جزییات آنچه در نشست کارگروه های شورای فرهنگ عمومی گذشت/راهکار برون رفت از ضعف های موجود باید ارائه شود

نشست کارگروه های ۶ گانه شورای فرهنگ عمومی استان کرمان با حضور نماینده ولی فقیه در استان، معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مسئولین کارگروه ها تشکیل و در خصوص وضعیت کارگروه ها بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، نشست کارگروه های 6 گانه شورای فرهنگ عمومی استان، چهارشنبه( اول اردیبهشت) با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مسئولین کارگروه ها تشکیل شد.

 

 

حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، گفت: در آداب دینی هم در گزاره ها و هم مصادیق، مواردی است که به ما می فهماند وقتی مسئولیت به عهده می گیرید حق تخریب نسبت به گذشته را ندارید در حالیکه بعضی وقتی مسئول می شوند گذشتگان را زیر سوال می برند تا با فرافکنی، خود را در پوششی قرار دهند که کسی مدتی کاری به آنان نداشته باشد.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان ادامه داد: اینکه شورای فرهنگ عمومی استان در گذشته چگونه بوده است را کاری نداریم اما ما به نظرمان رسید شیوه و ساختار باید اصلاح شود و پای آن هم ایستادیم.

 

 

وی افزود: معدل شورای فرهنگ عمومی استان بسته به تک درس هایی است که دبیرخانه، کارگروه ها، شورای سیاست گذاری و خود شورا را شامل می شود و نتیجه جایی به دست می آید که معدل را بالا ببریم؛ البته سهم این تک درس ها در فعال کردن و قدرتمندکردن شورای فرهنگ عمومی متفاوت است.

 

 

امام جمعه کرمان متذکر شد: شورای فرهنگ عمومی استان بر خلاف زعم عده ای اما دنبال مچ گیری نیست.

 

 

در ابتدای این نشست محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گزارشی اجمالی گفت: کارگروه های 6 گانه فرهنگی ارتباطی، فرهنگی دینی، فرهنگی اجتماعی، فرهنگی آموزشی پژوهشی، فرهنگی هنری و فرهنگی اقتصادی در نیمه دوم سال 97 تشکیل شد.

 

 

وی با بیان اینکه این کارگروه ها از ابتدا تاکنون طی مدت دو سال و نیم به ترتیب(از ارتباطی تا اقتصادی) 20، 13، 11، 10، 4 و 3 جلسه تشکیل دادند؛ اظهار کرد: کرونا تشکیل جلسات کارگروه ها را تحت تأثیر قرار داد در حالیکه خروجی شورای فرهنگ عمومی مربوط به طرح های این کارگروه ها است.

 

 

علیزاده به موضوعات در دستور کار هر کارگروه هم اشاره و بیان کرد: طرح های ارتقای سواد رسانه ای، عفاف و حجاب، راهبری راهکارهای افزایش نشاط اجتماعی توسط کارگروه های فرهنگی ارتباطی، فرهنگی دینی و فرهنگی اجتماعی دنبال و در کارگروه آموزشی هم هفت شاخص تعریف شد و کارگروه فرهنگی اقتصادی پیشنهادات و راهکارهای اجرایی در خصوص شاخص هیا فرهنگی فضای کسب و کار را بررسی کرد.

 

 

وی افزود: کارگروه فرهنگی هنری اما تنها کارگروهی است که هیچ طرحی را طی این مدت دنبال نکرده است.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اعلام کرد: جایگاه کارگروه ها کلیدی است و ما به عنوان دبیرخانه آماده هرگونه همکاری هستیم و ابلاغی که امروز به اعضا داده شد دو ساله است.

 

 

این نشست با ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات مسئولین کارگروه ها که متشکل از افراد حقیقی و حقوقی هستند؛ ادامه یافت.

 

 

محمدصادق بصیری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هم بیان کرد: تخصصی نبودن، عدم مسئله یابی، نداشتن اولویت بندی، گُم بودن روش اجرا و ... از جمله اشکالات کارگروه ها است در حالیکه همه کارگروه ها پیوست فرهنگی دارد اما نتوانستیم خوب مسئله یابی کنیم زیرا بخشی نگری شده و به صورت استانی نگاه نشده است.

 

 

رحمان جلالی، مسئول کارگروه فرهنگی ارتباطی با بیان اینکه کارگروه ها از نبود راهبر رنج می برند و در حالیکه باید تعداد جلسات آنها حداقل دو برابر جلسات شورای فرهنگ عمومی شکل می گرفت اما نگرفته؛ گفت: راه نجات ویترینی بودن جلسات شورای فرهنگ عمومی همین کارگروه ها است اما مأموریت آنها به درستی بازخوانی نشده و بعضاً ساختارها متناسب با مأموریت ها نیست.

 

 

محمدحسین ملکی هم گفت: مأموریت کارگروه ها ریل گذاری و طراحی طرح جریان ساز است نه عملیاتی کردن آن و از طرفی وجود افراد حقیقی در کارگروه باعث می شود از سوی افراد حقوقی جدی گرفته نشوند.

 

 

مشخص نبودن سهم کارگروه ها از اولویت های استان، عدم ضمانت اجرایی مصوبات علیرغم قول استاندار در این باره، نداشتن انگیزه کافی از سوی اعضای کارگروه ها و... از جمله دلایل ضعف کارگروه ها عنوان شد.

 



در این نشست مقرر شد: ضعف های کارگروه ها در جلسه بعدی بررسی و برای برون رفت از آن راهکار ارائه شود.


 

کد خبر 1048494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha