رفع موانع «چاپ و نشر قرآن کریم» رویکرد سازمان دارالقرآن برای تحقق شعار سال

معافی با اشاره به برنامه های معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن در سال تولید، پشتیبانی ها و موانع زدایی ها از رفع موانع چاپ و نشر قرآن کریم به عنوان اولویت برنامه های این سازمان در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، رهبر انقلاب اسلامی به سنت هر ساله یک نام را برای سال جدید انتخاب کردند،ایشان نامگذاری سال ها را به طور مشخص از سال 1378 آغاز کردند این سنت وارد 22 سالگی خود شد. در تمام دهه 90 عناوین انتخاب شده وجه اقتصادی داشته است به بیان دیگر تمام عناوین اقتصادی بودند یا اقتصاد بخشی از شعار محوری سال بود بر همین اساس دستگاه ها و نهادهای مختلف هم به تناسب وظایف خود در راستای تحقق این شعارها برنامه هایی را اتخاذ می کنند که معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن هم از جمله این نهادها می باشد لذا در این خصوص با «میثم معافی» معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن الکریم گفت و گویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

ضرورت نامگذاری امسال تحت عنوان سال تولید، پشتیبانی ها و موانع زدایی ها از سوی مقام معظم رهبری چیست؟

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری تدبیرگر انقلاب اسلامی می باشند لذا پیام هایی که ایشان همه ساله در عید نوروز در قالب شعار سال ارایه می دهند، تحت نظرات کارشناسی و جمع بندی های کامل و جامع بوده و هیچ خدشه ای در آنها وارد نیست. نامگذاری امسال هم به عنوان سال تولید، پشتیبانی ها و موانع زدایی ها در راستای پیام سال گذشته رهبری (سال جهش تولید) صورت گرفته است که امیدواریم همه مسئولان و دستگاه های مربوطه بهره برداری های لازم را از این پیام ها داشته باشند.

 

معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن کریم برای تحقق شعار امسال چه برنامه هایی را پیش بینی کرده است؟

با توجه به اینکه ما وظیفه تخصصی در بخش معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن الکریم را داریم لذا بنده به صورت کلی صحبتی از جانب سازمان ندارم ولی مطالبی را در خصوص حوزه معاونت عرض می کنم. بعد از اینکه شعار امسال توسط مقام معظم رهبری اعلام شد، جلساتی را با همکاران خود برای اجرایی کردن شعار امسال برگزار کردیم با توجه اینکه معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم با تولیدکنندگان این حوزه مانند ناشران، صنف چاپخانه داران، صحافان و فعالان حوزه نشر و دیجیتال در ارتباط است؛ لذا کار ما یک کار نظارتی و پشتیبانی می باشد.

 

بر همین اساس واژه پشتیبانی که در پیام حضرت آقا قید شده است، بیشتر به کار ما مربوط می شود. یکی از برنامه های ما در راستای اجرایی کردن شعار امسال حمایت حداکثری از تولیدکنندگان است. هرچند در گذشته هم این حمایت ها صورت می گرفته ولی هدف ما امسال تقویت بخشیدن به این امر مهم و برطرف کردن موانع با مشورت گیری از تولیدکنندگان، کارشناسان و اساتید این حوزه می باشد.

 

در حمایت حداکثری هم تلاش ما صدور بهنگام مجوزهای چاپ و نشر، تصحیح و بررسی قرآن ها و جمع بندی اغلاط است. در بحث مانع زدایی هم سعی داریم تا جایی که می توانیم جهت تسریع و تسهیل در کارها با کمک اعضای دیجیتال، اتوماسیون ها و سامانه های الکترونیک تعریف شده در کشور و هم افزایی، هماهنگی و اخذ نظرات کارشناسانه از بروکراسی های اداری (کاغذ بازی های اداری) پرهیز و فاصله بگیریم. این برنامه ما مربوط  به بخش مانع زدایی های پیام مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار امسال می باشد.

 

طبق هماهنگی های صورت گرفته با وزارت محترم صنعت، معدن و تجارت (وزارت صمت) مقرر شده است، مجوز ورود و خروج قرآن کریم از کشور توسط سازمان دارالقرآن الکریم صادر شود لذا در صورتی که ما بتوانیم در هنگام ورود و خروج قرآن ها در مبادی و پایانه های مرزی به صورت آنلاین به اتوماسیون وزارت صمت دسترسی داشته باشیم، روند صدور مجوزها برای ما بسیار سریع و آسان خواهد شد؛ مثلا برای چاپ یک جلد قرآن کریم فرآیندهای اجرایی زیادی تعریف شده است که روند کار را بسیار سخت می کند لذا برطرف کردن این موانع بسیار لازم و ضروری است.

 

مقام معظم رهبری سال گذشته را سال جهش تولید نامیده بودند، سازمان دارالقرآن الکریم تا چه اندازه در تحقق این شعار موفق بوده و به آن جامه عمل پوشاندند؟ 

در ابتدای بحران کرونا تصور ما این بود که در حوزه چاپ و نشر مکتوب دچار رکود شویم ولی با مشورت و هم فکری همکاران و تولیدکنندگان برنامه هایی اتخاذ و پیش بینی کردیم که خوشبختانه نه تنها دچار رکود نشدیم بلکه در حوزه چاپ و نشر قرآن کریم در سال 99 نسبت به سال قبل 25 درصد در عناوین و 10 درصد در شمارگان رشد داشتیم لذا با توجه به اینکه شرایط اقتصادی نامناسب بود و بحران کرونا هم موانع و مشکلاتی را ایجاد کرده بود ولی با این وجود، همکاری تولیدکنندگان و دوستان عزیز باعث رشد فعالیت های ما در این حوزه شد.

 

بر همین اساس در سال 99 تعداد 330 مجوز چاپ و نشر قرآن کریم با شمارگان سه میلیون و 800 نسخه صادر شد در حالی که این تعداد در سال قبل (1398) 270 مجوز را شامل می شد. ناگفته نماند که این موفقیت و حمایت ها در راستای تعامل و هم افزایی با ارگان های مختلف حاصل شده است و فقط حاصل کار و تلاش ما نبوده، چون ما یک حوزه نظارتی هستیم و تا تولیدکنندگان نباشند، نظارت ما هم معنایی نخواهد داشت؛ بنابراین این کار یک فرآیند ملی بوده و ما خوشحالیم که در خصوص جهش تولید مقام معظم رهبری هم با همکاری دوستان به نتایج مطلوبی دست یافتیم.

 

بحران کرونا چه موانع و مشکلاتی را در زمینه انجام فعالیت های سازمان شما به وجود آورده است؟

شیوع بحران کرونا از سال گذشته موانع و مشکلات زیادی را برای همه جوامع ایجاد کرده است ولی گاهی مواقع می توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد که بحران کرونا هم چنین حکمی را داشت. در گذشته بسیاری از ارگان ها و دستگاه ها هیچ سنخیت و ارتباطی با فضای مجازی نداشتند ولی بحران کرونا آنها را ناگزیر کرد که به سمت این فضا گرایش پیدا کنند. در همین راستا سازمان دارالقرآن الکریم هم برخی از فعالیت های خود را از طریق فضای مجازی دنبال می کند. در حال حاضر ما بستری فراهم کردیم که فایل های قرآنی به صورت مجازی به مصحفان ارسال می شود. برخی قرآن ها به صورت فیزیکی چاپ می شوند ولی برخی قرآن ها که هنوز چاپ نشده اند ولی فایل شان موجود است آنها را به صورت دیجیتالی به افراد ارسال و نتایج را به صورت دیجیتالی دریافت می کنیم که این خود باعث تسریع در روند کارها می شود. امیدواریم با تصویب آیین نامه های خاص در بحث نظارت و چاپ و نشر قرآن کریم بیشتر به سمت نشر دیجیتال سوق پیدا کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1044328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha