محور درون خانواده مادر است

قرایی مقدم یا تاکید ضرورت آموزش مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی در امر ازدواج به جوانان گفت: محور درون خانواده مادر است. پدر اقتدار دارد. سایه پدر باید باشد اما این مادر است که اقتدار پدر را بزرگ یا کوچک می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، امروز 25 اردیبهشت ماه 1400 مصادف با روز جهانی خانواده است. خانواده یک رکن اساسی برای جوامع است. هدف از گرامیداشت این روز، اهمیت جوامع جهانی به خانواده به عنوان اصلی‌ترین رکن جامعه و برطرف کردن مواردی است که در دنیای امروز این کانون گرم زندگی را تهدید می‌کند.

از این رو با امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید:

 

نقش خانواده در جامعه را چگونه می بینید؟

در جامعه شناسی به طور کلی جامعه در 5 ستون،  محور یا نهاد تعریف شده است که می توان به اقتصاد، حکومت،دین، آموزش و پرورش و خانواده اشاره کرد.  اصلی ترین و پایه ترین، نهاد خانواده و ازدواج است. اگر نهاد خانواده نباشد چهار نهاد دیگر لنگ می مانند.

چون خانواده تشکیل نشود، اقتصاد شکوفا نمی شود. هیچ ازدواجی صورت نمی گیرد، انتقال فرهنگی از طریق آموزش و پرورش شکل نمی گیرد. حکومت و سیاست دچار مشکل می شود. دین و دیانتی به نسل آینده انتقال نمی یابد. بنابراین خانواده یک اصل است.

 

خانواده است که به نسل آینده فرهنگ و ارزش ها را انتقال می دهد. بنابراین جوامع مختلف برای تحکیم خانواده تلاش می کنند و آن را با ساخت فیلم و برنامه های شاد و مفرح تبیین می کنند.مردم را به ازدواج و باروری تشویق و به لحاظ معیشتی و تامین مسکن آن ها را کمک می کنند.

مشکلات نهاد خانواده را در کشورمان چه می بینید؟

مشکلات اقتصادی، بیکاری، تشریفات و تجملات از مشکلات پیش روی تشکیل خانواده است. داشتن شغل اولین ضرورت برای ازدواج است این در حالیست که آمار بیکاری در جامعه ما بالاست. هزینه رهن و اجازه، خرید ملزومات خانه بسیار بالا است. آیا با 100 میلیون وام به عروس و دامادها می توان خانه ای رهن کرد؟ اگر خانه ای رهن شد، چگونه جوانان از خرج و مخارج زندگی بر می آیند؟ باید زن و شوهر کار کنند تا بتوانند خرج خانه را در بیاورند با این وجود بسیار خورد و خوارک گران شده است. برنج و مرغ کیلو 35 هزار تومان شده است.جوانان علاقه به ازدواج دارند اما امکانات وجود ندارد.

از این رو جوانان از ازدواج زده می شوند و به سمت روابط خارج از ازدواج و نامشروع سوق داده می شوند. یکی دیگر از مشکلات ما عدم شوق برای ازدواج از سوی جوانان است. جوانان را وظیفه مدار و مسئولیت پذیر تربیت نکرده ایم. آن ها ترس از آینده دارند.

افزایش طلاق، افزایش روابط نامشروع، عدم اعتماد و اطمینان و افزایش خیانت از ترس های پیش روی جوانان است.چشم انداز تاریک است.  آینده  را مبهم می بینند.

تشکیل خانواده در حال حاضر با گذشته چه تفاوتی پیدا کرده است؟

در حال حاضر سطح  توقعات و خواسته ها زیاد است. در گذشته با کمترین امکانات زوج ها در کنار هم زندگی می کردند چون برای آن ها زندگی کردن، تشکیل و تحکیم خانواده مهم بود.وظیفه مدار و مسئولیت پذیر بودند.

جوانان امروزی می گویند یک بار به دنیا آمده ام و می خواهم لذت ببرم از این رو خیلی زود خسته می شوند و جدایی یا عدم تشکیل خانواده را بهترین راه حل می دانند.

در گذشته طلاق بسیار زننده بود، اعتقادات و باورهای دینی و فرهنگی قویی بود. اکنون طلاق را افتخار می دانند و اعتقادات و باروها هم کمرنگ شده و همانند گذشته ایثار و گذشتی وجود ندارد.

 

مولفه نخست بقاء خانواده چیست؟

معتقدم بهترین نکته ای که باید جوانان در نظر بگیرند، الگو گیری از راه رسم گذشتگان است. مادران نقش اساسی در خانواده ها دارند. مادر نقش زیادی در تربیت دختر دارد. رفتار مادر غیر مستقیم بر فرزندان تاثیر می گذارد.

محور درون خانواده مادر است. پدر اقتدار دارد. سایه پدر باید باشد اما این مادر است که اقتدار پدر را بزرگ یا کوچک می کند. اگر مادر پدر را تحقیر، مسخره و کوچک شمارد و در زندگی مدام غر زند شک نکنید فرزندان او هم با زوج و زوجه خود همچین رفتاری خواهند داشت.

تاثیر رسانه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

رسانه ها می توانند با تولید فیلم ها و برنامه های مختلف شوق ازدواج در جوانان را زیاد کنند. موسیقی و اشعار اصیل ایرانی سبک زندگی و فرهنگ ارزشمند ما را یادآوری می کند که باید ترویج داده شود.

کد خبر 1056737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha