ظاهر و ویراستاری کتاب های مذهبی دچار کاستی است

حجت الاسلام مهدوی راد با بیان اینکه به ظاهر و ویراستاری کتابهای مذهبی بی توجهی شده است، گفت: این امر موجب می شود کتاب هایی با محتوای عمیق علمی  به سختی قابل مطالعه باشند. 

«حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد» با بیان اینکه کتاب های مذهبی ما چشم نواز نیستند به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: به نظر می آید که به ظاهر کتاب های مذهبی بی توجهی می شود. شما با همه پدیده ها ابتدا با چشم ارتباط برقرار می کنید، بعد به آن نزدیک می شوید، اگر مورد توجه بود و هدف تان را برآورده کرد فبها، اگر نه که هیچ.

 

دبیر علمی سی و هشتمین جایزه کتاب سال خاطرنشان کرد: یکی از ناشران بسیار خوب در حوزه مطالعات مذهبی به بنده گفت که کتاب خوبی داشتیم که تقریبا سه سال در انبار بود و خیلی کند فروش می رفت. به مولف آن که محقق و متفکر عزیزی بود، گفتیم که موافقت کند جلد کتاب را که به منزله یونیفرم آن است، عوض کنیم. ایشان راضی شد و جلد کتاب عوض شد. در یکی دو هفته اول 150 نسخه از آن کتاب به فروش رفت با اینکه سال ها پشت ویترین و در انبار خاک می خورد. به نظر می آید ظاهر کتاب مهم است و در این زمینه باید حرکت هایی شود.

 

این محقق و نویسنده با بیان اینکه دو سه کاستی جدی در حوزه مطالعات مذهبی وجود دارد، اظهار داشت: باید توجه جدی به این کاستی ها شود، یکی از آنها ظاهر کتاب است. در مورد محتوای کتاب های مذهبی باید گفت که عدم ویراستاری یکی از کاستی های بزرگ است یعنی در این حوزه خیلی به ویراستاری توجه نمی کنند. به جهاتی که به پژوهش کمک می کند، اصطلاحا کمک پژوهشی می گویند، مثل فهرست های متعدد در برخی حوزه ها. آثاری که در متن کتاب آمده به فهرست آن توجه نمی شود.

 

حجت الاسلام مهدوی راد با بیان اینکه نثر فارسی فاخر باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: بالاخره اگر کتاب فارسی نوشته می شود، باید با نثر معیار فارسی به رشته تحریر درآید. اگر هم کتابی عربی نوشته می شود، شرایط خاص زبان عربی باید رعایت شود. گاهی می بینیم کتاب دقیق با محتوای بسیار علمی به قدری درب و داغان است که آدم به هنگام مطالعه آن می خواهد جانش درآید؛ این هم یکی از کاستی های حوزه مطالعات مذهبی است که باید به آن توجه شود. برای چشم نوازی این آثار باید هم به ظاهر و هم به ویراستاری آن توجه شود.

 

 

کد خبر 1039345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha