لزوم رعایت قانون جذب نیروهای بومی در پروژه های حوزه نفت و گاز در ایلام

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه با تاکید بر ضرورت رعایت قانون جذب نیروهای بومی در پروژه های نفت و گاز، گفت: جوانان تحصیل کرده استان در پروژه های نفت و گاز که در استان به واسطه منابع این استان اجرا می شوند، به کار گیری شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام در دیدار با مهندس «علی رضایی» مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب کشور با اشاره به حلول ماه رمضان، اظهار کرد: یکی از برکات و اثرات ماه مبارک رمضان توجه به بعد معنوی وجود انسان است، ماه مبارک رمضان فرصتی است که انسان به خودش برسد و ارتباط خود را با خداوند متعال برقرار کند.

 

حجت الاسلام« الله نور کریمی تبار»  با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های استان ایلام به ویژه در حوزه منابع غنی نفت و گاز، افزود: ظرفیتی که خداوند متعال به استان ایلام ارزانی داشته، ظرفیت بالایی است، یکی از ظرفیت‌های مهم استان حوزه نفت و گاز و اربعین حسینی است که اربعین حسینی  موجب شد که استان از گذشته‌ محروم خود بیرون و از بن‌بست خارج شود.

 

وی با اشاره به تقویت مباحث دینی و فرهنگی در حوزه نفت و گاز، ابراز کرد:  مدیر در نظام اسلامی علاوه بر مأموریتی که اجرای آنرا در حوزه کار و مسئولیت برعهده دارد، در برابر دین زیر مجموعه خود هم مسئول است، مدیر  نظام اسلامی باید دغدغه نماز، زکات و امربه‌معروف و نهی از منکر در مجموعه خود را داشته باشد.

 

امام جمعه ایلام با تاکید بر اینکه توجه به فرهنگ دینی باید در حوزه نفت و گاز  مورد توجه قرار گیرد، ابراز کرد:  بر اساس قانون و برنامه ششم توسعه اولویت جذب در دستگاه های اجرایی به ویژه در حوزه شرکت های نفت و گاز با نیروهای بومی است، در حالی که آمار بیکاری در استان ایلام بسیار زیاد است و کمتر خانواده‌ای است که جوان و نیروی بیکار نداشته باشد، اجرای این قانون مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با اشاره به اینکه مساله بیکاری در استان ایلام فراگیر است، گفت: مردم ایلام انتظار دارند که بر اساس قانون ششم توسعه در حوزه‌های نفت و گاز از نیروهای بومی استفاده و به کارگیری شود، استان ایلام دارای نیروهای تحصیل‌کرده با استعدادهای درخشانی است و درخواست می‌شود توجه ویژه‌ای به نیروهای بومی استان انجام و قانون استخدام و جذب نیروهای بومی در حوزه نفت و گاز رعایت شود.

 

وی با اشاره به اینکه عدم اجرای قانون به کارگیری نیروهای بومی در استان نارضایتی عمومی را به دنبال داشته‌است، افزود: امید است که این مسئله مورد توجه قرار گیرد و در یک فرآیند زمان‌بندی شده نیروهای بومی استان و جوانان تحصیل کرده در پروژه های نفت و گاز که در استان به واسطه منابع این استان اجرا می شود به کار گرفته شوند.

 

امام جمعه ایلام ابراز کرد: با توجه به آثار منفی که  اجرای پروژه های نفت و گاز در حوزه محیط‌ زیست و منطقه ای برای مردم استان دارد و عوارض مدت‌داری  را به دنبال خواهد داشت، لازم است که خدماتی که معمولاً این شرکت‌ها به محیط پیرامون خود ارائه می‌دهند در استان ایلام بیش‌از گذشته  بوده و انتظار می‌رود با توجه به اهمیت منطقه مقداری بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

وی در ادمه با اشاره به حماسه های مردم ایلام در دوران دفاع مقدس، تصریح کرد: اولین شاهکار دفاع مقدس در مهران و در منطقه میمک روی‌داده است، در زمانی‌که دشمن درحال پیشرفت بود، با فتح میمک و با حضور مردم و عشایر استان حالت تهاجمی دشمن تبدیل به تدافعی شد که در سرنوشت جنگ بسیار تأثیرگذار بود.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با تاکید بر انتقال ارزش ها و فرهنگ دفاع مقدس به نسل های آتی، گفت:  آن حماسه‌ای که رزمندگان و شهدای ما آفریدند ارزشمنداست، باید حوزه نفت و گاز در حوزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ دفاع مقدس پای کار باشند و در حوزه فراهم کردن زیرساخت های لازم برای کاروان های راهیان نور در مناطق ایلام سرمایه گذاری کنند.

 

امام جمعه ایلام با تاکید بر توسعه و بهره برداری بیشتر و سریعتر  حوزه میادین مشترک نفتی در استان ایلام، یادآور شد: بهره برداری از پروژه های نفتی میادین مشترک نقش مهمی در توسعه استان خواهد داشت و باید مودر توجه مسئولان وزارت نفت قرار گیرد.

 

وی در ادامه با اشاره به تصمیم وزارت نفت برای ساخت مجموعه پتروشیمی در یکی از استان های همجوار ایلام با بهره گیری از منابع نفتی داخل استان ایلام، یادآور شد: به طور قطع ساخت مجموعه پتروشیمی هزینه‌هایی زیادی به دنبال دارد، منبعی که قرار است این مجموعه از آن تغذیه می‌کنند، منابع نفتی بیجار است و وضعیت آن، وضعیت مشخصی نیست که بتواند تأمین‌کننده برای سال‌های طولانی باشد.

 

حجت الاسلام کریمی تبار افزود: اگر در جای دیگر بخواهند از این منبع استفاده کنند نیاز به کار کارشناسی دارد و باید بررسی شود که هزینه کردن برای پالایشگاه یا پتروشیمی جدید و استفاده از این منبع،  توجیه اقتصادی دارد و یا خیر، این در حالی است که منابع بیجار مورد استفاده پتروشیمی ایلام و پالایشگاه گاز ایلام است و ممکن است که تامین نیاز منابع این دو مجموعه در سال های آتی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود و نباید با این‌موضوع احساسی برخورد شود.

 

امام جمعه ایلام با بیان اینکه با حرکت جهادی کوتاه‌مدت با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد مشکلات تورم، بیکاری و ازدواج جوانان و اشتغال قالب حل است، ابراز کرد:  در همین اوضاع تگناهای اقتصادی و تحریم‌ها، کشور ما اقتصاد هجدهم دنیا و رتبه شانزدهم علمی جهان را دارد، اگر میزان بدهکاری ابر بدهکاران بانکی در راستای ایجاد اشتغال هزینه شود بسیاری از مسکلات کشور در حوزه اشتغال، اقتصاد و تولید مرتفع می شود.

 

وی با اشاره به اینکه  بخشی از مسائل فروپاشی خانواده ها به‌خاطر مسائل اقتصادی است، تصریح کرد: کمتر استانی در کشور مانند استان ایلام وجود دارد به این میزان از نظر خاک، آب،جنگل، منابع زیرزمینی  غنی باشد و لازم است که بااین‌همه ظرفیت‌ها و نعمت‌هایی که خداوند در اختیار ما قرار داده‌است در حوزه نفت و گاز فعالیت بیشتری انجام شود.

 

حجت الاسلام کریمی تبار خاطرنشان کرد: در حوزه پالایشگاه و تولید محصولات صنایع پایین دستی پتروشیمی و پالایشگاه باید مشوق های لازم برای سرمایه‌گذاران گذاشته شود که سرمایه گذران  در حوزه صنعت نفت و گاز استان سرمایه گذاری کنند، مردم استان ایلام با توجه به نقشی که در دوران  دفاع مقدس، مرزداری و دفاع از کیان اسلامی داشته اند، شایسته بهترین ها هستند.

کد خبر 1044934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha