تشریح اقدامات بنیادمسکن انقلاب اسلامی/جامعه هدف روستاییان و سکونت گاه های در معرض خطر است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با تشریح اقدامات این نهاد گفت: مسکن متأسفانه یک معضل خاص و تأمین آن سخت بوده و سخت تر هم شده است اما ضرورتاً جامعه هدف، روستاییان و سکونت گاه هایی است که در معرض خطر قرار دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، علی اکبر سلطانی نژاد دوشنبه شب (23 فروردین) در گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز استان با موضوع «محرومیت زدایی در حوزه مسکن» گفت: به تدبیر حکیمانه حضرت امام(ره) در ۲۱ فروردین ماه سال ۵۸ این نهاد مقدس تأسیس شد.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان افزود: آنچه که در این سال ها انجام شده، در حقیقت مجموعه ای از خدماتی است که هدف گذاری آن برای ارتقاء سطح و کیفیت زندگی مردم، خاصه محرومین است البته آن زمان متفاوت بود و سهم بیشتری از مردم در روستاها زندگی می کردند اما الان بر عکس شده است.

 

وی ادامه داد: واقعیت این است که در ابتدا محرومین و روستاییان جامعه هدف ما بودند و الان هم همینطور است و به نظر می رسد با شاخص هایی که ارزیابی می‌کنیم و اتفاقات خیلی خوبی که در روستاها افتاده، روی همین مدار حرکت کردیم و شاخص ‌های موجود به خصوص در استان ما، نشان دهنده ارتقای سطح زندگی مردم، به ویژه مسکن و محیط زندگی آن ها بوده است.

 

سلطانی نژاد در پاسخ به این سوال که در بخش عمران روستایی چه برنامه‌ هایی داشتید؟ و چه اقداماتی انجام شده است؟ و چه تحولی قرار است اتفاق بیفتد که ما شاهد عمران بیش از پیش روستایی باشیم؟ اظهار کرد: واقعیت این است که در مصوبات و مقررات و اساسنامه، نهاده ‌های تولید مسکن در روستاها در اختیار سازمان ما است.

 

وی با بیان اینکه عمران روستایی در حقیقت به فضا، کالبد، کاربری ‌ها و سند توسعه روستاها می پردازد، توضیح داد: یک سکونت گاه باید تخصیص فضا داشته، فضای مسکونی و فضاهای عمومی آن مشخص باشد و معابر خوب و مناسبی برای زندگی مردم داشته باشد که ما در عمران روستایی به این فضاها و به طرح های هادی به عنوان اولین سند توسعه روستایی می پردازیم.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان ادامه داد: 5 هزار و 800 روستا در استان کرمان داریم که از این تعداد 2 هزار و 800 روستا بالای 20 خانوار هستند؛ یعنی خیلی جدی در برنامه همه دستگاه ها به خصوص بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده و هست.

 

وی خاطر نشان کرد: همه این ها در حقیقت تهیه طرح هادی شده و حتی بخشی از این ها (چون دوره زمانی آن ها گذشته) بازنگری شده است و در این طرح زمین مناسب و ارزان قیمت برای روستاییان تأمین می شود و نهاده های دیگر خدمات مهندسی و تسهیلات ارزان قیمت است.

 

سلطانی نژاد گفت: در عمران روستایی کارهای ویژه ای صورت گرفته است؛ به طور مثال در سال های گذشته به بهسازی معابر روستایی، آسفالت و سازماندهی روان آب های سطحی پرداختیم که خیلی جدی مورد مطالبه روستاییان ما است.

 

وی افزود: مشارکت خیلی خوبی در استان با مسئولین محلی، فرمانداران، بخشداران و دهیاران ایجاد شده است و با یک شتاب خیلی خوبی در این سال ها به عمران روستایی پرداختیم.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان بیان کرد: با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک، اسناد رسمی به اماکن مسکونی در روستاها تقدیم می ‌شود و در این بخش با تعامل و ایجاد تفاهم نامه به روستاهای هدف گردشگری و روستاهایی که مورد اقبال و حوزه میراث فرهنگی بود، پرداختیم.

 

وی ادامه داد: نمونه های متعددی در استان کرمان انجام شده که در این حوزه به مسیرها و فضاهای جدیدتری هم پرداختیم؛ یک کار جدیدی را با سازمان مدیریت برنامه ریزی شروع کردیم و در حوزه مطالعه ظرفیت‌ ها و طرح توسعه پایدار در حوزه اشتغال کار خیلی خوبی شده و این طرح ها مصوب شدند و الان در کمیته های برنامه ریزی در اختیار فرمانداران است و بخش خصوصی و بخش دولتی روی این مدار و براساس این مصوبه کار می کند.

 

سلطانی نژاد اظهار کرد: در حقیقت عمران روستایی فضا را آماده می کند که مردم زندگی بهتری داشته باشند و راحت تر مسکن بسازند و اگر می خواهند اشتغال محلی راه بیندازند این فعالیت ها به آنان فضای مناسب تری می دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: همه فعالیت‌ های ما باید منجر به مسکن ‌های مقاوم، مناسب و در شأن مردم بشود و این فعالیت ‌ها، تسهیلات، کمک‌های بلاعوض و خدمات مهندسی همه این ها منجر به تولید مسکن خواهد شد.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان در خصوص طرح بهسازی مسکن روستایی، توضیح داد: حق همه شهروندان، داشتن مسکن مناسب است؛ طبیعتاً در شهرها هزینه ها بیشتر اما در روستاها فضا مناسب تر است و خیلی نیاز بود که به این موضوع پرداخته شود و بنیاد از برنامه توسعه سوم شروع و طوری مدیریت کرد که الان حدود 2 میلیون مسکن در کشور در سکونت گاه های روستایی ساماندهی، مقاوم سازی و نوسازی شدند و در استان کرمان هم همینطور است.

 

وی اظهار کرد: به دلیل اینکه سکونت گاه ها و روستاها در حاشیه گسل ها شکل گرفتند و استان کرمان هم یک استان حادثه خیز بوده و هست و همیشه درگیر حوادث بودیم، باید اقدام می کردیم و همچنین جلوگیری از مهاجرت هم یک ضرورت است که باید به این موضوع بپردازیم؛ جمع بندی این است باید اینطور برنامه ریزی می کردیم چون مردم روستاها که معمولاً مردم با مهارتی و روستاهای ما مولد هستند، مسکن مناسبی هم داشته باشند.

 

سلطانی نژاد افزود: در استان کرمان برنامه ریزی شده 60 درصد از مسکن هایی که مردم استفاده می کنند مقاوم باشند به خصوص در مناطق حادثه خیز، در حاشیه گسل ها و در مناطقی که در معرض سیلاب بودند (چه در شمال، جنوب، شرق و غرب استان) کار شده است.

 

وی ادامه داد: البته ضرورتاً بخش جنوب متفاوت تر خواهد بود به دلیل اینکه مردم ما در جنوب مهارت ساخت کپر را دارند و آنجا طرح های خاصی برای ساماندهی کپر داشتیم و مسکن محرومین هرچند جدی است اما مناطق محروم قاعدتاً در اولویت ما است.

 

سلطانی نژاد توضیح داد: جدای از طرح بهسازی، مسکن محرومین را خیلی جدی پیگیری می کنیم و سال گذشته در سفر معاون رئیس جمهور ساخت حدود 10 هزار واحد برای استان تخصیص داده شد که 6 هزار واحد را تکمیل کرده و تحویل دادیم.

 

وی خاطرنشان کرد: چشم انداز ما این است که ظرف چند سال آینده با همتی که نظام و دولت دارد و تسهیلات ارزان قیمت و با مشارکت خود مردم به نحوی پیش برویم که هم مسکن مناسبی برای جوانان و کسانی که قصد ماندن در روستاها دارند، مهیا شود و هم اینکه از مخاطرات طبیعی جلوگیری به عمل آید و این در دستور کار ما است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: برای ساخت مسکن الزاماتی هم وجود دارد؛ به هر حال مردم زمین، طرح، نقشه، مهندس مشاور، مهندس ناظر و مصالح می خواهند که تنظیم همه روابط و همه خدمات به عهده ما است و در پهنه استان و در همه روستاها این امکانات وجود دارد و خوشبختانه 60 درصد مقام سازی شده و مسکن های باقیمانده هم در دستور کار است.

 

وی افزود: خوشبختانه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم در بودجه سال 1400 این موضوع را خیلی جدی دیدند و عزم ما هم جزم است که این بخش را خیلی جدی پیش ببریم تا مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.

 

سلطانی نژاد در پاسخ به اینکه طرح های عمومی مسکن در شهرها چگونه بوده است؟ اظهار کرد: وقتی در اساسنامه و فرمان تاریخی حضرت امام، مسکن محرومین تعریف می ‌شود، شهر و روستا را تفکیک نکرده است؛ در حقیقت جامعه هدف ما محرومین هستند اما اقتضائات و شرایط شهرها و روستاها متفاوت است؛ به طور مثال در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر با همین نگاه و با مشارکت مردم مقام سازی خیلی خوبی انجام شده و در شهرهای بزرگتر هزینه‌ های ساخت، زمین، پروانه و ... متفاوت است و طبیعتاً این ها گران تر تمام می شوند.

 

وی ادامه داد: اینجا باید طرح های خاصی مانند طرح مسکن مهر و یا طرح اقدام ملی، این ها را پوشش دهد و ما هم بتوانیم آن ها را انجام دهیم که در یکی دو سال اخیر که این طرح{اقدام ملی} شروع شده خیلی جدی کار می کنیم و در همه شهرهایی که متقاضی داشتند، زمین تأمین و عملیات شروع شده است و  در طرح مسکن مهر هم یک سوم از مسکن مهر استان را در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت، تحویل مردم دادیم.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: طبیعتاً وقتی می خواهیم به موضوع مسکن بپردازیم یکی از موضوعات خیلی جدی که باید برای آن راه حل داشته باشیم، زمین است؛ در مناطق روستایی که متولی زمین خودمان هستیم و در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت که بعضاً زمین از قبل تأمین شده است، خیلی راحت تر می توانیم برای محرومین سامان دهیم.

 

وی در پایان اظهار کرد: مسکن متأسفانه یک معضل خاص و تأمین آن سخت بوده و سخت تر هم شده است اما ضرورتاً جامعه هدف، روستاییان و سکونت گاه هایی است که در معرض خطر هستند لذا ما باید با همین روشی که تا الان پیش رفتیم و با مشارکت خود مردم ادامه بدهیم زیرا مسکن باید مورد ذائقه مردم باشد و وقتی خود آنان مشارکت کنند هزینه ها پایین می آید.

کد خبر 1045380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha