مسجدی موفق در آموزش احکام شرعی به کسبه بازار تهران

مسجد امام محمد تقی(ع) در برگزاری جلسات آموزش احکام کسب و کار در بازار تهران بسیار فعال است و اهالی آن کوشیده‌اند چراغ این مسجد را در دوره کرونا روشن نگه دارند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: برای رسیدن به مسجد امام محمدتقی (ع) در شرایط کرونا ابتدا باید اخبار را مرور کرد تا از تعطیل نبودن بازار تهران مطمئن شوید، چرا که خبرنگار ما یک بار برای تهیه گزارش رهسپار بازار بزرگ تهران، بازار مسگرها شد بی خبر از تعطیل بودن بازار تهران در پی شیوع این بیماری.

 

مسجدی در بازاری که دیگر مسگرها نیست

از این موضوع که مطلع شدید، باید خود را به پله نوروزخان برسانید و از آنجا به سمت انتهای بازار مسگرها حرکت کنید، البته الان دیگر همچون گذشته خبری از مسگری در این نقطه از بازار قدیمی پایتخت نیست و بیشتر مغازه های فروش پوشاک در آن فعالیت دارند، البته همچنان چند مغازه مسگری در آن فعال هستند که نمای قشنگ مسی رنگ به این بازار بخشیده اند. مسجد امام محمد تقی (ع) که بر سر در آن نوشته اند «مسجد و حوزه امام محمد تقی (ع)» از مهم ترین مراکز آموزش احکام شرعی مربوط به کسب و کار در این بخش از بازار تهران است.

 

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی از طلاب حوزه علمیه مسجد امام محمد تقی (ع) در این باره به شبستان گفت: حجت الاسلام والمسلمین ناصر صرافها، تولیت این حوزه علمیه برگزاری کلاس های آموزش احکام تجارت را جزو ضروریات و اولویت های بیان کرده بود که به تدریج جزو دروس اصلی این حوزه شد.

 

هر روز کلاس فقه تجارت از ساعت 8 تا 8 و 45 دقیقه صبح در حوزه علمیه مسجد امام محمد تقی (ع) برگزار می شود که حضور در آن برای طلاب ضروری است و کسبه بازار تهران هم می توانند در آن شرکت کنند و این عمل به روایتی مشهور از امیرالمومنین (ع) است که فرمودند: «یا مَعْشَرَ التُّجّارِ، اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ، اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ، اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ؛ ای بازرگانان، اوّل فقاهت (شناخت دین و احکام معاملات)، سپس تجارت، اول فقاهت سپس تجارت، اول فقاهت سپس تجارت.»

 

گعده جالب طلاب و کسبه در شبستان مسجد

 

طلاب حوزه علمیه مسجد امام محمد تقی (ع) همچنین موظف به آموزش قرآن و کلام اهل بیت (ع) به کسبه هستند به این صورت که باید همه روزه پس از اقامه نماز ظهر و عصر، حلقه هایی تشکیل دهند و به رفع اشکال قرائت نمازگزاران اقدام کنند و روایات را متناسب با موضوعات و مناسبت های روز بیان و شرحی کوتاه دهند.

 

فضای باز؛ پاشنه آشیل بسیاری از مساجد شده است

 

مسجد امام محمد تقی (ع) همچون سایر مساجد منطقه بازار تهران در دوره شیوع ویروس کرونا دچار تعطیلی های طولانی مدت شد و از آنجایی که این مسجد، فضای باز ندارد، نسبت به مساجدی که حیاط و فضای باز دارند بیشتر دچار تعطیلی شد. ضمن اینکه تعطیلی کلاس های حوزه علمیه آن نیز مزید بر علت شد.

 

با تمام این تفاسیر طبق مشاهده خبرنگار ما برنامه های عبادی و معنوی همچون نماز جماعت و سخنرانی و روخوانی و تفسیر قرآن در مسجد امام محمد تقی (ع) با رعایت پروتکل های بهداشتی در مسجد امام محمد تقی (ع) برگزار می شود. برای حفظ سلامتی نمازگزاران پایگاه بسیج و خادم این مسجد موظف به ضد عفونی کردن روزانه این مسجد، توزیع ماسک و تعویض مستمر مهرها شده اند.

 

کمک مومنانه اهالی مسجد در دوره کرونا ادامه یافت

 

کمک مومنانه اهالی مسجد امام محمد تقی (ع) به گفته حجت الاسلام عظیمی، در دوره کرونا به دلیل تعطیل شدن بازار تهران و کاهش حضور نمازگزاران و همچنین تعطیلی حوزه علمیه این مسجد، بسیار کاهش یافت ولی در مجموع طی 15 ماه اخیر و همسو با سخنان مقام معظم رهبری درباره رزمایش مواسات و همدلی، 350 بسته ارزاق میان نیازمندان توزیع شد. البته تعداد بیشتری نیز بسته های بهداشتی به دست خانواده های نیازمند رسید.

 

درباره فضای ظاهری مسجد امام محمد تقی (ع) چیز زیادی نمی توان گفت زیرا ویژگی خاصی ندارد به جز اینکه به گفته عظیمی، زمانی که حوزه علمیه دایر است شبستان این مسجد از نیم ساعت قبل از اذان ظهر شاهد حضور طلابی است که کسبه بازار در حال سوال کردن از آنان هستند.

 

نکته بسیار مهمی که درباره مسجد امام محمد تقی (ع) می توان گفت برگزاری مراسم عمامه گزاری طلاب حوزه علمیه این مسجد است که همه ساله در دهم رجب، مصادف با سالروز ولادت امام جواد (ع) جشن بزرگی در این مسجد با حضور جمعی از علما و روحانیون تهران برگزار می شود و طی آن تعدادی از طلاب حوزه علمیه مسجد امام محمد تقی (ع) به صورت رسمی، لباس سربازی امام زمان (عج) بر تن می کنند. گاهی بازاریان ثروتمند تهران برای طلابی که قصد دارند ازدواج کنند اما پس انداز خوبی ندارند یا قصد دارند برای تبلیغ به زادگاه خود برگردند ولی درآمد چندانی ندارند، وسیله ازدواج و تبلیغ تهیه می کنند تا این طلاب با فراغ بال بیشتری به وظیفه خود در ترویج مکتب نورانی قرآن و اهل بیت (ع) بپردازند.

 

نکته مهم درباره مسجد امام محمد تقی (ع) این است که همجواری مساجد و مدارس علمیه که دارای برکات زیادی است گاهی در شرایط بسیار ویژه و البته بحرانی همچون کرونا می تواند موجب کاهش رونق مسجدی شود که این وضعیت درباره مساجد دارای حوزه علمیه واقع در بازار تهران اتفاق افتاده است. البته به گفته یکی دو تن از نمازگزاران مسجد امام محمد تقی (ع) هیئت امنای این مسجد تلاش می کنند جای خالی طلاب فعال را پر کنند تا پرچم این مسجد همچنان در بازار مسگرها برافراشته باشد.

 

 

کد خبر 1057342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha