اقتصاد مقاومتی؛ راهکار مقاومت در برابر تحریم‌ها

حسینی گفت: برای داشتن اقتصاد مقاوم در مقابل تکانه‌های خارجی و داخلی باید یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی که اقتصاد مردم بنیاد هست را پیش گیریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید مجتبی حسینی، کارشناس و پژوهشگر مسائل اقتصادی در مورد ابعاد و زوایای اقتصادی بیانیه گام دوم انقلاب با برنامه «راه اینجاست» مصاحبه کرد.

وی اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک الگوی علمی متناسب با نیازهای همه کشورهایی که بحران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را تجربه و یا برای توسعه سریع خود اقدام کردند، معرفی و تصریح کرد: در شرایط کنونی کشور ضروری است که اقتصاد ملی را مبتنی بر اقتصاد مقاومتی که سیاست های کلی آن توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، برنامه ریزی کنیم.

حسینی اقتصاد مقاومتی را یک دیدگاه درون زا، برون گرا، مردم بنیاد، دانش بنیان و عدالت محور تعریف کرد که به صورت پلی برای عبور از شرایط اقتصادی کنونی کشور به سمت اقتصاد پویا عمل می کند و افزود: اقتصاد ایران دولتی است و در بیانیه گام دوم ضمن تأکید بر عدم تصدی گری دولت، حضور، اراده و سرمایه مردم در اقتصاد ایران به صراحت ذکر شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با ابراز تأسف از استفاده دولت ها از شعارهای اقتصادی که به محتوای آن ها عمل نمی کنند، تأکید کرد: برای داشتن اقتصاد مقاوم در مقابل تکانه های خارجی و داخلی باید یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی که اقتصاد مردم بنیاد هست را پیش گیریم.

حسینی با اشاره به اشتباه گرفتن اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی، تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی محدودیت منابع و خدمات وجود ندارد در حالی که در اقتصاد ریاضتی برای کاهش هزینه ها، دولت ها از خدمات و مزایای عمومی و رفاه مردم می کاهند.

وی دلیل اصلی مشکلات اقتصادی کنونی کشور را نه تحریم که عوامل درونی و عدم اتکا به منابع و استعدادهای داخلی عنوان کرد و گفت: اساسی ترین عامل درونی این مشکلات، وابستگی کشور به نفت است در صورتی که دولت ها با برنامه عدم وابستگی به نفت کار خود را شروع می کنند ولی در عمل اینگونه نیست؛ البته اقدامات و راهبردهای مجلس در این حوزه کافی نبوده و باید وارد برنامه های اجرایی شویم.

پژوهشگر مسائل اقتصادی همگامی اقتصادهای مردمی، مقاومتی، نهادهای رسمی دولت و قوای سه گانه را به عنوان راهبردی کلان عنوان کرد و گفت: با توجه به دیدار رهبری با کارآفرینان در سال 89، اقتصاد مقاومتی نوعی کار آفرینی است که دو دلیل نیاز اساسی به آن، فشار اقتصادی دشمنان و آمادگی کشور برای جهش است و می توان با حمایت از کالای ایرانی، رونق و تولید ملی با رکن اساسی مردم به سمت اقتصاد مقاومتی پویا رفت.

کد خبر 1040933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha