تلاش برای بازسازی مناطق خسارت دیده از زلزله

بیش از یک هفته از وقوع زلزله خسارت بار ۵.۵ و ۵.۴ ریشتری در شهرستان های گرمه و جاجرم گذشت، زلزله ای که خسارت هایش را از منازل مسکونی تا کشاورزی، مدارس و بناهای تاریخی، گسترانده و همه در تکاپو هستند تا کار بازسازی مناطق خسارت دیده، سرعت گیرد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ بیش از یک هفته از وقوع زلزله خسارت بار 5.5 و 5.4 ریشتری در شهرستان های گرمه و جاجرم گذشت، زلزله ای که خسارت هایش را از منازل مسکونی تا کشاورزی، مدارس و بناهای تاریخی، گسترانده است. اکنون مسئولان در دستگاه های مختلف در تکاپو هستند تا کار بازسازی مناطق خسارت دیده، سرعت گیرد.

 

خسارت زلزله از ۴۷ روستای استان در سه شهرستان جاجرم، گرمه و مانه و سملقان گزارش شده و این حادثه به بیش از هزار و 300 واحد مسکونی خسارت وارد کرده که بخش بسیار زیادی از آن نیاز به بازسازی دارد.

 

امدادرسانی هم از همان ساعت های اولیه آغاز شد و بر اساس اعلام مسئولان، تمام حادثه دیدگان که نیاز اضطراری به اسکان داشتند، در چادرهای امدادی مستقر شدند.

 

حضور ۵۱ تیم هلال احمر در مناطق زلزله زده

 

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی گفت: اکنون ۵۱ تیم امدادی در مناطق خسارت دیده از زلزله حضور داشته و به مردم خدمات می دهند.

 

«ابوالفضل محبان» اظهارداشت: تیم های این جمعیت متشکل از بیش از ۱۷۰ امدادگر در منطقه حضور دارند.

 

وی افزود: تاکنون ۳۵۲ چادر امدادی در مناطق خسارت دیده از زلزله توزیع شده است.

 

محبان با بیان اینکه تا کنون 30 تخته پتو و 168 تخته موکت بین حادثه دیدگان توزیع شده است، گفت: تاکنون هزار و ۸۰۰ قوطی انواع کنسرو و 570 بسته غذایی 72 ساعته نیز بین حادثه دیدگان در مناطق زلزله زده توزیع شده است.

 

حمایت روانی هلال احمر از زلزله زده ها

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی گفت: تیم های حمایت روانی یا همان تیم «سحر» در مناطق زلزله زده شهرستان های گرمه و جاجرم حضور یافتند.

 

محبان اظهارداشت: تیم های سحر امور جوانان جمعیت هلال احمر استان برای کاهش آسیب‌های روانی وارد مناطق زلزله زده شده اند.

 

وی افزود: ۳۶ نفر از اعضای تیم سحر علاوه بر اقدامات حمایت روانی، نسبت به توزیع لوازم بهداشتی مورد نیاز در میان زلزله زدگان اقدام کردند.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی گفت: برگزاری مسابقات ورزشی، توزیع لوازم التحریر و اقلام بهداشتی از جمله برنامه ها در این مناطق است.

 

خسارت زلزله به 1302 واحد مسکونی

 

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: زلزله دوشنبه هفته پیش به هزار و 302 واحد مسکونی در روستاها و شهرهای سه شهرستان استان خسارت وارد کرده است.

 

«علی روحانی» اظهارداشت: در زلزله اخیر هزار و 245 واحد مسکونی در روستاها و شهرها نیاز به بازسازی و 57 واحد نیاز به تعمیر پیدا کرده است.

 

وی خاطرنشان کرد: زلزله سبب شد تا 252 واحد در روستاهای گرمه، 679 واحد در روستاهای جاجرم و 98 واحد در روستاهای مانه و سملقان نیاز به تخریب و بازسازی پیدا کند.

 

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: در مجموع هزار و 29 واحد مسکونی نقاط روستایی استان نیاز به بازسازی دارد.

 

وی افزود: در نقاط شهری جاجرم هم 171 واحد و در شهر گرمه 45 واحد و در مجموع 216 واحد مسکونی شهری نیاز به بازسازی دارد.

 

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت:  در روستاهای گرمه 38 واحد و در روستاها جاجرم 19 واحد مسکونی نیاز به تعمیر پیدا کرده است.

 

روحانی اظهارداشت: واحدهای خشتی و گلی که در زلزله اخیر دچار خسارت جزئی شده هم به عنوان نیاز به نوسازی قلمداد شده تا مقاوم سازی این واحدها با استفاده از تسهیلات، شتاب گیرد.

 

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: در زلزله اخیر، خانه های خشتی و گلی بیشترین خسارت را دیده است.

 

در میان نگرانی های مردم برای از دست دادن خانه، مسئولان قول داده اند که تا نیمه دوم امسال کار بازسازی و احداث این منازل به اتمام می رسد. در این زمینه، قرار است در هر روستای زلزله زده نماینده ویژه فرماندار مستقر شود تا مشکلات مردم این مناطق سریع تر حل شود. اکنون ساخت سرویس بهداشتی و حمام و دریافت خدمات پزشکی از نیازهای اساسی این مردم آسیب دیده است.

 

استاندار خراسان شمالی از مدیران خواست تا برای سرعت دادن به بازسازی این مناطق، با وزارتخانه ها مکاتبه کرده و مشکلات را منعکس کنند.

 

«محمدعلی شجاعی» در بازدیدی که هفته جاری از مناطق خسارت دیده از زلزله داشت، بر بسیج تمام امکانات در دستگاه های مختلف تاکید کرده و خواسته است که مسئولان به صورت مستمر و میدانی در مناطق خسارت دیده حضور داشته باشند.

 

وی اظهارداشت: مدیران باید تلاش کنند تا علاوه بر مصوبات استانی، مصوبات ملی نیز از هیات دولت اخذ شود.

 

استاندار خراسان شمالی گفت: تلاش داریم تا به سرعت شرایط زندگی برای مردم به حالت عادی برگردد، باید عملیات بازسازی با رعایت نکات ایمنی در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

 

وی با اشاره به خسارت زلزله به بخش کشاوزی افزود: زلزله به بخشی از قنات ها خسارت وارد کرده و کشاورزان این منطقه در تامین آب با مشکل روبه رو شده اند، برای رفع دغدغه مردم در این زمینه عملیات لایروبی قنات این مناطق باید تا 15 روز دیگر توسط جهاد کشاورزی آغاز شود.

 

استاندار خراسان شمالی با اشاره به تخریب نانوایی روستای شورک از توابع شهرستان گرمه گفت: این روستا حدود 50 خانوار جمعیت دارد و باید روزانه 300 قرص نان برای اهالی این روستا تأمین شود.

 

وی گفت: در مجموع نیز روزانه 700 قرص نان برای اهالی روستاهای زلزله زده تأمین شود.

 

استاندار خراسان شمالی با اشاره به مشکلات بهداشتی به وجود آمده در این مناطق پس از زلزله گفت: زلزله و آواربرداری از منازل سبب بروز مشکل در سرویس‌های بهداشتی و حمام روستاهای زلزله زده شده که اداره کل مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر استان وظیفه دارد ضمن برآورد خسارت، چگونگی رفع این مشکلات را اعلام کنند تا اقدام کنیم.

 

بر اساس دستور استاندار، بنیاد مسکن مکلف شد در هر روستا نماینده‌ای برای تشکیل پرونده اختصاص دهد تا انجام کارها سرعت گیرد، دانشگاه علوم پزشکی هم مکلف شد برای حمایت روانی از آسیب‌ دیدگان، تیم‌هایی را به این مناطق اعزام کند، جهاد کشاورزی هم تامین علوفه مورد نیاز دام‌های این روستاها را در دستور کار قرار دهد.

 

استاندار خراسان شمالی گفت: شرکت برق استان، روستاهای زلزله زده را از جدول قطع برق حذف کند تا این اهالی مشکل قطع برق نداشته باشند.

 

خسارت یک میلیارد و 250 میلیون تومانی زلزله به مدارس 

 

مدیرکل نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: زلزله، سبب خسارت به مدارس شهرستان های گرمه و جاجرم شده است که میزان آن یک میلیارد و 250 میلیون ریال برآورد شده است.

 

«امین فلاح» اظهارداشت: گزارش خسارت زلزله به مدارس، در هفت روستا گزارش شده است که پنج مدرسه در روستاهای شهرستان های گرمه و دو مدرسه در روستاها جاجرم است.

 

وی گفت: 200 میلیون تومان از خسارت ها مربوط به شهرستان گرمه و یک میلیارد و 50 میلیون تومان مربوط به مدارس شهرستان جاجرم است.

 

وی تصریح کرد: یک مدرسه روستایی در شهرستان جاجرم که نیاز به تخریب داشت، در این زلزله خسارت دیده که باید بازسازی شود.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس خراسان شمالی اظهار داشت: در اثر زلزله، 6 مدرسه نیاز به تعمیر و یک مدرسه در جاجرم نیاز به بازسازی پیدا کرده است.

 

زمین لرزه ای به بزرگی 5.5 ریشتر ساعت 3.34 دقیقه بامداد روز دوشنبه (27 اردیبهشت ماه) مناطقی از جنوب خراسان شمالی و شهرهای سنخواست، آشخانه و گرمه و جاجرم و روستاهای اطراف را لرزاند.

 

 

 

کد خبر 1060377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha