گیلان و هشت هزار شهیدش/برای معرفی شهدای زن قدم های اساسی برداریم

اقدامی با تاکید بر اینکه باید برای معرفی شهدای زن قدم های اساسی برداریم گفت: باید بپذیریم که در کنار مردان همیشه زنانی بودند که حتی جلوتر از آنان حرکت های پیام آفرین و تاثیرگذار داشته اند.

خبرگزاری شبستان _ گیلان، نوشین کریمی، به یمن پاسداشت فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در 22 اسفند، سالروز تاسیس نهاد مقدس بنیاد شهید و نامگذاری این روز به نام «روز بزرگداشت شهداء»، حالا هر ساله این روز بهانه ای می شود تا خاطرات شهدا را خاص تر مرور کنیم.

«عبدالله پاکاری» با بیان اینکه مکتب سرخ شهادت برگرفته از آموزه های عاشورایی است و بی شک تا همیشه در جان زمان جریان خواهد داشت به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: ملت های مسلمان در پرتو این فرهنگ والا، هرگز تحت سیطره ظلم ظالمان قرار نمی گیرند و همواره نقشه های شوم دشمنان را نقش برآب می کنند.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان افزود: شهدا به عنوان قهرمانان اصلی این مرز و بوم، همان نام آورانی هستند که گاه در اوج بی نامی در آسمان ها مشهورتر از زمین اند.

وی گفت: خداوند متعال برای شهید جایگاهی بس والا هم نام خود تعیین کرده و فرموده است که شهدا «عند ربهم یرزقون» هستند.

 


* زنان قهرمانان نهضت انقلاب اسلامی هستند
سمیه اقدامی نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان فرا رسیدن ۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهدا را گرامی داشت و اظهار کرد: این روز را بخصوص به خانواده ۳۷ شهیده زن استان گیلان تبریک می گویم.

مسئول امور زنان دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار گیلان با اشاره به اینکه استان گیلان ۶۶ جانباز و سه آزاده انقلاب اسلامی دارد افزود: نقش زنان در ساختن جامعه و مهندسی نظام هستی بسیار موثر و مهم است.

وی بیان کرد: از همان ابتدا در دین مبین اسلام با کشته شدن «سمیه» از او به عنوان اولین شهیده زن اسلام یاد شد و از آن پس نیز نقش زنانی را می بینیم که با رشادت های خود در مسیر اسلام حرکت می‌کنند.

اقدامی تصریح کرد: باید بپذیریم که در کنار مردان همیشه زنانی بودند که حتی جلوتر از مردها حرکت های پیام آفرین و تاثیرگذار را در عرصه زندگی بشری داشته‌اند.

وی بیان کرد: زنان همواره به عنوان یکی از سنگربانان زندگی در تربیت فرزندان، خانه داری، عبادت و بندگی، همسرداری و... نقش موثری از خود ایفا کردند و در کنارش با دشمنان نیز به مبارزه پرداختند.

اقدامی بیان کرد: به دستور امام خمینی(ره) در سال‌های ۴۲ به بعد دیدیم که چگونه مردم در کوچه پس کوچه‌های شهر با قیام خود باعث قوت گرفتن نظام مقدس اسلامی شدند.

وی افزود: این حرکت ها در به ثمر رساندن انقلاب و پیروزی آن بر حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی حماسه همدلی و همراهی را رقم زد.

اقدامی زنان را قهرمانان نهضت انقلاب اسلامی دانست و گفت: زنانی که الگو و اسوه آنها در هر زمان حضرت زهرا سلام الله و حضرت زینب سلام الله است بی شک مادران، همسران، خواهران و رزمنده ای هستند که به عنوان طلایه داران عرصه نهضت انقلاب و اسلام در سنگر زندگی و تربیت و پرورش نسل ها نیز توانستند فرزندان خود را به گونه ای تربیت کنند که در جبهه های حق علیه باطل برای ما آزادی و آزادگی به ارمغان آورند.

 



وی ضمن افتخار به مادران شهیدی که چهار فرزند، سه فرزند و حتی تک فرزند خود را راهی جبهه حق علیه باطل کردند، اظهار کرد: در کنار ایثار و رشادت های مادران شهدا باید از مرارت هایی که برای بزرگ کردن فرزندانشان کشیده اند نیز سخن بگوییم.

اقدامی گفت: باید بگوییم که این مادران برای حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی چگونه فرزندانشان را برای دفاع از کشور به جنگ می‌فرستادند تا سرافراز و در بلندی در کنار رهبر و ولی فقیه قرار بگیرند.

وی با ابراز تاسف از اینکه با از دست دادن هرکدام از این مادران کلی خاطرات و ناگفته ها را با خود به زیر خاک برده اند گفت: به عنوان یکی از اعضای نماینده زنان در حوزه دفاع مقدس استان از کسانی که هشت سال دفاع مقدس را دیده اند می‌خواهم که خاطرات خود را با دقت ثبت و ضبط کنند.

اقدامی در ادامه از همه دوستداران شهدا خواست تا در این راه به مدیریت حوزه زنان یاری برسانند و با ثبت و ضبط خاطرات شهدا، ارزش ها، مسیر و آرمان آنان را برای نسل های آینده حفظ کنند.

 وی با اشاره به اینکه تعدادی از شهدای زن ما در بین بمباران ها و درگیری با منافقان به شهادت رسیدند، افزود: خصوصاً کودکان و نوجوانانی هم بودند که در این جنگ جانشان را از دست دادند.

اقدامی با بیان اینکه استان گیلان با هشت هزار شهیدش، یعنی هشت هزار مادر شهید  داشته که می توانست با جمع آوری خاطرات آنها نسخه های بیشتری از رشادت های شهدا را داشته باشیم.

وی گفت: باید بتوانیم برای معرفی شهدای زن نیز قدم‌های اساسی برداریم و یاد و نام ۳۷ شهیده استان گیلان را در اذهان زنده نگه داریم.

 


از این رو جا دارد به مناسبت روز شهدا از تعدادی از شهدای زن انقلاب و دفاع مقدس استان گیلان یادی کنیم؛

*شهيده «فرحناز معصومي» در سال 1341 در منجیل متولد شد. علاقه زیادی به درس و تحصیل داشت با پایان دوران ابتدایی پا به راهنمایی گذاشت و با جدیتی که داشت سه سال راهنمایی را به اتمام رسانید و وارد دبیرستان شد تا دوم دبیرستان درس خواند. سرانجام در روزي از روزهاي انقلابي سال 1357 در حالي كه در راهپيمايي عليه رژيم شاهنشاهي شركت كرده بود در تقاطع خيابان لاكاني به دست سفاكان رژيم پهلوي به شهادت رسيد.

* شهیده معصومه نظری در سال 1343 در پیربازار رشت متولد شد. تا سوم راهنمایی در آنجا درس خواند ولی بر اثر مشکلات مالی ترک تحصیل کر. او در نوجوانی مادر و در سن 17 سالگی پدرش را از دست داد و با عمه اش زندگی کرد. در سال 1366 با شهید «مهدی شاد» ازدواج کرد. بسیار خوش اخلاق و مهربان بود. به نماز و روزه توجه خاصی داشت. مسجد و روضه سیدالشهدا (ع) را خیلی دوست داشت، در شب 12 اسفند سال 1366 در منزل مسکونی غلامحسین شاد بر اثر بمباران به شهادت رسید.

* شهیده «مریم مصیبی» در سال 1326 در شهرستان لاهیجان چشم به جهان گشود. او در سن 19 سالگی ازدواج کرد و صاحب 5 فرزند شد. پس از ازدواج به اتفاق پدر و همسرش به تهران عزیمت کرد. وی در بمباران هوایی ۲۹ فروردین 1367 در حالیکه همسر و دو فرزندش بیرون از منزل بودند به همراه پدر و سه فرزند خویش در زیر آوار ناشی از بمباران ماند و به شهادت رسید.
 ایامی که دشمن تهران را مدام بمباران کرد به اصرار خانواده و به اتفاق همسر و چهار فرزند خویش به زادگاهش در شهر لاهیجان برگشت ولی پس از اندکی عزم تهران کرد.
هنگامی که علت رفتن را از او سوال کردند گفت: «دشمن همین را می خواهد که ما تهران را تخلیه کنیم، تخلیه ما یعنی حضور دشمن.» از این رو به  تهران برگشت.

* شهيده «مريم قاسمي دارستاني» متولد شهرستان رودبار كه در تاريخ چهاردهم اسفند 1366 بر اثر بمباران هواپيماهاي بعثي در وحيديه تهران به شهادت رسيد.

* شهیده «مریم اعرابی عربانی» درسال 1356 متولد شد، پدر و مادر او اهل گیلان بودند که در تهران زندگی می کردند صبح روز چهارم شهریور 1361 هنگامی که به اتفاق پدر و مادر و برادر خویش عازم بیمارستان بودند در درگیری ميان نیروهای سپاه با منافقین ماشین آنها مورد اصابت گلوله های منافقین قرار گرفت و به همراه پدر و مادر و برادر خویش به شهادت می رسد.

* شهيده «مرضيه هادي زاده» در سال 1312 متولد شد. پس از گذرانیدن دوره خردسالی به مدرسه رفت. با وجود مشکلات بسیار، دست از درس خواندن نکشید و تحصيلش را تا ششم ابتدائی ادامه داد. پس از ازدواج به استان فارس عزیمت کرد و مقیم شیراز شد.
در سال 1359 در حين زيارت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) مورد حمله هوايي رژيم بعث عراق قرار گرفت و به شهادت رسيد.
وی از عاشقان امام عصر (عج) بود و زمزمه ذکر سجودش یا مهدی (عج)، سالی بر او نمی گذشت که در میلاد پربرکت امام عصر (عج)، خانه و کوچه خویش را چراغانی نکند. همه زندگی اش وقف امام زمانش بود تکیه کلام او این بوده که:«من خلاصه امام عصر (عج) را می بینم. مگر می شود من بیش از سی سال است که برایش جشن می گیرم و او دست رد به سینه ام بزند؟»
و چه زیبا با او دیدار کرد! در عصر روز تابستانی سال 1365 پیکر مطهر او بر اثر بمباران دشمن غرق خون شد. همسرش می گوید: هنگامی که او را از زیر آوار بيرون كشيديم، تنها یک کلام گفت: «یا صاحب الزمان.»

کد خبر 1036861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha