تقابل تقریب و بیداری اسلامی، وحدت را افزایش می دهد

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: تقابل تقریب با بیداری اسلامی، حس وحدت را بالا می برد و باعث ایجاد بیداری اسلامی می شود و بیداری اسلامی منجر به افزایش تقریب می شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، آیت الله تسخیری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری بیست و پنجمین کنفرانس بین المللی و وحدت اسلامی که امروز یکشنبه 16 بهمن در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، در جمع خبرنگاران ضمن تبریک حلول دهه مبارک فجر و حلول هفته وحدت گفت: این دوبهار در قلب زمستان با یکدیگر جمع شدند تا به دلهای جوانان سراسر جهان اسلام بتابد.
تسخیری ادامه داد: ما عظمت انقلاب را درک نکردیم و در عظمت این انقلاب همین بس که پس از 30 سال از گذشت تبلیغات دشمن و متهم کردن انقلاب به اتهام های زیاد در انقلاب اثری نگذاشت است اگرچه افراد زیادی به خاطر قدرت تبلیغاتی رسانه های غربی و مزدوران منطقه این اتهام ها را باور کردند؛ اما نور انقلاب پس از 30 سال در دلها همچنان روشن است و ندای تکبیر در میان ملت های تونس، مصر، بحرین و ... طنین انداز است و می توان دید که این انقلاب در گام های بیداری اسلامی تاثیر گذار بوده است.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به خطبه مقام معظم رهبری در نمازجمعه هفته گذشته گفت: مقام معظم رهبری بلندترین خطبه عربی را ایراد فرمودند و در این سخنان به مشکلات موجود اشاره و راه حل هایی را برای ملتهای جهان عرب ارائه دادند.
وی افزود: تقابل تقریب با بیداری اسلامی، حس وحدت را بالا می برد و بالاخره باعث ایجاد بیداری اسلامی می شود و هرچه بیداری اسلامی بیشتر شود تقریب و وحدت افزایش می یابد.


تسخیری تصریح کرد: حرکتهای اسلامی در مصر یا تونس از قدیمی ترین تشکیلاتی هستند که به تقریب ایمان داشتند به عنوان مثال محروم حسن بنا از موسس دار التقریب در قاهره بود که گام های مهمی در زمینه تقریب برداشت. او کتاب مناسک حج مذاهب پنج گانه را را چاپ کرد و در آن زمانی که حسن بنا در اندیشه تالیف این کتاب برآمد مشکلاتی در روند ورود حجاج شیعه به مکه پیش آمده بود که حسن بنا تلاش کرد با تالیف این کتاب این مشکل را رفع کند. این حرکتهای تقریبی در طول سالها انجام شده و عمق بیشتری به مرور زمان پیدا کرده است.
دبیر کل مجمع ادامه داد: تقارت هفته وحدت و دهه فجر و حرکت بیداری اسلامی را به فال نیک می گیریم و امیداریم که همه اهداف الهی شامل امت اسلامی شود و امت اسلامی به سوی آینده روشن در زمینه اجرا حرکت کند و این پرچم منتظر را به رهبر بزرگ اسلامی بسپارند.
وی تاکید کرد: این حرکت بیداری اسلامی با رهنمودها ی امام امت و رهبری توسعه یافت و توسعه می یابد تا خشم امت اسلامی برعلیه دشمنان روز به روز به شکل انقلاب عظیمی درآید و زمینه ظهور حضرت حجت فراهم شود.
تسخیری درباره برنامه های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، گفت: همزمان با برپایی کنفرانس وحدت اسلامی در تهران، همایش ها و جشن های وحدت اسلامی و بیداری اسلامی در شهرهای مختلف ایران ازجمله بندر عباس و مشهد(20 بهمن) و جشن های میلاد در استان های مرکزی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، کردستان، هرمزگان، خراسان، بوشهر، آذربایجان غربی، کرمانشاه و گلستان برپا می شود که مجمع نیز سهم مهمی در برپایی این جشن ها و همایش ها دارد.


دبیرکل مجمع جهانی تقریب ادامه داد: اجلاس وحدت اسلامی از 15 تا 17 ربیع الاول برگزار می شود و امسال که بیست و پنجمین کنفرانس است، تصمیم گرفته شده تا همه اعضای مجمع عمومی را دعوت کنیم تا حرکت تقریب را نقادی و ارزیابی کنند و نقطه ضعف و قوت را بگویند تا به آنها عمل کنیم و می توان گفت که از محورهای این کنفرانس مسئله ارزیابی مسیر تقریب است.
وی خاطر نشان کرد: حضور اعضای مجمع عمومی فرصتی را فراهم خواهد کرد تا نهادهای فرهنگی و تبلیغی رسالت خویش را در ایام مبارک دهه فجر برای تحکیم وحدت در راه انقلاب اسلامی و همدلی و اتحاد مذاهب اسلامی ایفا کنند.
تسخیری افزود: نشست مهم بیداری اسلامی روز سوم برگزار می شود و 70 مقاله به دبیرخانه هیئت علمی ارسال شده و تاکنون 61 مقاله مورد تایید هیئت علمی قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: 271 نفر از اعضای مجمع عمومی مجمع تقریب مذاهب اسلامی و شخصیت های برجسته علمی و فرهنگی از 50 کشور در این کنفرانس شرکت می کنند و 30 نفر میهمان داخلی از متفکران شیعه و اهل تسنن ایران نیز در این کنفرانس شرکت می کنند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: برخی از گروهها و دولتها به خاطر موضع ما نسبت به سوریه این کنفرانس را تحریم کردند، ما موید اصلاحات در سوریه هستیم اما گناه بزرگ سوریه طرفداری از مقاومت است. این قطعنامه غربی ها و مزدوران آنها به نفع مردم سوریه نیست و تنها برای شکست قدرت مقاومت و حکومت سوریه به خاطر تایید مقاومت است.


تسخیری عنوان کرد: اگر سوریه از مقاومت پشتیبانی نکند، مشکلات از بین می رود. سوریه پشتیبان عظیم مقاومت اسلامی و انقلاب اسلامی است و به همین دلیل کیفر می بیند. به همین دلیل دولتها و کشورها این کنفرانس را تحریم کردند و امیدواریم بیشتر میهمانان بیایند تا جلسه با شکوهی درباره ارزیابی عملکرد بیست ساله مجمع و خدمت تقریب به بیداری اسلامی و رشد بیداری و قدرت دادن به این بیداری برگزار شود.
وی افزود: امسال قرار است جایزه رجال و شخصیت های تقریب را اهدا کنیم و از محروم احمد ابوالرحیم السائح و از شخصیتهای مصری و پرفسور ربانی، شبکه های تلویزیونی و رسانه ای، شخصیت های داخلی تجلیل و تقدیر می شود و جوایزی نیز اهدا می شود.
تسخیری در پاسخ به این پرسش که مهمانان ویژه چه اشخاصی هستند؟، گفت: اعضای مجمع عمومی، شخصیت های بزرگی از شیعیان "خلیلی"، "نبیه بری" رئیس مجلس لبنان، "تویجری"رئیس کل آیسیسکو و شخصیت هایی از اهل تسنن شافعی، حنبلی، حنفی، مالکی، اباضیه است و امیدواریم سخنران افتتاحیه نیز دکتر احمدی نژاد باشد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: محمد الحبیب این الخواجه، دبیرکل مجمع فقه اسلامی و رئیس مجمع عمومی تقریب که خدمات تقریبی شایانی انجام دادند، به رحمت خدا رفته است و رئیس جدیدی برای مجمع عمومی انتخاب می کنیم.
وی درپاسخ به این پرسش که ایران پیشتاز تقریب در جهان اسلام است و با وجود انقلاب در خاورمیانه روند تقریب را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: ما از خدا می خواهیم همه به سمت تقریب حرکت کنند و استقبال می کنیم. ایران این ابتکار را داشت پس از حرکت عظیم مصر در دهه 40 قرن 20 که شروع کننده این حرکت بود، پس از پیروزی انقلاب مجمع تقریب را تشکیل دهد و پرچم تقریب را به دست بگیرد و هرجا تقریب گسترش یابد امیدهای ما در آن محقق می شود و تاریخ شاهد آن خواهد بود که بیداری اسلامی و تقریب ادامه پیدا کند و امیدواریم این ایده روز به روز افزایش یابد.


تسخیری در پاسخ به این پرسش که باوجود مشکلات بین عربستان و ایران مجمع جهانی برای تقریب و نزدیکی بین علمای دو کشور چه کرده است؟ گفت: مجمع عضو رابطه العالم اسلامی در عربستان و عضو مجمع فقه اسلامی در جده و عضو کمیته فقه اسلامی که مجموع بانکداری توسعه اسلامی در جده است و مجموعه ای از موسسات کمیته فقهی است و بنده را عضو این کمیته فقهی انتخاب کردند .
وی در پایان افزود: ما در همه مجامع حضور داریم و سعی داریم که مسایل سیاسی در روابط فرهنگی جهان اسلامی تاثیر نگذارد و ما همه را به سمت بیداری اسلامی و وحدت و تقریب دعوت می کنیم.
گفتنی است، بیست‌و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در دو بخش "ارزیابی عملکرد بیست ساله مجمع جهانی تقریب مذاهب" و نشست "بیداری اسلامی" از 19 تا 21 بهمن با حضور متفکران و اندیشمندانی از کشورهای مالزی، روسیه، اندونزی، عراق، لبنان، عربستان، تایلند، الجزایر، انگلستان، آمریکا، استرالیا، دانمارک، تونس، قطر، چین، یمن، مصر و دیگر کشورها در هتل آزادی تهران برگزار می شود.
پایان پیام/


 

کد خبر 105323

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha