قرآن کتیبه زیبای حق است/ خدا از مقام ذات در مقام اسماء و صفات تجلی کرده و تجلی فعل حق در قرآن است

وزیر ارشاد با اشاره به جایگاه هنرهای قرآنی گفت: اگر هنر را به عنوان فهم زیبایی بدانیم، قرآن از منظر معارف وحیانی به ما نگاهی می‌دهد که زیبایی چیست و چه طبقه‌بندی دارد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، فاطمه کریم اللهی؛‌ بعداظهر امروز شنبه ۲۳ اسفند ماه   سید عباس صالحی در مراسم اختتامیه جشنواره‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای آیات با بیان اینکه می‌توان از قرآن به عنوان کتیبه زیبای حق یاد کرد، گفت: معارف قرآنی ستارگانی هستند که در یک کهکشان حضور دارند.

وی با اشاره به جایگاه هنرهای قرآنی ادامه داد: اگر هنر را به عنوان فهم زیبایی بدانیم، قرآن از منظر معارف وحیانی به ما نگاهی می‌دهد که زیبایی چیست و چه طبقه‌بندی دارد.

وزیر فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی تاکید کرد: در بخش نخست زیبایی‌های طبیعی و در بخش دوم زیبایی‌های انسانی است که در این بخش دو ساحت وجود دارد یکی زیبایی‌های ظاهری و دیگری زیبایی‌های وجودی و درونی انسان که با چشم جان دیده می‌شود.

صالحی با استناد به آیه هفتم سوره حجرات یادآور شد: خداوند فرموده است «ایمان را در دل‌های شما محبوب گرداندیم و ایمان، معشوق شما و مایه زینت جان‌تان شد».

وی افزود: در حوزه عمل نیز قرآن کریم به برخی کردارها به عنوان اعمال زیبا اشاره دارد. این که انسان بتواند حضرت حق را در زیبای‌اش ببیند و بتواند زیبایی‌های خدا را در اسماء و صفاتش مشاهده کند، بخش دیگری نیز در افعال حضرت حق است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: دیدن زیبایی خدا در ساحت ذات، اسماء و صفات چیزی است که فوق همه زیبایی‌هاست و خدا از مقام ذات در مقام اسماء و صفات تجلی کرده و تجلی فعل حق در قرآن است.

صالحی ادامه داد: با این نگاه بحث هنرهای قرآنی مفهوم دقیق‌تری پیدا می‌کند و هنرمند نیز با زیبایی در ارتباط است و کلام حق برترین زیبایی است.

وی بیان کرد: قرآن کتیبه زیبای حق است که در بخش‌های لفظی و معنایی قابل درک است. الفاظ، ویترین زیبایی برای معانی قرآن است و عمق معانی قرآن همچون اقیانوس بی‌پایانی است که هر چه پایین می‌رویم زیبایی‌های جدید کشف می‌کنیم.

فاطمه کریم اللهی

کد خبر 1037370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha