گلی که گلاب نمی شود!

بهار فصل شکفتن گل زیبای محمدی در باغ الگویی فدک بیرجند است. گلی که با افزایش تولید و راه اندازی خط گلاب گیری آن می توان شاهد افزایش درآمد این مزرعه و اشتغال زایی در آن بود اما تحقق این امر نیازمند همت مسئولان است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم- گل محمدی یکی از گل های خوشبو معطر جهان است که با شکوفا شدنش در فصل بهار باعث پیچیدن عطر خوش محمدی و عطرآگین شدن فضای غبارآلود جهان می شود.

 

گل محمدی عطر بی نظیری دارد و دارای مزایای زیادی برای سلامتی، زیبایی پوست و مو است و از آن می توان به شکل های مختلفی از جمله چای و دمنوش گل محمدی، روغن گل محمدی و گلاب استفاده کرد.

 

خواص بی نظیر گل محمدی در طب اسلامی

گل محمدی خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و به همین دلیل با رادیکال های آزاد مقابله کرده و با حساسیت های پوستی، چربی اضافه پوست و میکروب ها مبارزه می کند و سبب پاکسازی پوست از گرد و غبار و آلودگی می شود.

 

نوشیدن چای گل محمدی نیز می تواند سبب کاهش چین و چروک های پوستی و افزایش کلاژن سازی پوست شود و به این ترتیب شادابی و جوانی پوست را حفظ می کند و برای رفع بوی بد دهان می توانید از آب گل سرخ به صورت قرقره کردن استفاده کرد.

 

افشره گل محمدی نشاط آور، ضد افسردگی، ضد فشارهای عصبی و ضد تنیدگی (استرس) است و عطر گل محمدی می تواند به آرام سازی ذهن و بدن بسیار کمک کند و این گل بی نظیر در کاهش مشکلات خواب و بی خوابی تاثیرگذار است.

 

 

پیچیدن عطر محمدی در فضای خراسان جنوبی

گل محمدی در ایران معمولاً در مناطق مرتفع و خشک کشت می شود و به دلیل آب و هوای خشک و سرد معمولاً فاقد آفات بوده و در تولید آن از سموم و آفت کش استفاده نمی شود و به همین دليل دارای کیفیت بالاتری نسبت به سایر گل های محمدی جهان است.

 

به لطف خدای مهربان خراسان جنوبی نیز از وجود گل خوشبوی محمدی بهره مند شده است و هر سال همزمان با آغاز فصل بهار باغبانان این استان به میدان می آیند و با صلوات بر محمد آل محمد مشغول به چیدن بهترین گل دنیا می شوند.

 

بیش از ۲۶۰ هکتار از زمین های مزروعی خراسان جنوبی تحت کشت گل محمدی قرار دارند و طی بازه زمانی فروردین تا اواسط خرداد بیش از ۳۵۰ تن گل محمدی از این مزارع برداشت می شود.

 

امروز به یکی از باغ های تحت کشت گل محمدی در بیرجند به نام باغ الگویی فدک تحت نظر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان رفتیم جایی که عطر دل انگیز محمدی فضای باغ را پر کرده بود و باعث شد تا غم مشکلات ناشی از ویروس کرونا را از یاد ببریم و با نفسی عمیق مشغول به بوییدن بهترین عطر جهان شویم.

 

حدود ۱۰ باغبان با وضو و صلوات گویان وارد باغ عطرآگین شدند و به آرامش خاص گل های محمدی را از شاخه هایشان جدا می کردند و آن را در بسته هایی قرار می دادند تا برای گلاب گیری به مراکز مختلف و شهرهای دیگر ارسال شوند.

 

امسال گروه های جهادی نیز به میدان آمده بودند و در این باغ زیبا و عطرآگین حدود ۲۰ نفر از طلاب حوزه علمیه بیرجند در قالب گروه های جهادی مشغول چیدن گل های محمدی بودند.

 

پایین بودن دستمزد گلچینان باغ الگویی فدک

خانم «مبارزی» یکی از اهالی شوکت آباد بیرجند که در این مزرعه مشغول به گل چینی بود در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: بیش از چهار سال است که در این مزرعه مشغول به فعالیت هستم و حدود 25 روز طول می کشد تا همه گل های محمدی این مزرعه چیده شود.

 

وی در خصوص وضعیت دستمزد فعالیت در این مزرعه گفت: سال گذشته برای هر کیلو سه هزار تومان پرداخت می کردند و امسال میزان آن معین نیست و با توجه به سختی هایی که کار گلچینی دارد دستمزد آن خوب نیست و پایین است.

 

مبارزی با بیان اینکه در روزهای اول گلچینی تنها چهارساعت فعالیت داریم، ادامه داد: با افزایش تعداد گل ها بیش از 6 ساعت در هر روز بحث گلچینی طول می کشد.

 

وی در پایان گفت: اینجا بیمه نیستیم چون تنها یک فصل از سال در این مزرعه فعالیت داریم و فقط برای بحث گلچینی به مزرعه الگویی فدک می آییم.

 

گل محمدی حرمت دارد

«فاطمه برزگری» یکی دیگر از اهالی شوکت آباد که در این باغ مشغول به فعالیت بود در گفتگو با شبستان بیان کرد: حدود چهار سال است که در این باغ مشغول به چیدن گل های محمدی هستم و از صبح زود تا موقع ظهر در زمینه گلچینی فعالیت دارم.

 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته کیلویی سه هزار تومان این گل ها را از ما خریداری می کردند، افزود: این میزان هزینه به دلیل پایین بودن کفاف زندگی را نمی دهد و امیدواریم امسال قیمت را افزایش دهند.

 

برزگی با تاکید بر اینکه گل محمدی حرمت دارد، ادامه داد: هزینه آن زیاد مهم نیست و به خاطر حرمت این گل به باغ الگویی فدک آمده ایم تا این گل هدر نرود.

 

هر کیلو گل محمدی 25 هزار تومان به فروش می رسد

«غلامحسین کریمدادی» در حاشیه بازدید از مزرعه الگویی فدک بیرجند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مزرعه الگویی فدک در جهت بهره وری اقتصادی و آب از سال ۹۳ در ۱۰۰ هکتار کار خود را آغاز کرده است.

 

امین مزرعه الگویی فدک شوکت آباد بیرجند بیان کرد: در این مزرعه حدود ۵۰ هکتار از اراضی آبیاری تحت فشار، ۳۰ هکتار آبیاری قطره و ۲۰ هکتار آبیاری به صورت کشت نواری اجرایی می شود.

 

وی با بیان اینکه امسال سطح زیر کشت با توجه به میزان آبدهی نسبت به سال های قبل ۵۰ درصد رشد داشته است، گفت: پیش بینی می شود امسال میزان تولید محصولات این مزرعه حدود 25 درصد افزایش پیدا کند.

 

کریمدادی با اشاره به محصولات موجود در مزرعه الگویی فدک اظهار کرد:  25 هکتار از اراضی این مزرعه تحت کشت گندم و ۱۰ هکتار تحت کشت محصولات علوفه ای است و در این مزرعه محصولات دیگری از جمله انار، انجیر، پسته، انگور و گل محمدی تولید می شود.

 

وی با بیان اینکه گل محمدی اولین محصول بازدهی مزرعه در ابتدای هر سال است، ادامه داد: برداشت گل محمدی از ۲۰ فروردین آغاز می شود و تا ۲۵ روز طول می کشد.

 

امین مزرعه الگویی فدک شوکت آباد بیرجند در خصوص هزینه فروش گل های محمدی گفت: گل های محمدی به صورت تازه از کارگران کیلویی پنج هزار تومان خرید می شود و حدود 25 هزار تومان به فروش می رسند.

 

کریمدادی بیان کرد: یکی از اهداف ما اجرای نیات واقفین است و به دنبال این هستیم تا تولیدات این مزرعه را بالا ببریم و زمینه بازاریابی را فراهم کنیم و در نتیجه شاهد افزایش درآمدهای مزرعه باشیم.

 

 

برداشت سه تُن گل محمدی از باغ الگویی فدک طی سال جاری

حجت الاسلام «پرویز بخشی پور» هم در حاشیه این بازدید اظهار کرد: برای گلاب گیری باید حداقل ۵ هکتار گل محمدی کشت شود در غیر این صورت بحث گلاب گیری مقرون به صرفه نیست.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه برداشت گل محمدی از امروز عملا کلید خورده است، گفت: حدود 30 هکتار از اراضی مزرعه الگویی فدک تحت کشت گل محمدی است و امسال پیش بینی می شود حدود سه تُن گل محمدی از این مزرعه برداشت شود و درآمد حاصل از فروش گل ها صرف اجرای 36 نیت واقفین این مزرعه خواهد شد.

 

وی در ادامه بیان کرد: به دنبال این هستیم تا گل محمدی را ترویج دهیم به همین دلیل سال گذشته یک هکتار بیشتر کشت شد و یکی از اهداف ما این است که بحث گلاب گیری را در این مزرعه راه اندازی کنیم.

 

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به اینکه نیات واقفین این مزرعه اعتقادی است، گفت: موقوفات استان با ۱۴ هزار و ۸۶۰ نیت مختلف به ثبت رسیده اند که حدود ۷ هزار نیت مربوط به مباحث مذهبی است و تنها ۲ هزار نیت اجتماعی در استان وجود دارد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال بحث خرید ۲۵۰ راس دام مولد در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: این دام ها از محصولات تولیدی در این مزرعه تغذیه می کنند و به دنبال ایجاد صنعت دامی چهار هزار راسی هستیم.

 

وی در پایان بیان کرد: ۱۷ هکتار از اراضی موقوفه حاجی آباد در قاین تحت کشت گل محمدی قرار می گیرد و زیرساخت های لازم را انجام داده اند و هزینه آن بسیار بالا است و اگر این موضوع اجرایی شود قطعا می توانیم بحث گلاب گیری را در استان راه اندازی کنیم.

 

 

کد خبر 1044734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha