ضرورت همفکری با کارشناسان حوزوی و دینی برای حل  آسیب های اجتماعی

ابهری با اشاره به قتل بابک خرمدین توسط پدر و مادرش گفت: رسانه ها باید ضمن آرام سازی افکار عمومی از صاحب نظران دینی و کارشناسان حوزوی درخواست همفکری و ارایه راه حل های ضروری کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، غبار غم آلود خبر حادثه قتل «بابک خرمدین» توسط پدر و مادرش بر جامعه سایه افکنده است. قتل هولناک بابک خرمدین نویسنده و کارگردان سینما و خواهر و دامادشان به دست پدر و مادرش خبر و بحث روز است.از این رو صاحب نظران، جامعه شناسان و آسیب شناسان اجتماعی به تحلیل از زوایای مختلف پرداخته اند. شبکه های اجتماعی هم در انتشار اخبار غلط و درست پیشتاز شده اند و  این حجم از خشونت و ناراحتی  افکار عمومی را نگران کرده است.

 

از این رو با «مجید ابهری» آسیب شناس اجتماعی درباره این موضوع و تاثیرات آن بر جامعه به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:

 

خبر قتل کارگردان کشور را به دست پدر و مادرش چگونه ارزیابی می کنید؟

 در میان اخبار حوادث گاهی بعضی از آنها علاوه بر ایجاد التهاب و اضطراب اجتماعی باعث نگرانی افکار عمومی می گردد.

در یک سال گذشته چندین حادثه پشت سر هم بیانگر افزایش سطح خشونت در جامعه و وقوع حوادث بسیار هولناک گردیده است. قتل رومینا به دست پدر، کشتن یک جوان به دست اقوام نزدیک به دلیل مسایل اخلاقی و آخرین آن قتل بابک خرمدین کارگردان به دست پدر و مادرش به شکلی دلخراش و هولناک موجب تعجب و تاثر جامعه گردیده است.

 

مثله کردن یک انسان آن هم به دست نزدیکان هم خون وی حادثه ای نیست که در باورهای دینی و فرهنگی ما قابل توجیه و تحلیل باشد.

با توجه به اینکه والدین این فرد قبلا داماد و دختر خود را نیز به همین شکل وحشتناک از میان برداشته اند، این حادثه برای آنها به یک واقعه معمولی مبدل شده است.

 

تاثیر اخبار حوادث بر نرخ خشونت در جامعه را چگونه می بینید؟

بالا رفتن سطح خشونت در جامعه به واسطه پخش این گونه اخبار همچنین تکرار این وقایع موجب عادی سازی و زشتی زدایی از جنایت می گردد. درست است که والدین و پدر صاحب خون بوده و ولی دم به حساب می آید اما با وجود نظام قضایی در کشور پدر و مادر با توجه به مواردی که در مورد بچه های خود یاد می کنند، می توانستند به نهاد قضایی مراجعه کنند و اعلام شکایت کنند.

 

به بهانه فساد اخلاقی و مشکلات دیگر غیر از نظام قضایی هیچ کسی حق محکوم نمودن یا مجازات کسی را ندارد.

نقش رسانه ها در مقابل این دسته از حوادث چیست؟

امروز جامعه ما در التهاب خاصی به سر می برد که باید رسانه ها ضمن آرام سازی فضای تب آلود جامعه اقدام به کاهش خشونت کرده و در کنار بیان حادثه به کالبدشکافی علمی و تخصصی آن بپردازند.

 

دو سال است که جامعه درگیر کرونا و اخبار تلخ بوده و اضطراب ناشی از این بیماری در کنار مشکلات اقتصادی و مالی و اخبار کاهش و افزایش قیمت دلار و سکه که شاید هیچ ارتباطی با زندگی روزمره اکثریت جامعه ندارد، موجب تولیدی موجی از زندگی نسبت به آینده و اضطراب در امروز گردیده است.

 

  رسانه ها باید ضمن آرام سازی افکار عمومی از صاحب نظران دینی و کارشناسان حوزوی درخواست همفکری و ارایه راه حل های ضروری کنند.

 

مسئولان کشور باید چه تدابیری بیندیشند؟

اتاق های فکر باید توسط صاحب نظران اجتماعی و دینی تشکیل داده شود و از زوایای مختلف این موضوع واکاویی شود و نظرات آنان اعمال گردد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید برای این گونه موارد چاره اندیشی قانونی کنند تا بهانه به دست کسانی که دارای زمینه خشونت هستند،ندهند.

 

کد خبر 1058762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha