رشد ۸۰ درصدی تعداد موزه های گیلان/ ۷۰ بنای تاریخی مرمت شد

جهانی با بیان اینکه سال گذشته پنج موزه در گیلان افتتاح شد از رشد ۸۰ درصدی تعداد موزه های استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «ولی جهانی» امروز(سه شنبه، 28 اردیبهشت) در جمع خبرنگاران با اشاره به هفته میراث فرهنگی از 28 اردیبهشت لغایت 3 خرداد گفت: بیش از 78 عنوان برنامه برای گرامیداشت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه در گیلان تدارک دیده شده است.

 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از افتتاح موزه‌های گیلان در این هفته خبر داد و بیان کرد: موزه مردم شناسی عشایر رضوانشهر، موزه جنگ جهانی دوم شهرستان لاهیجان در فضایی به مساحت 400 متر مربع که تاریخچه جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند و راه اندازی موزه ابریشم ایران با بیش از 500 میلیون تومان اعتبار که بخش مرمت شده آن افتتاح می‌شود، از جمله این برنامه‌ها تا آخر هفته جاری است.

 

وی با اشاره به مرمت ساختمان تاریخی شهرداری رشت افزود: تغییر کاربری این ساختمان تاریخی به عنوان موزه بلدیه و مردم شناسی انجام شده و با انتخاب پیمانکار مرمت آن به زودی آغاز می‌شود.

 

جهانی در ادامه ساماندهی کاخ زمستانی سردار امجد را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این کاخ در شهر هشتپر به عنوان موزه یافته‌های باستان‌شناسی تغییر کاربری می‌یابد اذعان کرد: مطالعات و تامین اعتبار سه میلیارد تومانی برای این کاخ انجام شده است و رونمایی طرح مرمت آن با حضور «مونسان» وزیر میراث فرهنگی هفته آینده برگزار می‌شود.

 

وی تجلیل از خادمان میراث فرهنگی، حافظان و تجلیل از رسانه‌های فعال در این حوزه، پاکسازی بناهای تاریخی استان و رونمایی از طرح‌های انجام شده چون مرمت بناهای تاریخی گیلان را از دیگر برنامه‌ها عنوان کرد.

 

معاون میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه در سال 99 حدود 70 بنای تاریخی با همکاری بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی استان مرمت شده است افزود: بیش از 250 بنای تاریخی استان در اختیار دستگاه‌های دولتی است وطبق ماده 98 به‌عنوان اولین استان پایلوت کشور موفق شدیم برخی از این بناها را با جذب اعتبار از سوی دستگاه مربوطه مرمت کنیم.

 

وی از هزینه یک میلیاردی برای مرمت بنای تاریخی شیلات کیاشهر خبر داد و گفت: این مجموعه تاریخی با 13 بنای ثبت شده به‌عنوان موزه ملی خاویار ایران در حال راه‌اندازی است.

 

جهانی با اشاره به اعتبار 17 میلیارد تومانی در بخش موزه‌ها که بخشی از آن برای موزه رضوانشهر و موزه حصیر فشتکه هزینه شده است افزود: هشت میلیارد تومان برای ایجاد موزه بلدیه (عمارت شهرداری) و سه میلیارد تومان اعتبار برای مرمت ساختمان سردار امجد پیش‌بینی شده و در سامانه توکن ثبت شده که با انتخاب پیمانکار، عملیات مرمت و بازسازی آغاز می شود.

 

وی با اشاره به موزه حصیر فشتکه با 95 درصد پیشرفت فیزیکی اعلام کرد: مشکل اصلی این موزه تهیه ویترین بود که انجام شد و با جمع آوری حصیربافی‌ها از سراسر کشور که دارای سابقه سه هزار ساله است، مرداد ماه امسال به بهره برداری می رسد.

 

جهانی با بیان اینکه ساختمان تاریخی کلاه فرنگی رشت به عنوان موزه «رشتی دوزی» تغییر کاربری می‌یابد افزود: این موزه در 6 ماه نخست سال جاری راه اندازی و آماده بهره برداری می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در سال گذشته پنج موزه سنجش، موزه رودبار، موزه ساختمان پست، خانه موزه میرزا در گیلان افتتاح شد اظهار کرد: با این افتتاح‌ها شاهد رشد 80 درصدی افزایش موزه های استان بودیم.

 

وی با بیان اینکه برای 32 بنای تاریخی استان نیز کاربری تعریف شده است اذعان کرد: ساختمان آوانسیان به موزه عروسک‌ها و مدرسه فروغ به عنوان موزه مدرسه موسیقی تغییر کاربری می یابد.

کد خبر 1057697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha