تحقق شعار سال نیازمند شناسایی موانع اصلی تولید است

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تحقق شعار سال را نیازمند شناسایی موانع اصلی تولید و تمرکز بر رفع آنها عنوان کرد.

مجتبی توانگر در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال «تولید،پشتیبانی ها ،مانع زدایی ها»گفت:  تحقق شعار سال نیازمند شناسایی موانع اصلی تولید و تمرکز بر رفع آنهاست.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مهمترین موانع تولید، در دو دسته قابل شناسایی است. نخست، موانعی که ناشی از بروکراسی است. تعدد مجوزها و فرایند غیرشفاف و انحصار ناشی از آنها که به امضاهای طلایی و فساد منجر می شود و انرژی فراوانی برای راه اندازی یک کسب و کار از کارآفرینان می گیرد.

 

وی ادامه داد: نمونه مهم این فرایندهای غیرشفاف در محاسبه سود و جرایم بانکی، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده شرکتها و برخی مقررات تامین اجتماعی در مواجهه با فعالان اقتصادی است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:سایر بخشهای درگیر با تولید از گمرک تا مجوزهای دستگاه های دولتی و شهرداری ها به گونه ای است که فشار مضاعفی به فعالان اقتصادی وارد می اورد که باید اصلاح شود.

 

وی عامل دیگر را موانع ناشی از تلاطمات اقتصادی عنوان کرد وگفت: مهمترین عامل در این زمینه گره زدن اقتصاد کشور به مسائل خارجی است که مقام معظم رهبری نیز در این رابطه هشدار دادند. نتیجه این گره زدن، جهش شدید نرخ ارز در سالهای اخیر و اکنون نااطمینانی از آینده است.

 

توانگر تاکید کرد: فعال اقتصادی از یک سو وعده دلار ۱۵ هزار تومانی رئیس جمهور را می شنود و از سوی دیگر گره خورن برنامه های اقتصادی دولت به اقدامات برجامی آمریکا را می بیند.چنین موانعی امکان فعالیت اقتصادی اثرگذار و مولد را سخت می کند.

 

وی در رابطه با نقش مجلس در این زمینه گفت: مجلس یازدهم برای اصلاح در همه بخشهای اقتصادی که با بخش تولید در ارتباط هستند، اقداماتی را کلید زده است. به طور مشخص اصلاح قانون بانکداری، اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، سه مورد از اصلاحاتی است که در کمیسیون اقتصادی بحث شده و طی سال جاری در صحن علنی نهایی می شود.

کد خبر 1039926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha