خداوند در قرآن کریم، بسیاری از آموزه ها را به صورت قصه آورده است

کامرانی گفت: در اهمیت قصه همین بس که خداوند متعال در کتاب آسمانی قرآن با استفاده از قصه، بسیاری از تعالیم را به بندگان یادآور شده و قرآن به سوره ای به نام سوره مبارکه «قصص» مزین است و خداوند بسیاری از مفاهیم تربیتی رادر قالب قصه و داستان آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سعیدرضا کامرانی»، امروز (دوشنبه 23 فروردین) در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی دبیرخانه استانی بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی، گفت: با اشاره به اهمیت قصه و قصه گویی در جامعه، این فعالیت را یکی از اصلی ترین برنامه های کانون از سالیان گذشته تاکنون دانست و گفت: این برنامه در سطوح مختلف استانی، ملی و بین المللی برگزار می شود. 

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، برگزاری بی وقفه این رویداد فرهنگی هنری را نشان مهم بودن جشنواره دانست که استان فارس نیز به عنوان استانی فرهنگ دوست و ادب پرور در این راه دارای سابقه طولانی و درخشان است، افزود: موفقیت قصه گویان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در سطوح مختلف، موید همین موضوع است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تعیین شده و سال جاری به نام «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نام گرفته است، گفت: مطرح شدن بحث تولید در سه سال اخیر از سوی مقام عظمای ولایت نشان از آن دارد که هنوز با جایگاه واقعی تولید، فاصله داریم و باید برای رفع موانع تولید کوشید؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در بخش های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی به تولید محتوا می پردازد و قصه نیز یکی از همین محتواهای تاثیرگذار است که باید با تمام توان برای برگزاری بیست و سومین جشنواره قصه گویی که مخاطب آن علاوه بر مربیان کانون، اعضا، دانش آموزان، اولیای تربیتی، خانواده ها و پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها هستند، تلاش مضاعف داشت.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، قصه را ابزاری ارزشمند و موثر در تعلیم تربیت برشمرد که می توان با آن، علاوه بر آموزش غیر مستقیم به جای امر و نهی کردن که چندان هم نتیجه بخش نیست، استفاده کرد و آینده را ساخت و گفت: در اهمیت قصه همین بس که خداوند متعال در کتاب آسمانی قرآن با استفاده از قصه، بسیاری از تعالیم را به بندگان یادآور شده و قرآن به سوره ای به نام سوره مبارکه «قصص» مزین است و خداوند بسیاری از مفاهیم تربیتی رادر قالب قصه و داستان آورده است.

وی افزود: دنیا با همه پیشرفتی که در عرصه های مختلف داشته و با وجود تکنولوژی های روزآمد، بسیاری از ابزار را به عقب رانده و منسوخ کرده اما همچنان جایگزینی برای قصه و قصه گویی نیافته است.

به گفته کامرانی، قصه تنها به عنوان شاخص برد و باخت نیست بلکه مانند یک رسانه است که می تواند نقش بسیار مثبتی را در جامعه ایفا کند و برگزاری جشنواره، فقط انگیزه بخشی است به کسانی که در این راه به صورت حرفه ای فعالیت می کنند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس از اعضای دبیرخانه خواست تا با تلاش مضاعف، برگزاری آموزش های مرتبط، اطلاع رسانی و بهره گیری از نظرات و حضور صاحب نظران، بر کمیت و کیفیت جشنواره ی بیست و سوم بیفزایند.

وی گفت: فراخوان بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون با شعار «آینده ساختنی است» و با محورهای موضوعی امیدها و آرزوها، شادی ها و غم ها و ایثار و از خودگذشتگی (جهاد و مقاومت در عرصه های مختلف زندگی) منتشر شده است.

کامرانی افزود: بر اساس فراخوان منتشر شده، بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل شیوع بیماری کرونا، به صورت مجازی برگزار خواهد شد و علاقه مندان در حوزه های مختلف می توانند با مراجعه به پایگاه جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir نسبت به ثبت نام و ارسال آثار خود اقدام کنند.

خاطر نشان می شود، جلسه هماهنگی و برنامه ریزی دبیرخانه استانی بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی با حضور مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، مسئول حراست، کارشناس مسئول فرهنگی و کارشناسان روابط عمومی و فناوری اطلاعات این نهاد، در شیراز برگزار شد.

کد خبر 1045242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha