بازتاب سخنان مقام معظم رهبری در رسانه های جهان

سخنرانی روز یکشنبه مقام معظم رهبری بازتاب گسترده‌ ای را در رسانه‌ های جهان داشت.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: روز یکشنبه در ساعت 18 عصر حضرت آیت الله خامنه ‌ای، مقام معظم رهبری سخنرانی کردند که این سخنرانی به ویژه در حوزه سیاست خارجی بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت.

 

کشورمان که در بخشی از آن از سخنان برخی مسئولان در حوزه سیاست خارجی ابراز تعجب و تاسف کردند، بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت.

 

العهد

پایگاه اینترنتی العهد نیز در خصوص بیانات مقام معظم رهبری نوشت: انصافاً نیروی قدس بزرگ ‌ترین عامل موثر در جلوگیری از دیپلماسی منفعل در غرب آسیاست.

 

این نیرو،‌ سیاست جمهوری اسلامی را تحقق بخشید. غربی‌ها اصرار دارند که سیاست خارجه ایران زیر پرچم آن‌ها باشد. میل آنها این است چون سال‌ها اینطور بوده است. هم در اواخر قاچار هم در دوران پهلوی ایران تحت سیطره غرب بوده. انقلاب ایران را از سیطره آن‌ها خارج کرده و حالا تلاش می‌کنند که آن سیطره را برگردانند. لذا جمهوری اسلامی با چین ارتباط برقرار می‌کند آن‌ها ناراحت می‌شوند، با روسیه ارتباط برقار می‌کنند آن‌ها ناراحت می‌شوند.

 

بنده موارد متعددی را سراغ دارم از کشورهای همسایه که مسئولان عالی‌رتبه‌شان می‌خواستند به ایران سفر کنند که آمریکایی‌ها مخالفت می‌کردند. ما نمی‌توانیم در مقابل خواست آن‌ها کوتاه بیاییم. باید پرتوان عمل کنیم.

 

این را هم همه بدانند که سیاست خارجی در هیچ جای دنیا در وزارت خارجه تعیین نمی‌شود. در همه جای دنیا مربوط به مجامع بالادستی و مسئولین عالی رتبه هستند که تعیین می‌کنند. البته وزارتخارجه هم مشارکت دارد. امّا مجری است.

 

در کشور ما هم شورای‌عالی امنیت ملی است و همه حضور دارند،‌ تصمیم‌یگری می‌شود و وزارت خارجه به شیوه‌های خودش باید اجرا کند.

 

المنار

 

پایگاه المنار با اشاره به اینکه امام خامنه ای درباره روز معلم و روز کارگر سخنانی را ایراد کردند، نوشت:  بنده موارد متعددی را سراغ دارم از کشورهای همسایه که مسئولان عالی‌رتبه‌شان می‌خواستند به ایران سفر کنند که آمریکایی‌ها مخالفت می‌کردند. ما نمی‌توانیم در مقابل خواست آن‌ها کوتاه بیاییم. باید پرتوان عمل کنیم.

برخی از حرف ها تکرار حرف‌ه ای آمریکاست. فرض کنید آمریکایی‌ها سال‌هاست از نفوذ جمهوری اسلامی به شدت ناراحت هستند. از شهید سلیمانی به خاطر این ناراحت بودند و به این خاطر ایشان را به شهادت رساندند.

ما نباید حرفی بزنیم که این معنا را تداعی کند که داریم حرف آن‌ها را تکرار می‌کنیم چه در باره نیروی قدس چه شخص شهید سلیمانی.

انصافاً نیروی قدس بزرگ‌ترین عامل موثر در جلوگیری از دیپلماسی منفعل در غرب آسیاست.

 

 

رویترز

خبرگزاری رویترز با تیتر «رهبر ایران به خاطر اظهارات درزیافته از وزیر امور خارجه ایران انتقاد کرد»، در این باره نوشت: رهبر ایران روز یکشنبه از وزیر امور خارجه آن که در یک فایل صوتی منتشر شده گفته بود سپاه پاسداران ایران نسبت به خود او نقش موثرتری در روابط خارجی تهران دارد، انتقاد کرد.

 

رویترز ادامه داد: آیت الله سید علی خامنه ای روز یکشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی به طور مستقیم به نام ظریف اشاره نکرد، اما به اظهارات او پرداخته و گفت: این یک اشتباه بزرگ بود که نباید از سوی هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی تکرار شود.

 

این خبرگزاری به نقل از رهبر انقلاب اسلامی افزود: در هیچ کجای جهان وزرای امور خارجه، سیاست خارجی را مشخص نمی کنند. مقامات بالادستی تصمیمات و سیاست ها را مشخص می کنند. البته، وزارت امور خارجه هم مشارکت دارد.

 

الجزیره

شبکه الجزیره به نقل از حضرت آیت‌الله خامنه‌ ای درباره اظهارات مطرح شده اخیر در عرصه سیاست خارجی نوشت: برخی از اظهارات، تکرار حرف های خصمانه دشمنان ماست، تکرار حرف‌های آمریکاست.

 

الجزیره همچنین نوشت: رهبر ایران روز یکشنبه به تقابل مداوم آمریکا با نفوذ رو به افزایش ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: به این دلیل بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا دستور به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروهای قدس را صادر کرد،

این شبکه به نقل از مقام معظم رهبری تصریح کرد: نباید چیزهایی بگوییم که به معنای این باشد در حال تکرار چیزی هستیم که آن ها می گویند، چه درباره نیروهای قدس، چه درباره شهید سلیمانی.

کد خبر 1053208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha