دیدگاه های علمی برای چاره گشایی از مشکلات لازم است

مصری نژاد با اشاره به مرجعیت علمی مراکز آموزش عالی و پژوهشی گفت: دیدگاه های علمی و فعالیت های پژوهشی برای چاره گشایی از مشکلات جامعه لازم است.

فرهاد مصری نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، بررسی و ارائه نظریه علمی برای برون رفت ازمشکلات و کاهش معضلات اجتماعی را ضرورتی غیرقابل انکار بیان کرد و اظهارداشت: فعالیت های علمی و پژوهشی که در نهادهای متولی این حوزه ها مثل دانشگاه ها انجام می شود برای بسیاری از چالش های جامعه کاربردی و قدرت پیشگیری دارد.

 

*غفلت از نظریه های علمی در تصمیم گیری اجرایی

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اصفهان افزود: دیدگاه های علمی و فعالیت های پژوهشی برای چاره گشایی از مشکلات جامعه لازم است ولی کمتر از این فرصت خاص استفاده می شود و بسیاری از مدیران و متولیان حوزه های اجرایی کشور سلیقه ای تصمیم گیری می کنند.

 

وی فقدان نظریه های علمی و یافته های پژوهشی در تصمیم سازی و فعالیت های جامعه را موجب انباشت مشکلات و رفع نشدن آن ها بیان کرد و گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت سال های زیادی مطرح بوده و هرکجا این مهم به معنای واقعی عملیاتی شده دستاوردهای زیادی را نیز به همراه داشته است.

 

مصری نژاد ادامه داد: در حوزه های مختلف جامعه مثل مدیریت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیز به ارتباط دانشگاه و جاجعه و نهادهای فرهنگی و اجتماعی نیاز داریم.

 

*کاهش آسیب های اجتماعی با آموزش و نظریه های علمی

 

وی با بیان اینکه آگاهی بخشی و افزایش دانش عمومی جامعه یکی از مولفه های مهم کاهش معضلات است، خاطرنشان کرد: دانشگاه ها در تربیت نیروی مدرس و آموزش عمومی جامعه نقش کاربردی و موثر خود را ایفا می کنند اما این فرصت کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.

 

استاد دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: آموزش مفاهیم عمومی کار، ارتباطات اجتماعی، حقوق شهروندی و عمومی برای کاهش حجم بسیاری از تخلفات و مشکلات فردی و اجتماعی اساسی می باشد و باید زمینه های این تعامل از سوی نهادهای اداری و سازمان های مردم نهاد مثل کانون های فرهنگی و هنری مساجد فراهم شود.

 

وی یادآورشد: دانشگاه ها برای اقشار مختلف جامعه بر حسب نیاز فرصت های آموزشی را پیش بینی خواهند کرد و حتی انگیزه برای تحصیل برای افراد در رشته های دانشگاهی متناسب با نیازهای آن ها فراهم خواهد شد.

 

*شناسایی ظرفیت ها و نیازها برای ارائه خدمات علمی

 

مصری نژاد وجود ظرفیت هایی در مناطق مختلف همراه با نیازها فرصت را برای ترسیم نقشه راه و تدوین یک برنامه فرهنگی و علمی جامع مهم بیان کرد و اذعان داشت: دانشگاه ها با تعامل با بخش متولی امر مطالعات راهبردی در این خصوص انجام خواهند داد.

 

وی ادامه داد: هرچقدر شناخت بیشتری از نیازها و ظرفیت ها انجام شود ارائه مطالب و راهکارها نیز واقعی تر و منطبق بر رفع مشکلات و اعتلای هر بخش می شود.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران، وجود هماهنگی بین دانشجویان، اساتید و مسئولان امر فرصت های زیادی را برای تربیت نیروی انسانی کارآمد و حل مشکل جامعه ضروری و کاربردی بیان کرد.

 

*شناخت واقعیت ها با پژوهش و نگرش علمی

 

وی وجود دیدگاه های مختلف برای یک مشکل و یا موضوع اجتماعی را در هر منطقه ای منطقی بیان کرد و اذعان داشت: دیدگاه های افراد همواره مورد احترام بوده اما اینکه این نگرش تا واقعیت ها و نیازهای جامعه چقدر منطقی بوده، به بررسی علمی نیاز دارد.

 

استاد دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: بررسی میدانی، پژوهش ها و مطالعات شخصیت های علمی راهکار و اولویت ها را به خوبی ترسیم و تدوین می کند.

کد خبر 1049308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha