ثبت «مهارت سنتی تهیه رشته خشکار» در فهرست آثار ناملموس کشور

مهرگان گفت: «مهارت تهیه سنتی رشته خشکار» در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شد.

«علیرضا مهرگان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در صومعه‌سرا با تبریک حلول ماه مبارک رمضان اظهار کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده موفق شدیم «مهارت سنتی تهیه رشته خشکار» را به نام شهرستان صومعه‌سرا (دهستان طاهرگوراب) در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت کنیم.

 

رییس میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا افزود: قدمت پخت این شیرینی به بیش از ۳۰۰سال می‌رسد که برای نخستین بار در طاهرگوراب پخت شد و هر ساله به مناسبت ماه رمضان در سراسر کشور این شیرینی پخت می‌شود.

 

وی گفت: رشته‌خشکار به قدری نام و آوازه پیدا کرده که هر سال از سوی اداره میراث فرهنگی شهرستان و جوانان طاهرگوراب برای این شیرینی سنتی جشنی در طاهرگوراب برگزار می‌شد که امسال به مدت دو سال است به دلیل شیوع ویروس کرونا کلیه جشنواره‌ها لغو شد.

 

مهرگان با بیان اینکه میراث فرهنگی صومعه‌سرا در حال شناسایی آثار، سوغات و ظرفیت‌های دیگر این شهرستان برای ثبت است تصریح کرد: هدف بعدی ما بعد از ثبت حلوای ضیابری و رشته خشکار طاهرگوراب، ثبت آش اباتری است.

 

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا ضمن تشکر از زحمات مسئولان میراث فرهنگی استان گیلان و اهالی، شورا و دهیار طاهرگوراب خاطرنشان کرد: از حمایت‌های مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان قدردانی می‌شود که از زمان حضور وی، ثبت آثار ناملموس استان گیلان به جدیت دنبال می‌شود.

کد خبر 1046002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha