لزوم استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه قرآن پژوهی

بهمنی بر لزوم استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه قرآن پژوهی تاکید کرد و گفت: همچنین نیاز است دیپلماسی قرآنی به ویژه در جهان اسلام توسعه یابد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،  محمدرضا بهمنی امروز شنبه یازدهم اردیبهشت در آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه قرآن کریم که در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: در شرایط چالش های امروز باید به دنبال راه حل عبور از مهجوریت قرآن بود. اختتام مهجوریت قرآن از مسیر کاربست معارف و مفاهیم قرآنی در زندگی بشر رخ خواهد داد. معارف قرآنی در زندگی نیازمند یک چالش متناسب با شرایط پیش رو و تحول گرایانه زندگی بشر است. این نوع از خوانش قرآن باید از یک سو نگاهی به مسایل زیست انسانی در شرایط امروز و آینده جوامع بشری داشته باشد و از سوی دیگر نیازمند اتخاذ رویکرد نوین به کمک قرآن است.

 

مشاور وزیر و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در ادامه افزود: این نکته باید حائز چند ویژگی باشد؛ اول اینکه رویکرد نوین باید قابلیت دست یابی به نظام وارگی و جامع نگری قرآن را داشته باشد، دوم اینکه رویکرد نوین باید برای مسئله پیشرفت و تحول زیست انسانی راه حل جویی نماید و سوم اینکه رویکرد نوین از فنون و روش های دست یابی به دلالت های قرآنی حداکثر بهره برداری را داشته باشد.

 

وی در ادامه افزود: ما چنین رویکردی را می توانیم تحت عنوان رویکرد تمدنی خوانش قرآن بدانیم اما تحقق خوانش تمدنی قرآن کریم الزاماتی دارد که از آن جمله به مهمترین آن می توان اشاره کرد. یک- شبکه سازی اندیشمندان، قرآن پژوهان و مفسران قرآن، 2- کاربست فناوری های نوین از جمله هوش مصنوعی برای توسعه قرآن پژوهی و هم افزایی آن با دانش بشری و 3- توسعه دیپلماسی قرآنی به ویژه در جهان اسلام.

 

بهمنی گفت: اولین نمایشگاه مجازی قرآن کریم را می توان آغازی برای این راه نورانی تعریف کرد. از همه دست اندرکاران و عزیزانی که در این مدت برای برپایی این نمایشگاه همکاری بسیار زیادی کردند و حمایت های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی محترمانه تشکر می کنم.

 


 

کد خبر 1052612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha