توضیحات کامل معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره واکسن کرونا/واکسیناسیون دست اندرکاران امر انتخابات تابع تصمیم ستادملی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به نکاتی در خصوص گام پنجم بسیج ملی مقابله با همه گیری کرونا؛ توضیحاتی مفصلی هم درباره واکسن داد و گفت: همه واکسن ها مورد تأیید وزارت بهداشت هستند و جای نگرانی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر حسین صافی زاده دوشنبه شب (اول خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز استان با موضوع «گام پنجم بسیج ملی مقابله با همه گیری کرونا (مبتنی بر بیماریابی، رهگیری و واکسیناسیون عمومی)» در خصوص آخرین وضعیت کرونا در استان کرمان، گفت: ما در هفته های اخیر با کاهش موارد ابتلا به بیماری در کشور مواجه شدیم و عملاً پیک چهارم رو به نزول است و در بخش های عمده ای از کشور و در استان های مختلف سیر نزولی خوبی مشاهده می شود.

 

 

آخرین وضعیت کووید ۱۹ در استان کرمان

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: در استان کرمان اما تا حدودی این سیر با شیب کمتری اتفاق می افتد و عملاً نسبت به چند هفته گذشته حدود 30 درصد موارد کاهش پیدا کرده البته نوساناتی دارد و در روزهای مختلف ممکن است آمار کمی بالا و پائین شود اما شیب چشمگیری که در سایر استان ها داریم شاید در استان کرمان مشاهده فعلاً نمی شود.

 

 

وی افزود: متأسفانه در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان نه تنها روند نزولی نیست بلکه تا حدودی ممکن است در برخی از موارد صعودی هم باشد و این می تواند تحت تأثیر وضعیت های مختلف بیماری کرونا (نمونه های جدید ویروس از جمله کرونا هندی و ....) باشد و هم اینکه این دو استان در گذشته پیک چندانی نداشتند و اخیراً درگیر این پیک شدند.

 

 

صافی زاده اظهار کرد: با توجه به همجواری استان کرمان با این دو استان و مراوداتی که بین شهرستان های جنوبی ما با استان هرمزگان و یا سیستان و بلوچستان صورت می گیرد، می تواند تهدیدی در رابطه با وضعیت بیماری در استان کرمان باشد.

 

 

وی ادامه داد: امیدواریم با همکاری مردم عزیز و رعایت پروتکل های بهداشتی و توصیه هایی که حقیقتاً ساده و بسیار تأثیرگذار و کاربردی است، بتوانیم مدیریت کنیم و در آینده مشکلات کمتری داشته باشیم.

 

 

دکتر صافی زاده در خصوص ویروس هندی با بیان اینکه در کرمان مواردی مشکوک بود اما نتیجه آزمایشات چنین چیزی را برای ما مشخص نکرد و خوشبختانه فعلاً مورد اثبات شده از وضعیت های مختلف بیماری کرونا از جمله هندی و غیره در استان کرمان شناسایی نکردیم؛ افزود: اما با توجه به تجربه ای که در رابطه با کرونا انگلیسی وجود دارد و مشاهده آن ابتدا از یک استان کشور (مانند خوزستان) آغاز شد و کل کشور را در برگرفت، این تهدید وجود دارد که ویروس ها به راحتی پخش شوند و عملاً بسیاری از دانشگاه ها و جمعیت ها را در بر بگیرند.

 

 

وی بیان کرد: از آذرماه سال گذشته طرح شهید سلیمانی در کشور آغاز شد و با همکاری بسیج و سپاه دستاوردهای بسیار خوبی هم داشت و همچنین با همکاری هلال احمر توانستیم در قالب سه تیم رهگیری و مراقبتی و تیم نظارتی و حمایتی اقدامات خوبی را رقم بزنیم.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گزارشی از عملکرد هر سه تیم داد و افزود: گام چهارم مقابله با بیماری کووید 19 تا حدود یک ماه و نیم گذشته ادامه داشت و بعد از آن وارد فاز پنجم یا گام پنجم مقابله با بیماری کووید 19 شدیم که باز ادامه طرح شهید سلیمانی است.

 

گام پنجم مقابله با بیماری کرونا در ادامه طرح شهید سلیمانی

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: در گام پنجم محور اصلی بحث، واکسیناسیون گروه های هدف است که خوشبختانه آغاز شده و تا الان نیز دستاوردهای خوبی داشته و عملاً توانستیم تا حد قابل قبولی گروه های هدف را پوشش دهیم.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: کادر پزشکی و درمان در اولویت اول بودند که واکسیناسیون آن ها صورت گرفت و گروه های هدف مانند جانبازان بالای 50 درصد، سالمندان ساکن سرای سالمندان و بعد گروه های تحت پوشش نظام پزشکی بودند که در همه واکسیناسیون به نحو مناسب صورت گرفت و پوشش بسیار خوبی اتفاق افتاد.

 

 

 

صافی زاده گفت: در اولویت دوم واکسیناسیون، سالمندان مطرح شدند و ابتدا سالمندان بالای 80 سال را به عنوان جمعیت هدف فراخوان کردیم و واکسیناسیون آنان گرفت.

 

 

وی بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی کرمان حدود 18 هزار نفر سالمند بالای 80 سال داشتیم و در مرحله بعد به گروه سنی 75 تا 80 سال ورود پیدا کردیم که در دانشگاه علوم پزشکی کرمان حدود 12 هزار نفر بودند که از هفته گذشته آغاز شده و کماکان ادامه دارد و از اکنون هم جمعیت سالمندان بالای 70 سال مدنظر است.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: جمیعت همه این گروه های سنی از 70 سال به بالا در دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیش از 53 هزار و 600 نفر است که از طریق مختلف واکسیناسیون آن ها صورت می گیرد.

 

 

طریقه دریافت و تزریق واکسیناسیون برای سالمندان

 

وی اظهار کرد: در مرحله اول فراخوان توسط مراقبین سلامت پایگاه های بهداشتی و یا مراکز خدمات جامع سلامت صورت می گیرد و دعوت می شوند و به مراکزی که برای انجام واکسیناسیون در نظر گرفته شده، ارجاع داده می شوند.

 

 

صافی زاده خاطرنشان کرد: اخیراً سامانه salamat.gov.ir هم وزارت بهداشت راه اندازی شده که افراد می توانند در این سامانه ثبت نام کنند و نوبت دهی صورت بگیرد و برای واکسیناسیون مراجعه کنند.

 

 

وی توضیح داد: چیزی که در این رویکرد مدنظر است دسترسی مناسب و ساده برای گروه های هدف است که به همین منظور مراکز تجمعی در نظر گرفته شده که برای واکسیناسیون است.

 

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در همه شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان و همچنین سایر دانشگاه هایی که در استان هستند این مرکز تجمعی تعریف شده و با همکاری سپاه و سایر حوزه ها مانند آموزش و پرورش، فنی حرفه ای، اماکنی که مانند سالن های ورزشی یا سالن هایی که مناسب این امر بوده، در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است.

 

 

وی ادامه داد: با تجهیز دانشگاه ها و حتی استفاده از نیروهایی که خارج از دانشگاه هستند مانند بسیجیان، نیروهای نظام پرستاری و حوزه های مختلف عملاً این ظرفیت برای واکسیناسیون فراهم شده و در حال حاضر این کار انجام می شود.

 

مراکز تزریق واکسن کرونا برای سالمندان در شهر کرمان

 

صافی زاده با اشاره به اینکه در شهر کرمان 4 مرکز تجمعی را راه اندازی کردیم که از طرق مختلف به شهروندان اطلاع رسانی شده است، بیان کرد: این مراکز شامل مرکز سعادت (حدفاصل میدان فابریک و میدان خواجو قبل از پمپ بنزین)، مرکز 22 بهمن (بلوار 22 بهمن)، مرکز فنی حرفه ای (بلوار شهید صدوقی، ابتدای بلوار هزار-بلوار پارک جنگلی- اداره فنی حرفه ای) و مرکز سام نژاد (خیابان شهید رجایی، خیابان نماز، ۲۰ متری بهار، سالن ورزشی سام نژاد) است که همکاران ما در این مراکز ارائه خدمات می دهند.

 

 

وی افزود: سالمندان برحسب فراخوان و محل سکونت خود می توانند به سمت این مراکز هدایت شوند و واکسن خود را دریافت کنند و در سایر شهرستان ها هم به طور کامل به شهروندان آن شهرستان اطلاع رسانی شده و می توانند مراجعه کرده و واکسن خود را دریافت کنند.

 

 

همه واکسن ها مورد تأیید وزارت بهداشت هستند و جای نگرانی نیست

 

وی در خصوص میزان مشارکت در بعضی شهرستان ها برای واکسیناسیون سالمندان، خاطرنشان کرد: خوشبختانه به طور کلی استقبال خوبی صورت گرفته و حدود بالای 70 درصد سالمندان بالای 80 سال مراجعه و واکسن دریافت کردند و به طور متوسط در شهرستان‌ های تحت پوشش دانشگاه و همچنین استان هم به همین صورت است.

 

 

صافی زاده به تبلیغات منفی در خصوص واکسن تنها در یک شهرستان اشاره و بیان کرد: واقعیت این است که واکسن یکی از اولویت ‌های مقابله با بیماری کووید 19 است و به خصوص برای سالمندان که متاسفانه زمانی آمار را بررسی می کنیم می بینیم عمده افرادی که سر از آی سی یو ها در می آورند و موجب مرگ و میر می شود، سالمندان هستند.

 

 

وی بیان کرد: به همین جهت این گروه های سنی به عنوان اولویت اول دریافت واکسن انتخاب شدند که تحت حفاظت قرار بگیرند تا حداقل تهدیدی از این بابت برای آن ها وجود نداشته باشد اما متأسفانه یکسری مسائل در برخی شهرستان ها وجود دارد که همکاران ما سعی کردند از طریق رایزنی هایی که به عمل می آورند و آگاهی رسانی های مطلوبی که می تواند اتفاق بیفتد، این مشکل حل و فصل شود.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: همه واکسن ها مورد تأیید وزارت بهداشت هستند و تاکنون خیلی مسئله خاصی اتفاق نیفتاده است و جای نگرانی وجود ندارد.

 

 

وی اظهار کرد: این نوید را می توانم بدهم که واکسن ها خوشبختانه در جلوگیری از موارد شدید بیماری ابتلا به کووید 19 و مرگ و میر ناشی از آن موفق بودند و در دنیا هم این ثابت شده است که باعث کاهش مرگ و میر شده و عملاً افراد را از ابتلا به موارد شدید بیماری حفاظت می کند.

 

 

صافی زاده ادامه داد: انتظار این است که همه عزیزان در جهت حفاظت از سلامت خود و اطرافیان استقبال کنند زیرا فردی که مبتلا می شود نه تنها خود مشکل پیدا می کند بلکه می تواند بیماری را به سایر افراد منتقل کند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده بتوانیم در واقع جمعیت بالایی را داشته باشیم و تا الان این اتفاق افتاده است؛ جالب اینکه روزهای اول که مشخص می شود این گروه سنی می توانند برای دریافت واکسن مراجعه کنند، ما بیشترین مراجعه کننده به مراکز را داریم و این استقبال نشان می دهد تمایل به دریافت واکسن وجود دارد.

 

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از همه گروه های سنی درخواست کرد: نگران دریافت واکسن نباشند و اجازه بدهند که فراخوان شوند و ما بتوانیم مدیریت کنیم و مانع از ازدحام شویم که هم وقت عزیزان هدر نرود و هم باعث دلخوری نشود و هم باعث جلوگیری از ازدحام و مدیریت دریافت واکسن را داشته باشیم وگرنه از حیث دریافت واکسن هیچ مشکل و کمبودی وجود ندارد.

 

 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سالمندان حتماً باید بعد از ثبت نام در سایت و اطلاع رسانی مراجعه کنند؟ بیان کرد: این راهکاری است که وزارت بهداشت از امروز مدنظر قرار داده در عین حال همکاران ما در شهرستان ها با گروه های سنی که اعلام می شود تماس می گیرند و آن ها را برای دریافت واکسن راهنمایی و آن ها را به سمت مراکز هدایت می کنند.

 

 

 

صافی زاده افزود: این می تواند مدیریت کند هم اینکه عزیزان به موقع دریافت واکسن را داشته باشند؛ مانع از ازدحام افراد در مراکز واکسیناسیون بشود؛ عملاً افراد با نوبت دریافت واکسن را انجام می دهند و هم در وقت آن صرفه جویی می شود و هم می تواند به نحو مناسبی خدمت ارائه شود.

 

 

وی ادامه داد: در عین حال سایت فعال است و دوستانی که علاقه دارند می توانند از این طریق اقدام کنند و هر کس هم در این گروه سنی مراجعه کرد حتماً واکسیناسیون آن ها را انجام خواهیم داد و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به اینکه آیا مرکز خودرویی هم در کرمان یا شهرستان ها برای مراجعه داریم؟ اظهار کرد: هنوز این کار انجام نشده است؛ به هر حال باید در نظر گرفت با توجه به وضعیت آب و هوایی و شرایطی که وجود دارد فعلاً مراکز پاسخگو هستند و مسئله ای از این بابت نیست اما درصدد هستیم که اگر شرایط فراهم شود حتماً سایت خودرویی هم راه اندازی شود.

 

وجود تبلیغات منفی نسبت به دریافت واکسن

 

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه راه علمی مقابله با این بیماری در تمام دنیا اثبات شده که استفاده از واکسیناسیون است پس چرا در برخی از شهرستان ها آنطور که باید و شاید رعایت نمی شود؟ خاطرنشان کرد: اگر واکسنی توزیع شده در کل شهرستان ها یکسان بوده و اگر اتفاقی افتاده یکسان بوده است.

 

 

صافی زاده ادامه داد: اما تتها در یک شهرستان این مسئله وجود داشته و عمدتاً تحت تأثیر صحبت‌هایی بوده که بین خود شهروندان افتاده و یا پیام‌ هایی که رد و بدل شده و عمدتاً یک طور خواستن واکسن را زیر سئوال ببرند که اینجا می گویم تمام واکسن هایی که توزیع می شود از کانال های رسمی کشور وارد شده و مورد تأیید وزارت بهداشت است و از این حیث هیچ نگرانی وجود ندارد و اگر غیر از این بود عملاً جلوی این کار گرفته می شد؛ کما اینکه در همه شهرستان ها  از همین واکسن ها استفاده می کنیم.

 

 

وی گفت: نکته ای که حداقل مورد وثوق ما هست و به نتیجه هم رسیدیم اینکه از زمانی که واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان آغاز شده عملاً ما مورد مشکل دار بیماری در بین همکاران خود ندیدیم و این مشخص است و در کادر پزشکی و بهداشتی که درگیر بیماری کرونا و مرتبط با این بیماران هستند مواردی که قبلاً شاهد بودیم از جمله موارد ابتلا و بستری آن ها و از کار بازماندن و ... عملاً به این شکل مشاهده نشده است.

 

واکسن مانعِ صددرصدی از ابتلا نیست

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: البته ناگفته نماند واکسن صددرصد مانع از ابتلا نخواهد شد و هدف اصلی از واکسیناسیون جلوگیری از موارد شدید و سخت بیماری و کاهش موارد مرگ و میر است که همه واکسن ها این دو هدف عمده را پوشش می دهند و از این بابت شرایط یکسانی وجود دارد.

 

 

وی در پاسخ به اینکه افرادی که در طرح شهید سلیمانی خدمت کردند و جزو افرادی بودند که در این طرح مشارکت داشتند آیا مشمول تزریق واکسن می شوند؟ افزود: گروه های هدف مشخص است؛ افرادی که به نوعی با بیماری مواجهه داشتند، قبل از این، آن ها را پوشش دادیم اما برخی گروه‌ ها متأسفانه به عنوان جمعیت هدف شناخته نشدند و یا به طور مستقیم با بیمار سر و کار نداشتند که در این باره عملاً ما تابع دستورالعمل وزارت بهداشت هستیم.

 

 

صافی زاده اظهار کرد: هر گروهی که مشمول دریافت واکسن بشود حتی قبل از اینکه آن ها بخواهند مراجعه کنند، آن ها را فراخوان می کنیم.

 

 

وی خاطرنشان کرد: در طرح شهید سلیمانی عده ای از بسیجیان در نمونه ‌گیری با ما همکاری داشتند و در مراقبت خانگی، افراد مبتلا داشتیم که آن ها را تحت پوشش واکسیناسیون قرار دادیم که از این بابت تفاوتی بین نیروهای بهداشتی و بسیجیان و سایر گروه ها قائل نبودیم اما در سایر موارد به طور مثال نیروهای نظارتی عملاً تحت پوشش نبودند و منتظر هستیم که اگر اعلام شد در خدمت آن ها باشیم.

 

واکسیناسیون دست اندرکاران امر انتخابات تابع تصمیم ستادملی کرونا است

 

دکتر صافی زاده در خصوص اینکه افرادی که در بحث انتخابات پیش رو به طور مثال در حوزه ها و ... دخیل هستند آیا در اولویت دریافت و تزریق واکسن قرار می گیرند؟ گفت: راهکار این در ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شده و احتمالاً همکاران ما در فرمانداری ها و استانداری در جریان هستند و افرادی که مشمول واکسن خواهند بود طبق دستورالعملی که ارسال شده به ما معرفی خواهند کرد و واکسن دریافت می کنند.

 

 

وی ادامه داد: اما این در اختیار ما نیست که بخواهیم تصمیم بگیریم و قطعاً باید از طریق ستاد ملی کرونا ابلاغ شود و گروه های هدف معرفی شوند لذا به محض اینکه به ما ابلاغ شود اقدام می کنیم.

 

 

نحوه خدمات دهی در طرح شهید سلیمانی

 

صافی زاده در خصوص طرح شهید سلیمانی، بیان کرد: بحث طرح شهید سلیمانی از اینجا آغاز می شود که یک فردی با علائم تنفسی و مشکوک به کرونا به مراکز خدمات سلامت و یا مرکز منتخب مراجعه می‌کند و آنجا تحت معاینه قرار می‌گیرد و تست از آن فرد به عمل می آید و عملاً اگر تست این فرد مثبت شود، در سامانه‌های ما ثبت می شود و ما به طور فعال و خودکار این فرد را پیگیری خواهیم کرد.

 

 

وی افزود: از سوی همکاران ما در مرکز خدمات جامع سلامت با این فرد تماس گرفته می شود و مورد سئوال قرار می گیرد که با چه کسانی در ارتباط بوده و کجاها حضور داشته و شغل او چیست و افرادی که در محل کار یا اعضای خانواده و یا کسانی که با این فرد در ارتباط بودند، شناسایی و با آن ها ارتباط برقرار می شود تا از سلامت آن ها مطمئن شویم و اگر نیاز باشد آن ها هم تحت نمونه گیری قرار می گیرند لذا این بحث اول مراقبت فرد مبتلا و بخش دوم رهگیری افراد در معرض تماس با فرد مبتلا است.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: ما انتظار داریم فردی که مبتلا است ایزوله یا از سایر اعضای خانواده جدا شود و عملاً دیگر نباید در محیط جامعه حضور پیدا کند و افرادی هم که با او در تماس بودند، باید قرنطینه شوند که ببینیم وضعیت آن ها چگونه خواهد شد؟ و آیا آن ها هم دچار علائم می شوند یا خیر؟ و عملاً هم همین روند برای آن ها ادامه پیدا می کند.

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: پس زمانی که یک فرد مثبت شناسایی شد، ما سراغ او می رویم و با اطرافیان او تماس می گیریم و انتظار این است افرادی که در هر محله هستند بلافاصله که علائم مشکوک به کووید19 داشتند به مراکز منتخب در سطح شهر کرمان و سایر شهرستان ها مراجعه کنند و همکاران پزشک ما آنجا حضور دارند و بررسی های لازم را به عمل می آورند و در صورت نیاز تست انجام می شود و براساس نتیجه تست اقدامات بعدی صورت می گیرد.

 

 

صافی زاده در پاسخ به اینکه در ادارات دولتی متاسفانه پروتکل ها رعایت نمی شود و مدیران با عدم حضور کارمندان موافقت نمی کنند و ما هم هر چه با استانداری تماس می گیریم آنطور که باید و شاید ترتیب اثر داده نمی شود؛ گفت: معمولاً نظارت بر عملکرد ادارات با حوزه بازرسی استانداری است و همکاری بسیار خوبی در این زمینه با ما دارند و امیدوارم که با پیگیری این کار صورت بگیرد و جاهایی که اگر احیاناً مسئله ای دارد، از طریق سامانه ها اطلاع‌ رسانی کنند و فکر نمی کنم مشکل خاصی باشد.

 

 

وی بیان کرد: در برخی ادارات رعایت پروتکل ها از نظر فاصله و تهویه و ماسک از سوی پرسنل رعایت نمی شود و عملاً این گلایه وجود دارد و تهدیدی برای سلامت خود این عزیزان در محیط کار است.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: امیدواریم با تهمیداتی که مسئولین ادارات مختلف می اندیشند و همکاری که در این زمینه می توانند با پرسنل داشته باشند، زمینه را برای حفظ پروتکل ها و سلامت افراد فراهم کنند و اگر باز مسئله ای باشد ما می توانیم پیگیری کنیم و به حل این مسئله کمک دهیم.

 

 

وی در پاسخ به اینکه کسانی که واکسن را تزریق کردند اما بعد از آن با علائم مختلفی مانند بدن درد و تب و ... مواجه می شوند چه اقداماتی باید انجام دهند؟ گفت: این علائم معمولاً گذرا است و توصیه می شود از مسکن های معمولی مانند استامینوفن استفاده کنند و اگر ادامه پیدا کرد حتماً به پزشک مراجعه کرده و توصیه های لازم را دریافت کنند.

 

 

صافی زاده اظهار کرد: تجربه نشان می ‌دهد این‌ ها در تعدادی از افراد ظرف ۲۴ ساعت اول ممکن وجود داشته باشد و بعد به تدریج برطرف می ‌شود لذا توصیه اول ما استراحت و استفاده از استامینوفن می تواند خیلی موثر باشد و مصرف مایعات نیز می تواند کمک کند و همچنین از رفتارها و فعالیت های سنگین پرهیز کنند.

 

 

 به دنبال تزریق واکسن فرد ناقل نمی شود

 

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا افرادی که واکسن تزریق می کنند، می توانند ناقل بیماری باشند؟ خاطرنشان کرد: واکسن هایی که تزریق می شود هیچ کدام ویروس مربوط به کرونا نیستند بلکه اجزایی از آنتیژن های کرونا به آن ها اضافه شده یا مثلاً بعضی از واکسن ها ویروس غیرفعال هستند که هیچکدام از این ها باعث نمی شود که فرد ناقل شود.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: فردی که واکسن می گیرد،  ممکن است در آینده و روزهای بعد ایمنی در او ایجاد شود اما این مانع از این نمی شود که ابتلا به کرونا منتفی شود؛ ممکن است بعدها این فرد مبتلا به کرونا بشود اما کرونا خفیف یا بدون علامت داشته باشد لذا این افراد می توانند ناقل محسوب شوند اما اینکه به دنبال تزریق واکسن فرد ناقل بشود، چنین چیزی اتفاق نمی ‌افتد.

 

 

وی در پاسخ به اینکه سامانه 3747 در برخی شهرستان ها وجود ندارد؛ بیان کرد: یکی از ظرفیت هایی که در شهر کرمان برای خدمت رسانی بهتر به شهروندان فراهم شده، راه اندازی سامانه 3747 بوده که هر فردی که علائم مشکوک به کرونا دارد با این سامانه تماس بگیرد و همکاران ما راهنمایی های لازم را به عمل می آورند و در صورت نیاز تیم به محل سکونت آن فرد اعزام می شود و می تواند از آنها تست بگیرد بنابراین این ظرفیت بسیار خوبی بوده است.

 

 

صافی زاده ادامه داد: در برخی شهرستان ها این ظرفیت وجود داشته و استفاده شده اما این ظرفیت در همه شهرستان ها شاید فراهم نشد به این دلیل که امکانات آن در اختیار نبود در عین حال خدمت رسانی در شهرهای کوچک به راحتی می تواند از طریق مراکز منتخب انجام شود و هرچه شهر بزرگتر باشد مانند شهر کرمان یک مقداری مشکلات رفت و آمد و از این مسائل وجود دارد که با این سامانه توانستیم مسائل را تا حدودی حل کنیم.

 

 

 

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه برای تست دادن غیر از این سامانه به چه مراکزی مراجعه کنند؟ و اینکه بعد از اینکه مشخص شد مثبت هستند اگر علائم خفیفی داشتند آیا باید به متخصص عفونی مراجعه کنند؟ اظهار کرد: خواهش من از شهروندان این است با نیت انجام تست مراجعه نکنند؛ افرادی که علائم دارند و حدس می زنند شاید مبتلا باشند به مراکز منتخب مراجعه کنند و همکاران ما آنجا حضور دارند و معاینه به عمل می آید و در صورت نیاز تست از آن ها گرفته می شود و از این بابت نگرانی نیست.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: بر اساس نتیجه تست راهنمایی لازم صورت خواهد گرفت و الزامی برای مراجعه به متخصص عفونی وجود ندارد اما اگر فرد تمایل داشت می تواند شخصاً حضور پیدا کند و ویزیت شود در عین حال همکاران ما این آمادگی را دارند که در مراکز منتخب اقدامات درمانی لازم را به عمل بیاورند.

 

گام های بعدی واکسیناسیون

 

وی در پاسخ به اینکه واکسیناسیون قرار است که چه طیف سنی را شامل شود؟ و آیا کارمندان دولت و سایر افرادی که در مشاغل مختلف هستند در این اولویت بندی ها قرار می گیرند؟ گفت: انجام واکسیناسیون تابع سند کشوری واکسن است که منتشر شده و وزارت بهداشت هم طبق آن عمل می کند و در چند طبقه اولویت بندی شدند؛ اولویت اول کادر بهداشت و درمان و گروه های پرخطر بودند.

 

 

صافی زاده بیان کرد: اولویت دوم سالمندان هستند که از سالمندان بالای 80 سال آغاز شده و 75 و 70 نیز شامل شده و به تدریج در هفته های آینده احتمالاً به سن های پائین تر می رسیم که سنین 60 به بالا را در بر می گیرد.

 

 

وی افزود: برخی از افراد در گروه های سنی مختلف هستند که بیماری زمینه‌ای دارند؛ این ‌گونه افراد هم در انتهای همین فاز دوم مشمول دریافت واکسن خواهند شد که منتظر هستیم در زمان مناسب اطلاع رسانی شود و نحوه مراجعه این افراد هم اطلاع رسانی خواهد شد.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: گروه ‌های دیگر کارمندی عملاً در فاز سوم تعریف خواهند شد و بر حسب میزان مواجهه و خطرپذیری آن ها تقسیم بندی شدند و متناسب با آن بعداً اعلام خواهد شد.

 

 

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به جهش های مختلف مانند هندی و ... که وجود دارد آیا شاهد هستیم که واکسنی را دقیقاً روی یک مورد خاصی از این نمونه ها تست کرده و جواب گرفته باشند؟ اظهار کرد: واکسن هایی که الان استفاده می شود طبیعتاً طراحی و تولید آن ها زمانی بوده که نمونه ها و جهش های جدید اتفاق نیفتادند و عملاً برخی مطالعات الان صورت می گیرد که اثر بخشی این ها را روی جهش های جدید هم بررسی کنند که تا اینجا تقریباً موفق بودند.

 

 

صافی زاده خاطرنشان کرد: بدیهی است که در طراحی و در نسل های بعدی واکسن جهش های جدید هم مدنظر قرار خواهد گرفت و سعی شود شرکت های تولید کننده جهش های جدید را هم پوشش دهند اما اینکه بگوییم اختصاصاً حتماً تمام این ها جهش کرونا هندی را پوشش می دهد، باید بررسی و نتایج آن منتشر شود که هنوز اطلاعی در این زمینه در اختیار نداریم.

 

 

وی در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه آیا واکسن ایرانی تا پایان شهریورماه به تولید انبوه می رسد؟ گفت: قطعاً پاسخ این سئوال را باید وزارت بهداشت و تیم هایی که درگیر تولید هستند، بدهند؛ این واکسن ها در فاز سوم کارآزمایی است و امیدواریم که به سرعت این مرحله طی و نتایج آن مشخص شود و به تولید برسد.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: کلاً توزیع واکسن در سطح کشور به این صورت است واکسنی که در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد در بین همه دانشگاه ها متناسب با جمعیتی که به عنوان جمعیت هدف تعریف شده است، توزیع خواهد شد و هیچ تفاوتی از این حیث بین دانشگاه ها وجود ندارد و طبیعتاً واکسن تولید داخل هم وارد بازار شود بین دانشگاه ها توزیع می شوند.

 

 

استقبال بی نظیر کرمانی ها از کارآزمایی بالینی واکسن مشترک کوبا و ایران

 

وی ضمن تشکر از کسانی که در کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا شرکت کردند و رویداد بسیار مهم و خوبی صورت گرفت، افزود: فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک بین کوبا و ایران در 8 دانشگاه علوم پزشکی کشور صورت گرفت و جمعیت 24 هزار نفر را شامل می شد که در دانشگاه علوم پزشکی کرمان 3 هزار نفر بود که تقریباً از 2 هفته قبل افتتاحیه صورت گرفت و ظرف مدت حدود 10 روز موفق شدیم 3 هزار نفر را در این مطالعه وارد کنیم و استقبال بسیار بی نظیری بود.

 

 

صافی زاده ضمن تشکر مجدد از مردم، اظهار کرد: حدود 8 هزار و 600 نفر در این سامانه وارد شده و برای دریافت این واکسن ثبت نام کردند که ما نهایتاً 3 هزار نفر را بیشتر نمی توانستیم پذیرش کنیم البته روالی که در سامانه تعریف شده بود افرادی که ثبت نام شده بودند برحسب شرایط جسمی آن ها، تصادفی انتخاب و معرفی و فراخوان شدند و با نظم و دقت بسیار خوبی این کار صورت گرفت.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: امیدواریم مرحله دوم واکسن هم که 2 هفته بعد آغاز می شود همه این 3 هزار نفری که شرکت کردند، واکسن مرحله دوم خود را هم دریافت کنند تا بعدا" نتایج آن مشخص شود.

کد خبر 1059037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha