پیش بینی دو میلیون مترمکعب آب سد بارزو برای باغ های شیروان

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: برای سال ۱۴۰۰-۹۹، دومیلیون مترمکعب آب از زیرمجموعه پایاب سد بارزو برای هزار هکتار از باغ ها پیش بینی شده است.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با بیان اینکه عمده باغ های این شهرستان انگور است، اظهار داشت: آب تحویلی از سد بارزو به باغداران شیروان از 10 اسفندماه سال جاری آغاز شده که روزانه 600 لیتر آب بر ثانیه و در مجموع کل تاکنون نیم میلیون مترمکعب تحویل داده شد که تا اواخراسفند ادامه دارد و پس از آن آب تحویلی سد برای باغداران قطع خواهد شد.

 

 

مدیر امور منابع آب شیروان بیان کرد: برنامه بعدی امور منابع آب شیروان تحویل آب به اراضی زراعی است که متاثر از وضعیت جوی و بارش ها است.

 

 

خسروپناه در خصوص وضعیت آب شُرب عنوان کرد: با توجه به درخواست آب و فاضلاب روزانه 200 لیتر بر ثانبه آب شرب تحویل داده می شد که از ابتدای امسال 4 میلیون و 300 هزار مترمکعب و طی 6 ماهه دوم امسال یک میلیون و 800 هزار مترمکعب آب تحویل داده شده است.

 

 

وی تصریح کرد: برنامه مصارف آب شهرستان در سال 1400-99، در حوزه کشاورزی 14میلیون مترمکعب، شرب 5 میلیون مترمکعب و صنعت یک میلیون مترمکعب است.

 

 

وی اذعان داشت: سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن 92 میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد 8.5 میلیون متر مکعب است.

 

 

وی خاطرنشان کرد: این سد در سال 1381 با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

 

 

به گفته خسروپناه توان تنظیم آب این سد سالانه 44 میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن 92 میلیون متر مکعب است.

 

 

 

کد خبر 1038625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha