بررسی تحلیلی و تطبیقی رساله الطیرنویسی از ابن‌سینا تا عطار

همین و دهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره بوعلی‌سینا باعنوان «بررسی تحلیلی و تطبیقی رساله الطیرنویسی از ابن‌سینا تا عطار» با سخنرانی دکتر مهدی محبتی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا، نهمین و دهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره بوعلی‌سینا در روزهای چهارشنبه هشتم و پانزدهم اردیبهشت ساعت ۱۱ صبح باعنوان «بررسی تحلیلی و تطبیقی رساله الطیرنویسی از ابن‌سینا تا عطار» به سخنرانی دکتر مهدی محبتی اختصاص دارد که به صورت مجازی پخش خواهد شد.

 

هدف این درس‌گفتارها تبیین و تحلیل تطبیقی پیدایش زمینه‌ها، انگیزه‌ها و شیوه کار ابن‌سینا و برادران غزالی و عطار برای رسیدن به رستگاری و نجات از گرفتاری‌های وجودی و اجتماعی و سیاسی است و به کارکرد و معنا و انگیزه‌های پیدایش پرنده نامه‌ها در فرهنگ و ادب اسلامی-ایرانی نگره‌های مختلف و بعضا متعارضی موجود پرداخته خواهد شد.

 

برخی اساسا قائل به یک سنت رساله الطیر‌نویسی هستند و همان را اصل می‌دانند و گروهی دیگر با توجه به زمینه‌ها و اهداف و رویکردهای روشیِ متفاوتِ پدیدآورندگان، وجود چند سنت در این ساحت را مقرون به صواب می‌دانند.


بوعلی سینا به عنوان مهم‌ترین شخصیتی که این نوع ادبی- تمثیلی را با توجه به برخی کوشش‌های پراکنده گذشتگان، بنیاد نهاد و گسترش داد؛ نقشی بسیار مهم در تاریخ تفکر سیاسی و اجتماعی ما داشته است و علیرغم پاره‌ای مخالفت‌ها، تاثیری عظیم بر همه کسانی که در این نوع تمثیلی- ادبی قدم نهادند و قلم برداشتند گذاشت از جمله برادران غزالی و پیر فرزانه نیشابور...

علاقه‌مندان می‌توانند این درس‌گفتارها را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، تلگرام این مرکز به نشانی bookcitycc و صفحه مرکز فرهنگی شهر کتاب در سایت آپارات پیگیری کنند.

کد خبر 1051044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha