زندانیان جرایم غیرعمد با کمک خیرین آزاد می شوند

ضیایی فر با اشاره به جایگاه معنوی و خیر ماه مبارک رمضان گفت: زندانیان جرایم غیرعمد با کمک خیرین و بخشش شاکیان در این ماه از زندان آزاد و به آغوش خانواده ها خود باز می گردند.

محمود ضیایی فر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان با اشاره تلاش ستاد دیه، قوه قضاییه و سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی برای آزاد زندانیان جرائم غیرعمد اظهارداشت: آزادی آن ها در کاهش آسیب های اجتماعی و رفع مشکلات خانواده های آن ها نقش دارد و باید این موضوع مورد بررسی و تلاش ویژه قرار گیرد.

 

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی اصفهان با اشاره به جمعیت زندانیان جرائم غیرعمد این استان افزود: 859 نفر از افراد گرفتار بند به دلیل این دسته از پرونده ها وارد زندان شده اند که خانواده های آنان دچار مشکل و آسیب های خاصی می شوند.

 

وی ادامه داد: چک، مهریه، دیه و بدهی از جمله مهمترین پرونده های غیرعمد است که بسیاری را روانه زندان کرده و زندگی آنان را تحت شرایط سختی قرار داده و آن ها به امید گذشت شاکی و کمک و مساعدت خیرین در مراکز نگهداری و آسایشگاه ها هستند.

 

ضیایی فر اضافه کرد: اینگونه اتفاقات همه افراد را تهدید می کند و گاهی افراد به دلیل بی توجهی و خطا دچار این چنین تخلفاتی می شوند و کمک به آن ها موجب خیر و سعادت انسان و رضایت پروردگار خواهد شد.

*گذشت سه هزار میلیارد ریالی شاکیان در سال گذشته

 

وی با اشاره به اینکه برای آزادی این دسته از افراد در بند، گذشت شاکی بسیار کارگشا و موثر است، خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از هزار زندانی آزاد شدند که مجموع بدهی آن ها چهار هزار میلیارد ریال بود ولی شاکیان از سه هزار میلیارد ریال آن گذشتند.

 

ضیایی فر ادامه داد: بیش از 70 درصد بدهی با گذشت افراد خیرخواه که از حق خود گذشتند، رفع شد و مابقی آن توسط خیرین، ستاد دیه و نهادهای خیریه ای پرداخت شد.

 

*رشد 42 درصدی آزادی زندانیان استان اصفهان

 

وی با اشاره به آزادی 1387 زندانی در سال 99 گفت: این اقدام نسبت به سال 98 رشد 42 درصدی داشته که واقعا در شرایط سخت اقتصادی و کرونایی مورد اهمیت و توجه است که چگونه این اقدام موثر صورت گرفت و به خانواده های این افراد نیز کمک شد.

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی اصفهان یادآورشد: اگرچه قادر به برگزاری جشن های گلریزان نبودیم اما همت مردم، تلاش مددکاران، خیریه ها و نهادهای اجتماعی نقش خود را به خوبی ایفا کردند و زمینه ساز بخشش و مشارکت عمومی شدند.

 

وی اضافه کرد: انجمن خیریه امام موسی کاظم(ع) اصفهان در امر آزادی زندانیان و کمک به خانواده های آن ها نقش کلیدی و اثربخشی را ایفا می کند که سال گذشته با جمع آوری کمک های مردمی بیش از 200 مددجو را آزاد کرد.

 

*عبرت گیری از این اتفاقات برای پیشگیری

 

مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی اصفهان با اشاره به اینکه آگاهی بخشی و آموزش مردم برای پیشگیری از گرفتاری در بند قانون و زندان، خاطرنشان کرد: اگر از این شرایط عبرت بگیریم حتما از بسیاری از اتفاقات بد در امان خواهیم بود.

 

وی رعایت قوانین، گذشت، صبر و کسب مشورت از افراد خبره را برای کاهش پرونده های قضایی مهم بیان کرد و گفت: اگر کسی هم گرفتار مشکلی شد با کمک همدیگر آنان را از مشکلات رهایی بدهیم و سبب خیر بشویم.

 

*اشتغال زندانیان و مهارت آموزی در زندان

 

این مقام مسئول در حوزه اقدامات تامینی و تربیتی در پاسخ به رفع نیاز زندانیان و ایجاد فرصت های شغلی نیز گفت: بیکاری آسیبی برای افراد است و برای رفع بخشی از بدهی و کمک به نیازهای مددجویان داخل زندان، آموزش مهارتی با همکاری فنی و حرفه ای انجام می شود.

وی ادامه داد: این دسته از افراد در سال گذشته با کسب مهارت و یا استفاده از توانایی خود در بیش از پنج هزار و 700 شغل مشغول شدند که خیرین و شرکت ها در این موضوع همکاری داشته اند.

 

*کمک به خانواده های زندانیان

 

ضیایی فر با اشاره به اینکه خانواده زندانیان به ویژه همسران و فرزندان آن ها نیازمند حمایت هستند، خاطرنشان کرد: آن ها به دلیل نبود سرپرست خانواده دچار آسیب و مشکل می شوند که کمک به رفع نیاز بچه ها و همسرشان در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه خانواده این افراد بی گناه هستند و باید به آنان کمک کرد، اظهارداشت: سال گذشته با مساعدت خیرین و انجمن حمایت از خانواده زندانیان مبلغ 147 میلیارد ریال کمک جمع آوری و بسته های معیشتی برای آن ها تهیه و توزیع شد.

 

 

کد خبر 1046431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha