خانه دار شدن محرومان با احداث ۳۲۱ واحد مسکونی در جهرم

در راستای طرح خانه دار شدن محرومان، سال گذشته تعداد ۳۲۱ واحد مسکونی در روستاهای شهرستان جهرم احداث و تحویل متقاضیان شده است.

خبرگزاری شبستانجهرم:

 

خانه دار شدن، این روزها از دغدغه بسیاری از افراد جامعه است که با وجود شرایط موجود، شرایط اقتصادی، گرانی بی رویه و بسیاری از مشکلات و معضلات دیگر، این مهم برای افراد جامعه به یک آرزو تبدیل شده است.

 

با وجود تمهیدات انجام شده از سوی نهادهای متولی برای خانه دار شدن مردم به ویژه اقشار کم درآمد و محروم جامعه، اما آنچنان که باید این امر به درستی محقق نشده و همچنان اندر خم یک کوچه مانده است.

 

این در حالی است که وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و ... نیز سالانه بخش اعظم دیگری از هم وطنان را بی خانمان می کند که البته علت آن فرسودگی خانه ها، غیر ایمن بودن آن، استفاده از مصالح غیر استاندارد و... بوده است.

 

از سوی دیگر گرانی سر سام آور قیمت زمین که در یک سال گذشته به شدت گرانی آن افزوده شده عامل دیگری است که روز به روز از خانه دار شدن مردم می کاهد.

 

با رونق گرفتن ساخت و سازها که خود نیازمند تدبیر دولت مردان است اگرچه آسیب های موجود در جامعه همچون مشکل تامین مسکن برای جوان ها که نبود آن یکی از دغدغه آنها برای تن ندادن به ازدواج تا حدودی بر طرف می شود اما مهمتر از آن رونق گرفتن اشتغال و کسب و کارها است به نحوی که به گفته رئیس مجمع ملی صنعت مسکن و ساختمان در دنیا و حتی در کشورهایی که رشد جمعیتی منفی دارند، برای تحریک اشتغال، صنعت مسکن را توسعه می‌دهند و در این کشورها، ساخت مسکن هیچگاه متوقف نمی‌شود.

 

در ایران هم مانند کشورهای دیگر بسیاری از صنایع به رونق ساخت و تولید مسکن وابسته است به طوری که ۸۰ درصد اشتغال کشور به حوزه کارآفرینی در بخش مسکن وابسته بوده و هزار و ۲۰۰ گروه شغلی زیرمجموعه این صنعت است.

 

آنگونه که «مجتبی بیگدلی» گفته در کشور حدود یک میلیون ازدواج در سال داریم، حدود ۷۰۰ هزار مسکن هم به‌خاطر حوادث طبیعی و حوادث غیرمترقبه یا فرسودگی از دور مصرف خارج می‌شوند؛ پس در سال یک میلیون و ۷۰۰ هزار مسکن باید بسازیم.

 

وی معتقد است اگر حتی هر سال یک میلیون مسکن ساخته شود، بسیاری صنایع از صنایع فولاد و سیمان گرفته تا مصالح ساختمانی و لوازم خانگی رونق می‌گیرد چرا که بسیاری از صنایع وابسته به پویایی بخش مسکن است.

البته نهادهایی مانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز که با هدف خانه دار کردن اقشار محروم جامعه فعالیت دارند؛ در راستای اهداف خود خدمات ویژه ای را به مردم عرضه می کنند.

 

مدیر بنیاد مسکن شهرستان جهرم نیز گفته این بنیاد و با هدف خدمت به محرومان و تامین‌ مسکن‌ آنان‌ به‌ ویژه‌ روستاییان‌ در راستای عمل به منویات رهبر کبیر انقلاب از زمان تاسیس تاکنون ماموریت خود مبنی بر ساخت مسکن برای محرومین، عمران روستایی و بازسازی خانه‌های آسیب دیده از بلایای طبیعی را با موفقیت به انجام رسانده است.

 

«صمد کارگرفرد» با اشاره به طرح «هادی روستایی» به همت این نهاد در روستاهای کشور عنوان کرده این طرح برای هدایت درست ساخت و سازها و مطلوب کردن فضای روستاها انجام می شود.

 

بنیاد مسکن در بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، بروز سیل و رانش زمین، بازسازی خانه‌ها و روستاها را برعهده گرفته و تکلیف خود را انجام داده است؛ همچنین بازسازی خانه‌ها و روستاهای آسیب دیده از بلایای طبیعی از دیگر ماموریت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده است.

 

کارگرفرد با اشاره به منابع حساب یکصد امام (ره) در این بنیاد و اهداف آن که صرف ساخت خانه ویژه محرومین و بازسازی مناطق آسیب دیده از بلایای طبیعی می‌شود نیز گفته هویت حساب یکصد امام راحل این است که خیران در هر نقطه از کشور که زمینی در اختیار دارند، وقف ساخت مسکن برای محرومین کرده یا کمکهای نقدی خود را برای این منظور به این حساب واریز کنند.

 

وی به خدمات این بنیاد در سال گذشته و در راستای خانه دار کردن گروه های هدف اشاره کرده و اینگونه گفته است: در این زمینه با مشارکت مردم و کمک های دولت، برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد و روستاییان برای هر واحد مسکونی مبلغ 50 میلیون تومان تسهیلات کم بهره با سود چهار درصد و 30 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است.

 

به اذعان مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهرم در سال گذشته تعداد 321 واحد مسکن محرومین در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت در شهرستان جهرم ساخته شده و تحویل متقاضیان شده است.

 

 وی گفته این تعداد واحد مسکونی با اعتبار 25 میلیارد و 680 میلیون تومان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان جهرم ساخته شده است.

 

آنچه نیاز امروز در حوزه مسکن است، تولید سالانه چهار میلیون واحد بوده تا کشور به یک تعادل در عرضه و تقاضای مسکن برسد.

 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سالانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود تعادل نداشتن عرضه و تقاضا را دلیل گرانی مسکن عنوان کرده و گفته  مجلس با ارایه لایحه بازآفرینی شهری و حاشیه‌نشینی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون‌ها و هیات رییسه توانست منابع جدید و قابل توجه در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها پیش‌بینی کند.

به گفته «محمد رضا رضایی کوچی»، این طرح در کمیسیون تخصصی تصویب شده که با همراهی کمیسیون تلفیق نیز اعتبارات خوب و متفاوتی برای بافت‌های فرسوده در سال آینده نسبت به سال گذشته رقم می خورد.

 

وی با اشاره به برنامه های مجلس برای خانه دار شدن مردم به اجرای طرح «جهش تولید مسکن» اشاره کرده و گفته  این طرح در  چهار سال متوالی و تولید حداقل یک میلیون واحد در سال برنامه‌ریزی شده و در این راستا بانک‌ها، دولت و بخش خصوصی را برای همکاری مکلف کردیم تا بتوانیم اقشار متوسط و پایین جامعه را صاحب خانه کنیم.

 

به گفته نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی سه عامل مهم در طرح وجود دارد که زمین رایگان و ارزان قیمت، تسهیلات بانکی و مصالح ساختمانی با قیمت مناسب در طرح تعریف شده تا به این شکل مقدمات تولید مسکن فراهم بشود.

 

به گزارش شبستان، سکونت ۲۰ میلیون نفری مردم شهرها در بافت‌های فرسوده ناکارآمد و حاشیه‌نشینی نیز معضل دیگری است که می طلبد برای برطرف شدن آن با نقش‌آفرینی موثر شهرداری‌ها منابع مالی تعریف شود چرا که در صورت بروز چنانچه حوادث طبیعی و غیرطبیعی، هزینه های هنگفت و جبران ناپذیری در انتظار متولیان است.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

کد خبر 1039759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha