فرسایشی شدن مذاکرات، وضعیت کشور را بلاتکلیف می‌کند

سیفی در تبیین تبعات فرسایشی شدن مذاکرات بیان کرد: از سال ۲۰۰۲ تاکنون ایران مشغول مذاکره بوده است این مذاکرات متاسفانه ایران را در یک وضعیت استندبای و بلاتکلیف در نظام بین الملل و منطقه ای قرار داده است.

به گزارش خبرگزایر شبستان، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع بررسی تبعات فرسایشی شدن مذاکرات هسته‌ای و با حضور دکتر یوسف سیفی، پژوهشگر روابط بین الملل و روزنامه‌نگار به روی آنتن رفت.

یوسف سیفی با تصریح بر اینکه از نظر منطقی و حقوق بین الملل در حال حاضر مذاکره فاقد هرگونه وجاهت است، گفت: قبلاً در مسئله برجام مذاکره و توافق انجام شده است اما آمریکا به عنوان یکی از طرفین توافق از آن خارج شد. اما حالا که تیم جدیدی به کاخ سفید آمده است آمریکا ادعا می کند قصد بازگشت به برجام را دارد. در این میان سوال اصلی این است که اساساً مذاکره برای چه چیزی در حال انجام است؟

وی مذاکرات را به یک پرونده دادگاه که حکم آن صادر و تایید شده تشبیه و اظهار کرد: در حالی که این پرونده به پایان رسیده است اما بدون دلیل طرف مقابل اعاده دادرسی می دهد و مجدداً پرونده در جریان قرار می گیرد. متاسفانه در مذاکرات فعلی دقیقاً در چنین شرایطی قرار داریم که کاملا امری غیر منطقی است.

این پژوهشگر روابط بین الملل به سابقه بیش از 20 ساله روند مذاکرات اشاره و بیان کرد: از سال 2002 تا اکنون که در سال 2021 قرار داریم ایران مشغول مذاکره بوده است. این مذاکرات متاسفانه ایران را در یک وضعیت استندبای در نظام بین الملل و منطقه ای قرار داده است.

وی یادآور شد: غرب در سال 2002 ایران را به ساخت سلاح هسته‌ای متهم کرد و چندین سال نیز به همین بهانه کشورمان تحریم بوده است. بعد از مدتی این تحریم‌ ها افزایش یافت و ایران در شرایط محاصره اقتصادی قرار گرفت. در چنین شرایطی اقدام به مذاکره کردیم اما تحریم ها همچنان ادامه پیدا کرد.

این روزنامه نگار پیام مذاکرات در چنین شرایطی را مثبت ندانست و عنوان کرد: از منظر بین الملل و مسائل داخلی تداوم مذاکرات و پیوند زدن امور به آن، وضعیت کشور را نامشخص و بلاتکلیف می کند زیرا همه امور در کشور در حالت تعلیق قرار دارد تا زمانی که وضعیت هسته ای مشخص شود؛ متاسفانه تکلیف وضعیت هسته‌ای بیش از 20 سال است که مشخص نشده و این به معنی مذاکرات فرسایشی است.

سیفی فرسایشی شدن مذاکرات را موجب تبدیل شدن موضوع هسته‌ای به عنوان یک مسئله خارجی به یک مسئله ای داخلی دانست و گفت: جریان‌های سیاسی در زمانهای مختلف روی موضوع مذاکرات مانور می دهند و از آن سوء استفاده می کنند.

کد خبر 1047273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha