عبور اسرائیل از خط قرمز آپارتاید با چراغ سبز واشنگتن

مدت هاست که از اصطلاح حقوقی آپارتاید برای توصیف اقدامات اسرائیل علیه فلسطینی ها استفاده می شود اما هنوز اقدام عملی در قبال جنایت های این رژیم انجام نگرفته است.

خبرگزاری شبستان،گروه جهان اسلام: در تاریخ 27 آوریل سال جاری میلادی سازمان غیردولتی بین المللی دیده بان حقوق بشر  با انتشار گزارشی با عنوان «عبور از آستانه» در 213 صفحه ، اسرائیل را به دلیل ارتکاب جنایات علیه بشریت به شکل آپارتاید و آزار و اذیت علیه فلسطینی ها در سرزمین های اشغالی محکوم کرد.

 

این گزارش بدون شک نشانه عبور از یک آستانه برای گروه های مدافع حقوق بشر است که مدتهاست از چنین انتقادات آشکار و جامعی از رژیم صهیونیستی دوری کرده اند و باعث ناامیدی فلسطینی ها و مدافعان حقوق فلسطین شده اند.

 

آستانه ای که در عنوان گزارش به آن اشاره شده است یک حد قانونی است که در تحلیل سازمان دیده بان حقوق بشر ، اسرائیل در نهایت از آن عبور کرده است. در حالی که بیشتر جهان با اشغالگری اسرائیل که نیم قرن به طول انجامیده است به عنوان موقعیتی موقت برخورد می کنند که به زودی با فرآیند صلح چند دهه ای درمان خواهد شد ، ظلم و ستم علیه فلسطینی ها در سرزمین های اشغالی به جایی رسیده که مطابق با تعاریف جنایات آپارتاید است.

 

بنابراین  طبق گفته این گروه جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان به حدی شدت یافته است که اکنون می توان آنها را به عنوان جنایاتی علیه بشریت در نظر گرفت؛جنایاتی که توسط جامعه بین الملل به عنوان جدی ترین موارد قابل مجازات ارزیابی می شود اما با چراغ سبز واشنگتن این جنایت ها در طول دهه ها به راحتی انجام شده است.

 

مدت هاست که از اصطلاح حقوقی آپارتاید برای توصیف اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان استفاده می شود اما هنوز اقدام عملی در قبال جنایت های این رژیم انجام نگرفته است.

 

کنوانسیون آپارتاید 1973 و اساسنامه 1998 رم در دادگاه کیفری بین المللی ، آپارتاید را سلطه و سرکوب سیستماتیک و نهادینه شده یک گروه نژادی بر دیگری از طریق اقدامات غیرانسانی توصیف کرده است که از جمله این اقدامات می توان به دستگیری خودسرانه و حبس غیرقانونی اعضای یک گروه نژادی، اقدامات طراحی شده برای تقسیم جمعیت در خطوط نژادی با ایجاد گتوهای جداگانه برای اعضای یک گروه نژادی ،انتقال اجباری،  سلب مالکیت از املاک و انکار حق بازگشت به کشور خود و حق داشتن یک ملیت اشاره کرد و همه اینها از همان ابتدا بخشی از پروژه استعمار مهاجران اسرائیلی در فلسطین بوده است.

 

به این ترتیب دیپلمات ها ، محققان و فعالان حقوقی سازمان ملل مفهوم آپارتاید را حداقل از دهه 1970 در مورد اسرائیل به کار بردند.

 

در سال 1975 ، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه 3379 را تصویب کرد که صهیونیسم را نوعی نژادپرستی اعلام کرد اما این قطعنامه بعدابه دلیل فشار اسرائیل لغو شد.

 

قطعنامه 3379 همچنین خط مشی اسرائیل را رژیم های نژادپرست در زیمبابوه و آفریقای جنوبی گره زد که در سیاست خود سرکوب عزت و یکپارچگی انسان را  به هدف قرار داده اند.

 

اسرائیل ، صهیونیسم و ​​رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی را به رسمیت شناخت ، همانطور که در قطعنامه 3151 سال 1973وجود دارد.

 

اسقف اعظم دزموند توتو از آفریقای جنوبی پس از بازدید از قدس شریف در سال 2002 گفت آنچه را که در رفتار اسرائیل با فلسطینی ها دید او را به یاد رفتار با مردم آفریقای جنوبی در سیستم آپارتاید دانست.

 

از سال 2005 ، فعالان دانشجویی در دانشگاه های سراسر جهان در هفته آپارتاید اسرائیل برنامه های آموزشی ترتیب داده اند. این برنامه ها به منظور آگاهی از مبارزات آزادیبخش فلسطین و برجسته کردن شباهتهای تلاشهای فلسطینیان با جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی برگزار می شود.

 

اگرچه گزارش دیده بان حقوق بشر به برخی دیگر از کاربردهای مفهوم آپارتاید برای تعریف اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان اشاره دارد ، این گزارش بر ارائه یک تحلیل دقیق قانونی مبتنی بر جنایات بین المللی آپارتاید یا همان آزار و شکنجه متمرکز است.

 

فراتر از یک مقوله حقوقی ، مفهوم آپارتاید یک تعبیر اخلاقی و سیاسی است و همین امر باعث شده است که این مسئله بسیار مورد بحث باشد.

 

در واقع  با صریح تر شدن برتری طلبی صهیونیست ها در سال های اخیر ، بحث در مورد طبقه بندی آن به عنوان یک رژیم آپارتایدجدی تر شده است.

 

 پس از آنکه بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل  با افتخار اظهار داشت که اسرائیل کشوری برای همه شهروندان نیست و اسرائیل یک کشور یهودی است بحث آپارتاید بودن این رژیم بیش از پیش مطرح شد.

 

پس از تصویب قانون دولت ملت یهود که حقوق شهروندان فلسطینی اسرائیل که 20 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند تضییع می کند چگونهمی توتان ارتکاب جنایت علیه بشریت رژیم صهیونیستی بر اساس سیستم آپارتاید را انکار کرد؟

 

گزارش دیده بان حقوق بشر بدون شک یک پیشرفت مثبت و گامی در مسیر درست است. اما سوالی که امروز با آن روبرو هستیم این نیست که آیا اسرائیل یک رژیم آپارتاید است یا نه . سوال این است که  جامعه بین الملل چه موقع برای خاتمه بخشیدن به سیستم ظلم آشکار رژیم صهیونیستی به طور هماهنگ عمل خواهد کرد؟

کد خبر 1057187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha