تجلی شاخصه های فقاهت عصر غیبت در رهبر معظم انقلاب

معاون پژوهشی پژوهشکده مهدویت متابعت از قرآن و سنت را ویژگی فقهای عصر غیبت در لسان ائمه (ع) خواند و گفت: توصیه ها و منویات رهبری که مبتنی بر آیات و روایات است بر لزوم تبعیت از ایشان صحه می گذارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین جواد جعفری، معاون پژوهشی پژوهشکده مهدویت با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تلاش برای دستیابی به بصیرت در عصر انتظار به خبرنگار شبستان گفت: بدون تردید در جامعه که ما از نعمت رهبری عالم و فقیه برخوردار است مهمترین رسالت در عصر غیبت گوش دادن به فرامین نایب امام عصر (عج) و گام نهادن در مسیری است که توسط ایشان ترسیم و تبیین می شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که هرچه به عصر ظهور نزدیک می شویم تعداد سوء استفاده کنندگان از بحث انتظار بیشتر می شود. آنها می کوشند به بهانه طرفداری از امام عصر (عج) و یاری ایشان جامعه را به مسیر گمراهی و سرگردانی بکشانند. از این رو باید با کسب اطلاعات صحیح از منابع مستند و ارتقای مبانی معرفتی خود حق را از باطل و مدعیان دروغین را تشخیص دهیم و این محقق نمی شود مگر از طریق تقویت مبانی علمی فکری جامعه.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به تصریح و تاکید روایات بر ثبات قلوب در راه دین تصریح کرد: این محقق نمی شود مگر با تمسک و تاسی مومنان به اصل دین، البته در عصر غیبت این تمسک به اندازه ای دشوار است که از آن به کندن خار از بوته های صحرایی تعبیر می شود. از این رو حفظ دین سخت است که در دوران به دلیل مواجه شدن با تحریم ها و تهدیدها سخت تر نیز شده است.

 

ضرورت شناخت جهان در آستانه ظهور
عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت با اشاره به تاکید قرآن بر ثبات قدم و ایستادگی در برابر تلاش های دشمن که می کوشد ما را از دین خودمان به مکتب خود منحرف کند، بیان کرد: ما یک جهان بعد از ظهور با حکمرانی امام عصر (عج) و یک جهان در آستانه ظهور داریم. شناخت جهان دومی رسالت اصلی ما به شمار می رود. چراکه ما باید از بینش چگونگی آماده سازی جامعه برای پذیرش امام معصوم (عج) به عنوان مسئله ای مهمتر از بررسی وقایع و شرایط عصر ظهور برخوردار باشیم.

وی تبیین جامعه ایده آل منتظران و آماده ظهور را مهمترین مسئله در دوران غیبت دانست و عنوان کرد: این مهم به شناخت شاخصه های جامعه منتظر نیاز دارد. تا در صورت نبود بتوان آنها را کرد. یعنی مردم و مسئولان باید از میزان آمادگی خود برای حمکرانی امام عصر (عج) آگاه باشند. توان این مهم را در خود ایجاد کنند. علاوه بر این تقویت روحیه تبعیت از معصوم (ع) نیز باید در سرلوحه امور فردی و اجتماعی ما در عصر غیبت باشد.

حجت الاسلام جعفری تاکید کرد: هرچه آمادگی ما در این مسیر بیشتر باشد به عصر ظهور نزدیک تر می شویم. می توان با تبعیت و اطاعت نایب امام عصر (عج) خود را محک زده و برای پذیرش و تبعیت امام عصر (عج) نیز آماده شویم. این میدان خوبی برای آزمودن خود در میدان تبعیت از امام عصر (عج) است. چراکه هر شخص اگر نایب امام را پذیرفت خود ایشان را نیز می پذیرد.

وی ادامه داد: پذیرش عدالت ایجاد شده توسط امام عصر (عج) هم از سوی مردم و هم از سوی مسئولان هم شاخصه دیگر ظهور است.

حجت الاسلام جعفری با تاکید بر لزوم مطالعه کتب مهدویت برای این مهم تصریح کرد: مطالعه کتبی همچون غیبت شیخ طوسی، و غیبت نعمانی می تواند در صورت بروز شرایطی همچون تولید و توزیع مستند ظهور نزدیک است ما را در تشخیص حق از باطل یاری کند.

 

تبعیت از قرآن و سنت شاخصه فقهای عصر غیبت
وی با بیان این مطلب که شاخصه اصلی فقیهی که مردم از او تبعیت می کنند، متابعت از آموزه های قرآن و اهل بیت (ع) است، عنوان کرد: این تعریف فقیه در لسان ائمه معصوم (ع) است. این خصیصه ای است که در رهبر معظم انقلاب به وفور وجود دارد چراکه تمامی بیانات و رفتار ایشان منطبق بر آیات و روایات است و بنابر آنچه در روایات ما آمده فقیهی که مردم در دوران غیبت از او تبعیت می کنند موافق راه ائمه معصوم (ع) است.

حجت الاسلام جعفری با استناد به روایات یاری کننده دین خدا را یاور خدا خواند و افزود: توصیه رهبر معظم انقلاب به جوانان انقلابی در سراسر جهان اسلام نیز ریشه در آیات و روایات دارد. این مهم نشانگر فقاهت ایشان که مورد تایید ائمه معصوم (ع) قرار دارد، است.

معاون پژوهشی پژوهشکده مهدویت با اشاره به وظایف منتظران در دوران غیبت ابراز کرد: برخورداری از همت والا، مقاومت و ایستادگی برای عبور از پیچ و خم های تاریخی متناسب با شرایط و اوضاع هر عصر و دوران از شرایطی است که در دوران غیبت بر منتظران فرض است.

وی با بیان این مطلب که وظایف منتظران متناسب با شرایط زمانه تغییر می کند، عنوان کرد: این مهم نیازمند بررسی و تبیین است، به عنوان مثال در شرایط امروز جهان مهمترین رسالت منتظر واقعی معرفت یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب تجهیز خود به بصیرت است تا بتوان در کنار موقعیت شناسی و دشمن شناسی حق را از باطل تشخیص داده و دوشت را از دشمن شناخت.

حجت الاسلام جعفری هوش و ذکاوت در کنار مقاومت و ایستادگی را عناصر مورد نیاز در دوران غیبت خواند و تصریح کرد: این یعنی که ما نباید با شکست ها مایوس شویم، حال که دشمن تحریم و تهدید را علیه ما بکار گرفته ضرورت تقویت استواری و استقامت دوچندا می شود چراکه این جنگ، جنگ همت ها است و هر که همت بیشتری داشته باشد پیروزی از آن او است.

 

پذیرش نایب امام عصر (عج) آزمون تبعیت از منجی عصر ظهور
وی با بیان این مطلب که هر آنچه از سوی امام عصر (عج) بیان می شود بیاد بدون چون و چرا پذیرفته شود، گفت: حضور ظاهری در این مسیر ملاک نیست، بلکه تبعیت مطلق مدنظر است و این امر دو دوران غیبت باید برای نایب ایشان صورت پذیرد، آنچنان که امام صادق (ع) فرموده اند: اگر فقیه حکمی کند و مردم نپذیرند، تنها حرف او را رد نکرده اند بلکه اهل بیت (ع) و در مقامی بالاتر خدا را رد کرده اند و این یعنی تجلی شرک.

حجت الاسلام جعفری خاطرنشان کرد: کسانی نیز که از ولی فقیه زمان اطاعت نمی کنند در واقع از اطاعت امام معصوم (ع) سرباز زده اند، منتظران نمی توانند به بهانه های واهی از اطاعت نایب امام عصر (عج) سرباز زنند. یکی از شاخصه های منتظر، ارتقای معرفت دینی است. هرچه ما به دوران ظهور نزدیک می شویم به دوران فتنه نزدیک شده ایم. طبیعی است برای عبور از فتنه ها پناه بردن به آیات و روایات تنها راه ممکن است. بنابراین با افزایش علم خود نسبت به این دو از طریق مطالعه و تحقیق می توانیم از فتنه های دوران مصون بمانیم.

پایان پیام/
 

کد خبر 104129

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha