برای مقابله با کرونا مصلحت سنجی نداشته باشیم/مساجد برای برنامه های ماه رمضان به دنبال استفاده از فضای مجازی باشند

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه زیبنده نیست ۲هفته مانده به ماه رمضان بگوئیم مساجد تعطیل است، گفت: به اذعان کارشناسان بهداشتی ۸۰ درصد محافل مذهبی پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند. برای مقابله با کرونا مصلحت سنجی نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان ساری، حجت‌الاسلام والمسلمین«محمدباقر محمدی لائینی» امروز (21فروردین)در جلسه ستاد شئون فرهنگی ویژه مناسبت های مذهبی، با بیان اینکه معنویت و شئون مذهبی و محافل دینی و عبادی و اماکن مذهبی در حوزه های انسان شناسی، امنیت و سلامت نقشی اساسی ایفا می کند، اظهار کرد:  در حوزه انسان شناسی نیاز اصلی، روحی و فطری انسان معنویات و عبادات است بنابراین فکر نکنیم خدمات اماکن مذهبی تشریفاتی است و خدمات فروشگاه ها، بیمارستان ها، مراکز صنعتی گردشگری و... خدمات اصیل و اساسی جامعه است. جامعه انسانی است و برجسته ترین نیاز روحی انسان بعد عبادت و معنویت است.

نماینده ولی فقیه درمازندران ادامه داد: در حوزه امنیت چیزی که آمریکا را بیرون کرده همین ایمان مردم و محافل مذهبی  بود، آنچه که این انقلاب را ۴۲سال سرپا نگه داشته ایمان دینی مردم بوده و آنچه که با فتنه های ۸۸ و ۹۸ و... مردم را علی رقم شِکوه و اعتراض مردم را واداشته صف خود را با دشمنان و آشوبگران جدا کنند همان ایمان مذهبی  مردم بود؛ اگر ایمان مذهبی مردم را جدی نگیریم هرکدام از این توطئه هایی که دشمنان آفریدند و یا مشکلاتی که برخی از مدیران ناکارآمد ایجاد می کنند می توانست مشکلات اسفباری برای کشور رقم بزند. بزرگترین نقش در حوزه امنیت به دین و معنویت برمی گردد.

 

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه سلامت همه اماکن مذهبی، روحانیون، جهادگران، مسجدی ها و ‌‌‌... در این ایام کرونایی سنگ تمام گذاشتند؛ تغسیل و تدفین متوفی های کرونایی، تولید و توزیع اقلام بهداشتی و تهیه و توزیع کمک های مومنانه و ... براساس ایمان به خدا شکل گرفته است. نقش این طیف از مردم و اماکن گسترده است و این طیف باید تقویت شود.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه همه مسئولین باید برای اجرای شئون فرهنگی دغدغه داشته باشند، تصریح کرد:آیا مخاطبان تقویت فرهنگ عبادت و عبادی فقط دستگاه های مربوط به شئون مذهبی هستند یا مقامات سیاسی و حکومتی مملکت هم دغدغه دارند. آنها باید قبل از همه برای اقامه نماز قد علم کنند، قیام کنند؛ آنهایی که کرسی و پست گرفتند و حقوق های برگرفته از این نظام را استفاده می کنند باید برای اجرای درست شئوناتمذهبی به خط باشند. اولین وظیفه مسئولین اقامه نماز  است و مکان اصلی اقامه نماز مساجد، اماکن مذهبی، حرم ها و عتبات مطهر هستند. استاندار برای اجرای برنامه های ماه مبارک در ایام کرونایی باید دعوت کننده باشد برای باز بودن مساجد استاندار وظیفه  شرایط را محیا کند استاندار وظیفه دارد جلسه برگزار کند که چه کنیم محافل دینی ما در ماه رمضان تعطیل نشود.

 

وی به سوء تدبیر در عدم ممنوعیت سفرهای نوروزی اشاره کرد و گفت: گاهی شرایط ناجور می شود با مقدمات ناجوری که خودمان به وجود می آوریم اگر واقعا دغدغه دینی و مذهبی باشد باید منع خروج، منع تردد و سایر مقررات متناسب با شرایط بحرانی کرونا اتخاذ و ابلاغ می شد. و مسئولین ۲۰روز مانده به مناسبت های مذهبی اعمال می کردند تا شرایط آبی و زرد بشود  اما شرایط را به گونه ای رقم زدند که پیک چهارم کرونا به ماه رمضان تقارن پیدا کرد.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی ادامه داد: امروز در شرایطی قرار داریم که متاسفانه با سوء اختیار و حسن اختیار شرایط قرمز شد. تصمیم گیرنده هر کاری باید متخصص کار باشد چرا وزارت بهداشت نباید کننده کار در شرایط کرونا باشد. وزیر بهداشت محدودیت سفر نوروزی در ایام کرونا را فریاد می کند اما وِتو می شود.

وی اذعان کرد: اگر بنا به مصلحت سنجی باشد مقام معظم رهبری می توانستند مصلحت سنجی کنند اما مسئولیت در بحث مقابله با کرونا را به اهل فن واگذار کرد. یک صدایی باید در همه مسائل باشد. مسئله برجام هم بای به منویات رهبری توجه شود اما در عمل به گونه دیگری مشاهده می شود. اگر بخواهیم مصلحت سنجی کنیم باید به نفع معنویات باشد .

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با تاکید براینکه به هیچ وجه زیبنده نیست ۲هفته مانده به ماه رمضان بگوئیم مساجد تعطیل است، گفت: به اذعان کارشناسان بهداشتی و مسئولین ستاد مبارزه با کرونا80 درصد محافل مذهبی پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند.با بخشی از محافل که در رعایت شیوه نامه های بهداشتی سهل انگاری داشتند باید برخورد شود. مذهبیون خود ناظر بر اجرای پروتکل ها در محافل مذهبی باشند تا سوژه دست کسی ندهند.

 

وی با بیان اینکه فضاسازی در مناسب های مذهبی باید در دستور کار ادارات و نهادها باشد، اذعان کرد: فضا سازی در شهرها و محلات در نیمه شعبان باید پر رنگ می بود که نبود؛ فضا سازی شهرها ضعیف بود.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی گفت: حرمت و حریم ماه رمضان باید حفظ شود. با توجه به محدودیت های کرونایی باید ماه رمضان را در فضای مجازی سنگین بگیریم. هر مسجدی برای خودش یک شخصیت فضای مجازی تعریف کند و با خانواده های پیرامون آن مسجد ارتباط بگیرد پیام مسجد را به آنها برساند.

کد خبر 1044509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha