هنرمند انقلابی تبریز؛ طراح آرم حزب الله لبنان درگذشت

استاد مجید دلدوزی؛ دچار عارضه‌ی مغزی شد و یک روز بعد، در حالی‌که همچنان در تقلای کارهای زمین‌مانده‌ انقلاب بود، روحش از قفس تن پر کشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، مرحوم مجید دلدوزی، متولد ۱۸ آبان ۱۳۳۴ در تبریز بود. بچه‌ی محله‌ی شاه آباد. فرزند خانواده‌ای متدین و حسینچی. پیش از انقلاب، استعداد هنری‌اش را در طراحی نقشه‌ی قالی نشان داد. در دوره‌ی سربازی، دفترچه‌ طرح و کاریکاتورش، برایش دردسرساز شد و به دنبال فرمان امام(ره) از پادگان گریخت و به صف انقلابیون پیوست.

انقلاب که پیروز شد رفت نهضت سوادآموزی؛ کار تبلیغی و هنری می‌کرد برای نهضت. مدتی بعد هنرش را یبه آموزش و پرورش برد و در خدمت تعلیم و تربیت قرار داد. گمشده‌اش را اما در سپاه پاسداران یافت و به قول خودش «پاسدارِ هنرمند» شد.

آن سال‌ها، بخش هنری سپاه، با مجلات «پیام انقلاب»، «امید انقلاب» و «نهال انقلاب» فعال بود و دلدوزی، از ارکان این مجلات. هم طرح جلد می‌زد هم طراحی داخلی. مدتی بعد، برای کمک به پایه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی و هنریِ حزب‌الله، راهی لبنان شد. آنجا نیز منشاء خدمات ارزنده‌ و خالصانه بود. آرم حزب‌الله لبنان، به عنوان نماد مقاومت، میراث هنری او در دوره‌ی حضور در لبنان است.

دفاع مقدس که پایان گرفت، از پای ننشست و با کوله‌باری از تجربه، فعالیتش را در بخش‌های فرهنگی سپاه پی گرفت. در زمان برگزاری کنگره‌ی سرداران شهید آذربایجان (سال ۱۳۷۴) دهها اثر برای پاسداشت شهدای عاشورایی خلق کرد.

هر چه به دوران بازنشستگی نزدیک می‌شد، برای کار و حرکت، بی‌قرارتر و تشنه‌تر می‌شد. در دهه‌ی اخیر، با سماجت و پیگیری شخصی‌اش، ده‌ها کارگاه گرافیک و نمایشگاه پوستر راه انداخت و همچون شمعی، در جمع رویش‌های هنری منطقه، درخشید.

آخرین اقدامش، برپاییِ نمایشگاه پوستر «قیام قاسم» برای تکریم سردار شهید سلیمانی بود؛ که یک تنه، همراه با گروهی هنرجوی جوان، جورِ بی‌عملی خیلی‌ها را کشید. روز ۲۳ اسفند، دچار عارضه‌ی مغزی شد و یک روز بعد، در حالی‌که همچنان در تقلای کارهای زمین‌مانده‌ی انقلاب بود، روحش از قفس تن پر کشید و جبهه‌ی فرهنگی انقلاب را در بُهت فراقش فرو برد.

کتاب «ساده رنگ» در ۳۵۲ صفحه با چاپ زیبا و مخاطب پسند توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به زیور طبع آراسته شده و حاصل گفت و گوی حسین وحید رضایی نیا با زنده نام مجید دلدوزی و تحقیق و تدوین غلامرضا قلی زاده است. 

مقدمه مرحوم دلدوزی با تیتر «اشاره» بر پیشانی کتاب خواندنی «ساده رنگ» این گونه نقش بسته است: «.. بیان خاطرات همیشه برایم شیرین بوده و شیرین ترین زمانی بود که تجربیاتم را در اختیار جان های تشنه فرهنگ این مرز و بوم می گذاشتم؛ ولی در این میان همیشه دو چیز در نهان آزارم می داد؛ یکی ترس از بروز منیت و دیگری کم رویی که گویا ذاتیِ ما آذربایجانی هاست. حاصل اینکه خودم را در مقایسه با افراد باتجربه و صاحب کرامت فرهنگ و هنر کم می یافتم؛ اما در این کشمکش، پیروز میدان، «دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» بود که از میدان به در شدم و شرط کردم که اولاً خاطرات فرهنگی و هنری را بگویم و ثانیاً هر چه خواستم را بگویم! ... و گفتم آنچه را که در دایره شریف فرهنگ بود ..».

زنده یاد مجید دلدوزی، متولد ۱۸ آبان ۱۳۳۴ در تبریز است. زندگی پر فراز و نشیبی داشته و سر پرسودایی. از سال های سربازی در ارتش شاهنشاهی تا نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش و از فعالیت های فرهنگی هنری در سپاه تا همکاری در فعالیت های فرهنگی و هنری حزب الله لبنان، همواره کار کرده و بی آنکه دانشکده هنر را ببیند، کوشید و به عنوان یک گرافیست فعال و خلاق، بالید.  

او که روزگاری در نشریات «نهال انقلاب»، «پیام انقلاب» و «امید انقلاب» و «امید انقلاب» طرح می کشید و نقش می آفرید، حامل سه دهه تجربه ارزشمند در زمینه هنر انقلاب بود. آرم ها و نشانه های متعددی که او برای نهادهای انقلابی و یادوازه های شهدا طراحی کرد و پوسترهایی که برای اشاعه ارزش های انقلابی خلق کرد، امروز در ردیف مواریث فرهنگی ما قرار گرفته است...

تصویری که در کتاب «ساده خط» از زندگی مجید دلدوزی ارایه می شود، علاوه بر اینکه گویای حیات فکری و هنری یک هنرمند است، بخش مهمی از تاریخ هنر انقلاب را نیز منعکس می کند.

کد خبر 1038258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha