سیره عملی امامین انقلاب بهترین مدل مواجه با بیوت علماء است

حجت الاسلام کریمی گفت: ائمه جمعه از سیره امامین انقلاب در رابطه با مواجهه با بیوت علما و حوزه و نهادهای دینی و روحانیتی به عنوان الگوی عملی خود استفاده کنند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا:  ائمه جمعه همواره به عنوان یکی از افراد مسئول در جامعه همواره ارتباط نزدیکی با اقشار مختلف جامعه دارند که این ارتباط می تواند الگوی مطلوبی برای گروههای مختلف دراجتماع قرار بگیرد اما در این میان ائمه جمعه به طور کلی در مواجه با بیوت علما از شیوه رفتاری و الگویی مناسبی باید پیروی کنند که در همین رابطه گفتگویی با حجت‌الاسلام رسول خواجه کریمی امام جمعه خوانسار(اصفهان) در مورد الگوی مدل مواجه با بیوت علما، حوزه و نهادهای دینی و روحانیت در شهرهای مذهبی و حوزوی به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد مدل مواجه با بیوت علما توضیح بفرمایید؟

این بحث دامنه‌دار و وسیعی است؛ این موضوع به جهت الگویی بودن آن، نیازمند سیره عملی علما در دوره‌های مختلف اسلامی دارد .درباره برخورد با روحانیت و الگوی عملی مواجهه با بیوت علما و نهادهای حوزوی، علما دارای مراتب و مقامات مختلفی هستند؛ در سیره علمای عظام، علما و فضلا با بزرگتر و کوچکتر از خودشان، در دوره‌های مختلف اسلامی کاملاً تبیین شده است.

 

امام جمعه از چه شیوه ای  در برخورد با علما باید استفاده کند؟

شیوه برخورد امام جمعه و الگوی مواجهه با بیوت علما همواره مورد توجه قرار داد امام جمعه با علمای عظام، فضلا، روحانیان، طلاب، حوزه‌های علمیه و نهادهای دینی و روحانیتی شهرها برخوردهای متفاوتی دارد و باید از شیوه‌ای استفاده کند که این روش برای دیگران الگو قرار بگیرد.

 

نزدیکترین سیره عملی و الگویی در مواجه با بیوت علما چه افرادی هستند؟

برای امام جمعه نزدیکترین سیره عملی الگویی سیره امام رضوان الله تعالی علیه و مقام معظم رهبری حفظه الله هستند؛ امامین انقلاب سیره‌ای کاملاً روشن و واضحی را در این زمینه دارند؛ بنابراین ائمه جمعه می‌توانند برای موفقیت خود از سیره رهبری و امام بهره بگیرند.

 

امام خمینی (ره) در برخورد با علما و فضلا چگونه بودند؟

این نوع برخورد به تفصیل در سیره امام خمینی (ره) مورد بحث و بسط قرار گرفته است و می‌تواند به عنوان منبع در اختیار همگان قرار گیرد. برخورد امام با علما و فضلا دارای نمونه‌هایی است که برای مثال می‌توانید برخورد امام خمینی (ره) با آیت‌الله اراکی مراجعه کنید و البته برخورد امام با بزرگان دیگر زمان خودشان در سیره امام خمینی (ره) وجود دارد که آشنایی با این‌ها باعث می‌شود که یک امام جمعه بداند که رفتار خودش با علمای عظام را چگونه باید شکل دهد و چه الگوی رفتاری داشته باشد که آن الگوی رفتاری سیره علما هست که آن هم متخذ از سیره رسول خدا و ائمه به شمار می‌آید.

 

برخورد امام خمینی (ره) با علما، فضلا، روحانیان، طلاب و حوزه‌های علمیه چگونه بود؟

 

دستمایه‌ای که امام جمعه باید در این رفتارهای الگویی برای خود فراهم کند که از سیره علما بر می‌آید، اولین چیز اصلاح نفس هست؛ چون امام جمعه در مقام امامت قرار می‌گیرد، کسی که در مقام امامت قرار بگیرد، اول باید به اصلاح نفس خود بپردازد، هم از لحاظ روحی، هم از لحاظ اخلاص، قصد قربت، اجتناب از گناه، اخلاص، تقوا، تواضع، توکل، خوش خلقی، صبر و تحمل، همه چیزهایی است که دستمایه امام جمعه هست و تکریم علما و با عظمت یاد کردن از علما، رفتن به دیدار علما و حساسیت داشتن نسبت به جایگاه و شئونات روحانیت، یاری‌رسانی و توجه به مشکلات روحانیان، حفظ جایگاه روحانیت؛ دفاع از حریم و کیان روحانیت، همه این‌ها دستمایه‌هایی است که امام جمعه می‌تواند داشته باشد.

 

چه مهارت های رفتاری برای مواجه با بیوت علما ضروری است؟

در این زمینه الگوی مدل مواجهه با بیوت علما باید تبدیل به مهارت‌های رفتاری شود؛ یعنی امام جمعه یک سری مهارت‌های رفتاری در این زمینه اتخاذ کند و خودش این مهارت را داشته باشد. داشتن معرفت و آشنایی نسبت به این مسائل  کافی نیست. حتماً نیاز به مهارت‌افزایی در این زمینه هست. سیره عملی علما در دوره‌های مختلف در مواجهه با بیوت علما و حوزه‌ها و نهادهای دینی و روحانیتی در همه شهرهای مذهبی و همه جا دست علما می‌رسیده است، در آنجا مبتنی بر الگوی رفتاری بوده است که از قرآن و سیره رسول خدا و سیره ائمه طاهرین بوده است و این در هر زمانی به عنوان موضوع زنده همان روز هست؛ چیزی نیست که مختص به یک زمان و در یک زمان دیگر نیازمند حیات باشد، بلکه در هر زمان به روز و زنده هست.

 

امام جمعه چگونه باید در جامعه حضور داشته باشد؟

امام جمعه نیاز دارد که در مواجه با حوزه‌های علمیه، بیوت علما و موارد دیگر، سیره علما را در یاری‌رسانی به این مراکز و نشر هر چه بیشتر اسلام دنبال کند و در حقیقت آن چیزی که باید دنبال شود، حضور فعال روحانیت در جامعه است و آن هم روحانیت همیشه باید چند قدم جلوتر از حوادث باشد و حتی اینقدر جلوتر باشد که مهیای یک عکس العمل یکپارچه و هماهنگ نسبت به حوادثی که هست داشته باشد.

ائمه جمعه می‌توانند از سیره امامین انقلاب در رابطه با مواجهه با بیوت علما و حوزه و نهادهای دینی و روحانیتی به عنوان الگوی عملی خود استفاده کنند؛ همان برخوردی که امام و مقام معظم رهبری با این بزرگواران دارند، می‌تواند بهترین سیره عملی و بهترین مدل و بهترین الگوی رفتاری برای ائمه جمعه باشد.

کد خبر 1060420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha