غار حراء پایین می آید، می رود که دین اسلام را بر همه ادیان عالم و منطق اسلام را بر همه منطق ها پیروز کند، بیان کرد: این کار، کاری است که آن پایه ها و زیربناها را پیغمبر گذاشت و امامان ما در طول 250 سال استمرار دادند و بعد در زمان غیبت هم با عنایات امام زمان(عج) توسط شیعه و علمای شیعه و فداکاری های شیعه پیش رفته است.

 

 

وی ادامه داد: الان هم که انقلاب اسلامی در همه عالم جلوه می کند لذا با همان مسلک و مرام و با همان دنده ای که پیغمبر اکرم(ص) شروع کرد، این ادامه همان حرکت است و این حرکت به فرج و ظهور امام زمان(عج) منتهی می شود.

 

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان اظهار کرد: پیغمبر اکرم(ص) از زمانی که آیات قرآن نازل شدند دیگر آرامش نداشت و به شدت دنبال اجرای فرمان بود و ابتدا از نزدیکان خود شروع کرده و بعد از فامیل شروع کرد و بعد دستور آمد که علنی کن.

 

 

وی ادامه داد: سپس دستور آمد که از مکه به مدینه هجرت کن و در مدینه آنقدر مبارزه کرد تا مرکز شرک را در جزیره العرب از بین برد و بت ها را در کعبه شکست و بعد به سلاطین نامه نوشت؛ یعنی از پای ننشست.

 

 

 

آیت الله شیخ بهایی خاطرنشان کرد: همه ما باید در شب مبعث یک بعثت و حرکتی در خودمان ایجاد کنیم که مسیر حضرت را ادامه دهیم.

 

 

 

وی در پاسخ به اینکه چگونه می توان قدردان بعثت رسول اکرم بود؟ گفت: قدردانی از هر نعمت چند روش دارد؛ یک قدردانی لسانی است که به زبان بگوییم «الحمدلله» اما یک شکر، شکر عملی است و در عمل از این نعمت سپاسگزاری کنیم؛ یعنی حداکثر استفاده را از این نعمت ببریم.

 

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان بیان کرد: رسول خدا(ص) قرآن کریم را برای ما آورد پس با قرآن و با معارف دین مأنوس باشیم و اهل بیت(ع) را برای ما گذاشت پس با اهل بیت(ع) هم مأنوس باشیم.

 

 

 

وی افزود: گرچه پیغمبر نعمت المکثره است و کسی نمی تواند شکر این نعمت را به جای آورد اما در حد خود همین قدر که تلاش کنیم و رضایت حضرت را با عمل به دستورات به دست آوریم، با محبت به حضرت صلوات بفرستیم و زندگی خود را به سبک زندگی حضرت بکنیم، این ها شکر نعمت است.

 

 

 

آیت الله شیخ بهایی مهمترین و بزرگترین تحولی که بعثت ایجاد کرد را تحول در معرفت انسان دانست و تصریح کرد: یعنی راهی که پیامبر اکرم(ص) برای خداشناسی باز کرد.

 

 

وی در پایان گفت: عرفان اسلامی را که پیغمبر اکرم آورد و امیرالمومنین و امامان یاد گرفتند و منتقل کردند، قبل از آن نبود گرچه بعد از اسلام هم افراد معدودی توانستند این معرفت را پیدا کنند و خدا را آنچنان که شایسته او است بشناسند، بندگی کنند، عشق بورزند و عبادت کنند آنگونه که این در زندگی  معصومین جلوه کرده است.

کد خبر 1036595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha