درسی از قرآن/تبلیغ دین، بهترین سخن است

قرآن کریم در سوره مبارکه فصلت می فرماید: کیست خوش سخن‏تر از کسى که مردم را به سوى خداوند دعوت کند و خود نیز عمل شایسته انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، قرآن کریم در سوره مبارکه فصلت می فرماید: وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَآ إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحاً وَقَالَ إِنَّنِى مِنَ الْمُسْلِمِینَ‏ یعنی: کیست خوش سخن‏تر از کسى که (مردم را) به سوى خداوند دعوت کند و (خود نیز) عمل شایسته انجام دهد و بگوید: «من از مسلمانان هستم»؟

بنابراین گزارش خداوند در آیه‏ ۱۸ سوره‏ زمر به مردم سفارش کرد که سخنان را گوش دهید و از احسن آن پیروى کنید؛ این آیه سخن احسن را دعوت الى اللّه مى داند، بنابراین وظیفه‏ مردم آن است که از میان گویندگان دنبالِ کسى باشند که روحش تسلیم خدا و عملش صالح و دعوتش به راه خدا باشد.


تبلیغ دین، بهترین سخن است و بهترین سخنگوى هستى انبیا هستند. «و من احسن قولاً...»، بهترین سخن آن نیست که علمى‏تر و خوش آهنگ‏ تر باشد بلکه آن است که مردم را به خدا دعوت کند و با هدف باشد. «دعا الى اللّه»،سخنى ارزش دارد که گوینده‏ آن اهل عمل باشد.

«دعا الى اللّه و عمل صالحا» (گویندگان بى عمل به شدّت توبیخ مى ‏شوند. «لم تقولون مالا تفعلون»، «اتأمرون الناس بالبر و تنسون انفسکم»، دعوتى ارزش دارد که علاوه بر عمل، نشاط تسلیم و رضا را به همراه داشته باشد. «انّنى من المسلمین» از مهم ترین پیام های این آیه هستند.


 

کد خبر 1059433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha