اشتغال ۵۴ درصدی زندانیان در پایان سال گذشته

حاج‌محمدی گفت: رقم اشتغال زندانیان در پایان سال گذشته به ۵۴ درصد رسید و این در حالیست که سال ها بود رقم اشتغال از ۲۰ درصد فراتر نرفته بود و تا پایان امسال نیز برنامه‌ریزی و هدف گذاری شده ۸۰ درصد زندانیان مشغول به کار شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان «محمدمهدی حاج‌محمدی»  در نشستی با نمایندگان گروه‌های جهادی و خیرین استان اصفهان که بعدازظهر روز گذشته برگزار شد، اظهار کرد: از همه خیرین و گروه های جهادی درخواست می کنم تنها متمرکز بر زندانیان جرایم غیر عمد نشوند. برخی زندانیان را می بینیم که چه بسا ما به آنها توجه نداشته باشیم اما خداوند فردای قیامت طور دیگری در مورد آنها قضاوت و حکم می کند.

رئيس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در این زمينه به ذکر یک خاطره پرداخت و گفت: در یکی از بازدیدها مواجه با جمع زندانیان شدم و گفتم چند نفر به نمایندگی صحبت کنید درحالی که چهره یکی از آنها آشنا بود و بعد از صحبت هایش به سراغش رفتم و متوجه شد در دوران کودکی همسایه بودیم شروع به گریه کردن کرد. با شناختی که از او داشتم احتمال نمی دادم او را در زندان ببینم و وقتی از علت زندانی بودن او پرسیدم گفت در مقطع حساسی از زندگی پدر و مادرم را از دست دادم و بعد از آن در سانحه تصادفی همسر و فرزند را از دست دادم، در مشکلات زندگی چشم باز کردم و دیدم در بیمارستان روانپزشکی هستم؛ وقتی بیرون آمدم سراغ مواد روانگردان رفتم و کم کم متوجه شدم به خاطر فقر و بی کسی و اعتیاد سارق حرفه ای شده ام.

وی خطاب به خیرین و گروه های جهادی گفت: شما که دغدغه مند هستید مراقب باشید دست کسانی که افتاده اند را بگیرید و همچنین دست کسانی که می خواهند بیفتند را هم بگیرید. شهید همت می گوید ما در قبال تمام کسانی که راه کج می روند مسئولیم، اگر همه این فراز وصیت نامه شهید را باور کنند خیلی از مشکلات حل می شود. جماعتی به هر دلیل به زندان افتاده اند اما باب رحمت، گنه کاران را بهتر جذب می کند و همین موضوع وظیفه ما را سنگین تر می کند.


حاج‌محمدی با تاکید براینکه وقت گذاشتن برای زندانیان ارزش دارد، تصریح کرد: اصلا گمان نکنید زندانیان خطا کرده اند و باید مجازات شوند، در عین حال که خانواده های این زندانیان قطعا بی تقصیر هستند و باید مورد حمایت قرار گیرند.


وی همچنین در مورد زنان زندانی گفت: شاید مهم تر از جمعیت زنان زندانی که کمتر از ۳ درصد زندانیان را تشکیل می دهند خانواده هایشان هستند، درحالی که اگر موفق نشویم یک زندانی را نجات دهیم، حداقل ۳ نفر دیگر می توانند زندانیان آینده ما باشند.


رئيس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با یادآوری اینکه یکسال تلاش کردیم همه را متقاعد کنیم که به زندانیان اهمیت دهند و برای آنها وقت بگذارند،‌گفت: همچنان ۱۵ هزار زندانی در اصفهان داریم و امیدوارم مردم اصفهان بیش از این متقاعد شوند و به کمک آزادی این زندانیان بیایند.


وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در اهمیت پرداختن به حوزه رسانه همین بس که رسانه‌ های ضد انقلاب منتظرند بهانه ای در رابطه با زندان پیدا کرده و به واسطه زندان به نظام حمله کنند، درحالی که ما هم باید با همین ابزار عمل کنیم.


حاج‌محمدی با بیان اينکه اگر بهترین برنامه‌های فرهنگی و بهترین سخنرانی های اخلاقی برگزار شود اما به ریشه ها نپردازیم بی فایده است، توضیح داد: سال ها بود رقم اشتغال از ۲۰ درصد فراتر نرفته بود، اما در پایان سال گذشته رقم اشتغال به ۵۴ درصد رسید و تا پایان امسال نیز برنامه‌ریزی و هدف گذاری شده که ۸۰ درصد زندانیان مشغول به کار شوند.


رئيس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با یادآوری اینکه امکانات محدود باعث شده مددکار به تعداد کافی نداشته باشیم و کادر بهداشت و درمان کافی نباشد، گفت: نگرانی عمده ای که داریم این است که اگر درست عمل نکنیم این افراد نمی توانند به خوبی به جامعه برگردند و ضمن اینکه از فرصت زندان برای اصلاح استفاده نمی شود، گاهی مستقیما به عنوان سیاه لشکر به جبهه دشمن می روند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: رقم کمک های نقدی و تعهدی مردم به ستاد دیه با وجود همه مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا در کشور ۲ برابر شده که نشان دهنده توجه مردم خیر به امور زندانیان و کمک به آنها است.


«محمود ضیایی فرد»، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه یکی از وظایف ما جذب خیرین بوده، ولی نمی توانستیم از این فرصت خوب استفاده کنیم، گفت: با ابلاغ بخشنامه رئیس قوه قضاییه و دیدگاه رئيس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور توانستیم از ظرفیت های گروه‌های جهادی و خیرین بیشتر بهره ببریم.

کد خبر 1058613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha